Tijdens een bloedhete zomerweek in de New Yorkse wijk Washington Heights maakt de latinogemeenschap van het leven één groot carnaval. Filmbewerking van de gelijknamige hitmusical van Lin-Manuel Miranda (Hamilton).
VPRO Cinema (★★★★) 'Een feest vol bruisende, knap uitgevoerde, onweerstaanbaar positieve zang- en dansnummers'
de Volkskrant (★★★★) 'Een cinematografische slutty summer'
NRC (★★★) 'Veel energie, verrassend weinig magie'
AD (★★★★) 'De beste musical sinds La La Land'
VPRO Cinema selecteert wekelijks de belangrijkste recensies van alle nieuwe bioscoopfilms. Met deze week o.a. de bruisende musical In the Heights, een documentaire over Tina Turner en Srebrenica-film Quo Vadis, Aida.
In the Heights (Jon M. Chu)
Tina (Daniel Lindsay)
Portret van een superster die veel tegenslagen moest overwinnen om haar carrière, identiteit en nalatenschap op haar eigen manier vorm te geven. Tina Turner vertelt haar eigen verhaal vanaf het begin van haar carrière tot haar uitverkochte stadionconcerten in de jaren 80.
VPRO Cinema (★★★★) 'Slaagt erin haar veelbewogen levensverhaal invoelbaar te maken'
de Volkskrant (★★★★) 'Oude liveopnamen zijn hypnotiserend'
NRC (★★★) 'Rakelt pijnlijke historie toch weer op'
Quo Vadis, Aida (Jasmila Žbanić)
Aida werkt in Srebrenica op de Nederlandse VN-basis als tolk in dienst van de Verenigde Naties. Samen met haar gezin en 20.000 andere Bosnische moslims zoekt zij een veilig onderkomen vanwege het oprukkende Bosnisch-Servische leger.
VPRO Cinema (★★★★) 'Spannend, aangrijpend en belangrijk'
NRC (★★★★) 'Kijkt de hel recht in de ogen'
Trouw (★★★★) 'Aangrijpende reconstructie'
The Guardian (★★★★) 'Krachtige en persoonlijke film'
Sin señas particulares (Fernanda Valadez)
Een moeer gaat in niemandsland op zoek naar haar minderjarige zoon Jésus. Die is vermist sinds hij twee maanden eerder vanuit Mexico met zijn vriend Rigo richting Amerikaanse grens vertrok.
VPRO Cinema (★★★★) 'IJzersterk, veelbekroond speelfilmdebuut'
de Volkskrant (★★★★) 'Indrukwekkende duik in de psyche van de vluchteling'
NRDC (★★★) 'Veel minimalistisch acteerwerk, alledaagse locaties zonder opsmuk'
Bad Luck Banging or Loony Porn (Radu Jude)
Politiek pamflet in drie delen over Roemeense hypocrisie en misogynie rond een schooljuf die zich moet verantwoorden voor een homemade seksvideo die online is gezet. Winnaar van de Gouden Beer in Berlijn.
VPRO Cinema (★★★) 'Absurde, burleske tragikomedie'
NRC (★★★★) 'Seksuele hypocrisie tijdens pandemie'
Trouw (★★★★) 'Messcherpe ideeënfilm met satirische trekjes'
The Mauritanian (Kevin Macdonald)
Politieke thriller gebaseerd op het verhaal van Mauritaniër Mohamedou Ould Slahi, die in november 2001 werd opgepakt wegens vermeende betrokkenheid bij 9/11. Uiteindelijk belandde hij in Guantánamo Bay, waar hij werd gemarteld en veertien jaar zonder eerlijk proces vastgehouden.
VPRO Cinema (★★★) 'Genuanceerde hoofdrol van Tahar Rahim'
NRC (★★★★) 'Pleidooi voor behoud van menselijke waardigheid'
The Guardian (★★★) 'Gestyleerde martelscènes'
The Croods: a New Age (Joel Crawford)
De Croods hebben de nodige gevaren en rampen overleefd: niet alleen gevaarlijke prehistorische dieren, maar ook het vriendje van hun dochter. Nu krijgen ze een compleet andere uitdaging die hun levens op z’n kop zet.
RogerEbert.com (★★½) 'Veilig en vertrouwd'
Variety: 'Verlaagt zich niet tot het niveau van fart jokes'
De Kameleon aan de ketting (Steven de Jong)
De tweeling krijgt het zwaar als van rijkswegen wordt besloten dat de Kameleon 'aan de ketting' moet. De supersnelle boot van de broers draait op diesel en dat is verboden. Op hetzelfde moment worden er bij een Zorgboerderij in de buurt van het dorp Lenten een groot aantal dode dieren aangetroffen.
NRC (★★) 'Bijfiguren lijken bedacht om populistische frustratie over Haagse fratsen te uiten'
The Forever Purge (Everardo Gout)
Een sekte van anarchistische plunderaars besluit dat de jaarlijkse ‘Purge’ (Zuivering) niet stopt bij zonsopgang, maar nooit zal eindigen. Ze plegen een coup en zorgen voor oneindige chaos en slachtpartijen.
Variety: 'Brute satire over nationalisme en white supremacy'
IndieWire: 'Geweld is volop aanwezig, maar voelt niet gratuit'