'Twee mannen met messen komen binnen en er ontstaat een gevecht.' Meer stond er niet in het scenario van de film Eastern Promises. In handen van de Canadese cultregisseur David Cronenberg ziet zoiets er dan als volgt uit.
Plaats van handeling is een sauna in Londen. In die sauna zit een Russische gangster. Afgezien van de tatoeages die zijn lichaam van top tot teen bedekken is hij helemaal naakt. En inderdaad: twee mannen met messen komen de sauna binnen. Ze hebben hun pak nog aan, dus iedereen begrijpt dat ze daar niet zijn om de relaxen. Onschuldige omstanders maken zich haastig uit de voeten.
De gangster kijkt op, en ja, er ontstaat een gevecht. Een gevecht zoals je er nog niet veel gezien hebt. Dicht op de huid gefilmd. En hoewel het gevecht minuten lang duurt is er zo goed als niet in gemonteerd. Geen muziek ook, en de camera zwenkt niet decent een andere kant op als het zaakje van de Russische gangster in beeld komt. De scène oogt net zo rauw en smerig als het gevecht.
Wat dat betreft lijkt hij wel op een klassieke scène uit de minder bekende Hitchcock -film Torn Curtain (1966). Paul Newman is daarin een professor die om zijn eigen leven te redden de Oost-Duitse agent Gromek moet doden. Maar een ander mens doden blijkt nog niet zo eenvoudig. Ook dat gevecht duurt minuten. Gromek wordt met een schep geslagen, gestoken met een mes, gewurgd, en nog steeds wil hij niet dood. Pas als Newman hem mee naar een gasoven sleurt, zijn hoofd in de oven drukt en het gas aanzet, geeft Gromek de strijd op.