Albino's zijn in Tanzania een makkelijke prooi om de frustraties over de
deplorabele stand van het land op af te reageren, zoals uitbijters dat overal
ter wereld zijn. Alias heet de jonge hoofdpersoon dan ook passend, want als
archetypische buitenstaander kan hij allerlei namen hebben. Helaas voor Alias
worden albino's ook gezien als wezens met magische krachten, waardoor er een
lugubere handel in lichaamsdelen is ontstaan.
Wanneer zijn vader
wordt vermoord – we denken tenminste dat het zijn vader is; Deshe is niet
scheutig met verklaringen – wordt Alias bij zijn oom in de stad ondergebracht.
Daar leert hij hardhandig om te overleven, en ontmoet hij, zoals hij zelf zegt,
het meisje van z'n dromen. Maar hij leert ook dat de stad een plek is waar
letterlijk alles te koop is, zelfs tranen op een begrafenis. En dat hij ook daar
niet veilig is. Dat klinkt allemaal veel verhalender dan het is, want White
Shadow – zeker het middendeel, waarin Deshe de lineaire chronologie een beetje
loslaat – is heel erg een film van beelden en geluiden; van allerlei sensorische
indrukken.
Als je die op je in laat werken, voel je een verhaal
ontstaan over angsten en instincten en de drang om te overleven; over onbegrip
en tovenarij en de groeiende verwarring in een wereld die haar kompas aan het
verliezen is. Maar ook over de behoefte van een jongen om connectie te maken.
Zijn liefde voor het meisje van zijn dromen verklaart Alias op de vuilnisbelt
van de stad, waar ze zoeken naar geheugenchips en toetsenborden en harde
schijven om te kunnen verkopen. De plek waar, zoals ze daar zeggen, het internet
begraven ligt.
Zoals gezegd, de film barst bijna uit z'n voegen.
Maar het voelt allemaal geen seconde gekunsteld, omdat Deshe precies de juiste
balans heeft gevonden tussen die dromerige sensorische indrukken en een wrede,
waanzinnige werkelijkheid. Er wordt gedroomd, gekoesterd en verlangd, maar er
wordt ook geslagen en geschopt en met kapmessen gehakt.
In dit afwisselend rauw-realistische en hallucinante fictiedebuut, dat in Venetië de Lion of the Future won, gebruikt de Israëlisch-Duitse performer/kunstenaar/regisseur Noaz Deshe de heksenjacht op albino's in Tanzania als metafoor voor een land op de rand van de waanzin. Een debuut dat uit z'n voegen barst van talent en ideeën, deels geproduceerd door Ryan Gosling.