Hoeveel vertrouwen zou de gemiddelde Amerikaan nog in de politiek hebben? Als we het huidige tv-aanbod uit de VS als graadmeter nemen, is er wel enige reden tot ongerustheid. De politici in series als House of Cards, Boardwalk Empire, Boss, Scandal en Homeland zijn machtswellustig, corrupt, incompetent of domweg psychopathisch. Vicepresident Selina Meyer, gespeeld door Julia Louis-Dreyfus in de HBO-sitcom Veep, kan moeiteloos aan dit rijtje worden toegevoegd.
Hoe Meyer ooit aan de baan is gekomen – ze was zelfs even een serieuze
presidentskandidaat – is een raadsel: de VP (oftewel veep) is ziekelijk ijdel,
egoïstisch, naïef en onhandig. Al moet daar meteen aan worden toegevoegd dat
haar personeel zo mogelijk nog onbekwamer is. Veep is satire, en dan van het
bottere soort. Hoe de VP persoonlijk over allerhande politieke kwesties denkt,
komen we amper te weten; we zien haar vooral het ene na het andere zaakje
verprutsen en zich vervolgens met haar staf in allerlei bochten wringen om de
schade enigszins te beperken. De running gag is intussen: het
vicepremierschap is een ondankbaar hondenbaantje.
Bedenker van de
farce is de Schot
Armando Iannucci, die in Engeland faam verwierf als schrijver en regisseur
van komedieseries als I’m Alan Partridge en The Armando Iannucci Shows. Veep is
min of meer een Amerikaanse remake van zijn eigen serie The Thick of It, waarin
een klunzige Britse minister in quasi-docustijl (à la The Office) wordt gevolgd
in zijn ministerie.
Iannucci is al veel geëerd om zijn scherpe
scenario’s, onder meer in de vorm van een Oscarnominatie voor zijn film
In the Loop (die weer is gebaseerd op The Thick of It). Bij het zien van
Veep is wel iets bij die lof voor te stellen. De dialogen zijn snel, vinnig en
vaak spitsvondig. Ze zijn ook bijzonder grof – dat krijg je kennelijk als je een
Schotse satiricus koppelt aan producent HBO. Maar lang niet alle grappen werken
. Vaak zijn de acteurs – die ruimte krijgen voor improvisatie – vooral bezig
beledigingen heen en weer te kaatsen, en dat gaat op den duur vermoeien, vooral
zodra de inspiratie op lijkt en er dan nog maar een paar ‘fucks’ tegenaan worden
gegooid.
Een pluspunt is de hoofdrol van
Julia Louis-Dreyfus (Elaine in Seinfeld). Ze maakt Selina weliswaar niet
vreselijk sympathiek, maar speelt met verve de omhooggevallen kluns. Hoe meer de
actrice zich daarbij fysiek kan uitleven, hoe beter ze wordt. Voor een serie
die zo om de teksten draait, is Veep eigenlijk het leukst in de meest kluchtige
scènes. Een aflevering waarin iedereen op onhandige momenten last krijgt van een
heersende buikgriep, is weinig subtiel, maar erg komisch.
Ook de
bijrolspelers hebben goede momenten, maar uiteindelijk blijft iedereen nogal
eendimensionaal. Hoe gevat de dialogen soms ook zijn, als kijker moet je wel
iets geven om degenen die ze uitspreken om geboeid te blijven. Iets meer
menselijkheid zou Veep geen kwaad doen. Met de rest zit het in principe wel goed
.
Het eerste seizoen van Veep – acht afleveringen van elk een
halfuur – is nu verkrijgbaar op dvd. Zoals meestal bij HBO-producties zijn de
extra’s keurig verzorgd: een making of, verwijderde scènes en commentaar bij
elke aflevering.