De cynicus zal zeggen dat de prijzen het gevolg zijn van de enorme fysieke transformatie van Theron, die tot deze film enige bekendheid genoot door de vrouwelijke hoofdrollen (= veredelde bijrollen) in The Yards, The Devil's Advocate en The Italian Job. Die fysieke verandering is inderdaad opvallend. Theron kwam een goeie 15 kilo aan, kreeg een gebitsprothese in, sproeten en vettig, sluik haar en leek in niets meer op de fraaie Hollywoodactrice. Maar Theron veranderde niet alleen de buitenkant. Zelden kroop een actrice zo in de huid van een personage.
Het schijnt dat Jenkins midden in de nacht wakker werd en Theron zag spelen in The Devil's Advocate. Ze was op zoek naar een actrice voor Wuornos en omdat de studio's enthousiast hadden gereageerd op haar script (lesbische seriemoordenaars brengen blijkbaar geld in het laatje) kwam iedereen in aanmerking. Kate Winslett, Kate Beckinsale, Brittany Murphy en Heather Graham hadden zich al gemeld. Maar bij Theron zag Jenkins iets wat ze bij de andere actrices miste. Een verborgen kracht waardoor ze zich afvroeg of ze het in een direct gevecht wel zou overleven. Iets waar ze bij de andere actrices niet aan twijfelde.
Theron accepteerde. Voor het eerst zag ze een script waarvan ze niet na vijf pagina's al wist hoe het zou aflopen, en waarin ze zelfs op de laatste pagina nog niet zeker wist wat ze van het personage moest vinden. Bovendien waren er raakvlakken. Toen ze 15 was was de in Zuid-Afrika geboren Theron er getuige van hoe haar moeder haar alcoholische en agressieve vader doodschoot.
Het was niet Jenkins', maar Therons eigen idee om zo veel aan te komen. Mensen die op de straat leven eten niet goed en drinken te veel, redeneerde ze. Wuornos kon onmogelijk het afgetrainde lichaam van een actrice hebben.
Therons achtergrond als danseres (ze danste jarenlang bij het prestigieuze Joffrey Ballet) kwam haar voor de rol goed van pas. Wuornos' tragische geschiedenis zit opgesloten in haar tegenstrijdige bewegingen. De uitdagende houding (als je op straat leeft moet je je wel laten gelden) wordt gecompenseerd door de nerveus slingerende armen en benen, en de slepende tred van iemand die al jaren op zijn achterste benen loopt.
Voor de momenten waarin haar personage buiten zinnen raakt keek Theron heel goed naar videobeelden van de echte Wuornos. Die kneep niet zoals de meeste mensen de ogen samen als ze boos werd, maar sperde ze juist wagenwijd open. Daarbij de kaken stevig op elkaar drukkend.
Theron is de beste seriemoordenaar die Jenkins zich wensen kon. Enger en echter dan Anthony Hopkins als Hannibal Lecter . Dat Jenkins dat aan de hand van een bescheiden rolletje in een doorsnee actiefilm als The Devil's Advocate in Theron kon zien is haar grote verdienste. Een van de belangrijkste eigenschappen van een groot regisseur. Het is jammer dat Jenkins als scenarioschrijver niet goed wist wat ze met het personage van Wuornos zelf aan moest