Die bijnaam dankt de stugge hoofdpersoon Sarah Lund – ‘socially
challenged’ zouden de Engelsen haar noemen met een fraai eufemisme – aan de
speciaal voor haar op de Faeröer-eilanden gebreide truien die ze steevast
draagt. Ook in seizoen drie: typerend is de scène waarin Lund, gewoon in trui,
aanschuift bij de hoge heren. De trui gaat trouwens ook een keer uit, en snel
ook, in een van de schaarse seksscènes in deze serie.
Gaandeweg de
serie werd het kledingstuk (de bekendste is wit met zwarte sterren, het patroon
staat ook afgedrukt op de dvd-verzamelbox) populair, en intussen is het bijkans
beroemder dan de serie zelf. Laatste nieuws van het truifront is de rechtszaak
tegen een bedrijfje dat het patroon ervan verkoopt – schijnt niet te mogen.
Zo gewend ben je als kijker van The Killing aan het wolletje, dat je even
schrikt als je Lund in seizoen drie in een politie-uniform ziet: ze viert haar
jubileum bij de politie, vandaar. De dingen zijn veranderd; ze overweegt een
ander leven. Van enige balans tussen werk er privé is bij deze contactgestoorde
workaholic nog nooit sprake geweest. De prijs die ze betaalt, is de totaal
verstoorde relatie met haar zoon Mark, die is opgegroeid van lastige puber tot
boze adolescent, vervreemd van zijn altijd en eeuwig afwezige moeder. Het leidt
dit seizoen tot hoogoplopende conflicten. Haar opkomst in deze derde reeks is
trouwens ook het vermelden waard: met haar broek nog los zien we haar uit de wc
komen – hoezo onconventioneel? – verbaasd gadegeslagen door haar nieuwe jonge
assistent.
Na de politiek in het eerste seizoen en de militaire link
in het tweede, voert seizoen drie ons naar de wereld van het bedrijfsleven en
de financiële crisis. Maar we beginnen in de haven van Kopenhagen. Daar worden
de overblijfselen gevonden van een lichaam. Het spoor leidt naar een schip in
eigendom van de rederij Zeeland. Als vervolgens de dochter van Zeeland-baas
Robert Zeuthen wordt ontvoerd, wordt de zaak al snel gecompliceerder. Met
verkiezingen in aantocht, blijken er banden te bestaan tussen Zeeland en de
Deense premier Kristian Kamper.
Maar het grotere thema van de serie
is verlies, zo zegt scenarioschrijver en showrunner Sören Sveistrup in een
interview: ‘The Killing gaat altijd over iets dat je kunt verliezen. Je kunt je
leven verliezen, en je zelfrespect, ideeën, en natuurlijk je gezin. Je kunt
alles verliezen dat waarde voor je heeft. En dat is mijn eigen nachtmerrie – om
op een dag wakker te worden en te ontdekken dat het allemaal weg is.’
Waardig slot van een van de beste crimeseries van de afgelopen tien jaar.
De dvd-box van The Killing 3 bevat geen extra’s, alleen een boekje met
interviews met de makers. De drie seizoenen zijn ook samen verkrijgbaar in een
verzamelbox.
De Trui is terug, en hoe: seizoen drie van The Killing, nu verkrijgbaar op dvd, is spannender dan ooit.