Mungiu brengt de gebeurtenissen bewust afstandelijk, bijna zakelijk in beeld. Hij gebruikt lange shots, monteert zo min mogelijk in de actie, en houdt de camera ook bij voorkeur vast gericht op een persoon.
Een treffend voorbeeld van die aanpak is de scène waarin Otilia, de abortus is zojuist gepleegd op vriendin Gabita, het hotel verlaat voor een etentje bij haar vriend Adi, van wie de moeder jarig is. Ze gaat er met frisse tegenzin heen, maar had het Adi beloofd, en schuift daarom toch aan. Terwijl de gasten over van alles en nog wat babbelen, blijft de camera strak op Otilia gericht. Het gevolg is dat de kijker zich net zo ongemakkelijk gaat voelen als zij.
En zo wordt de ogenschijnlijk neutrale registratie van het etentje - een bewegingsloze camera, geen montage - juist bijzonder persoonlijk.
Het is sowieso niet moeilijk je met de personages in 4 Months, 3 Weeks & 2 Days te identificeren, want de acteurs spelen hun rollen bijzonder overtuigend en geloofwaardig. Niet door regelmatig in angstig of hysterisch gehuil uit te barsten, juist niet, maar door kleine gebaren en bewegingen.
Niets in het acteren ziet er gespeeld uit, en opvallend genoeg is dat het resultaat van heel hard repeteren en geen letter afwijken van het script. Mungiu in een interview: 'Ik sta erop dat de acteurs alle dialogen uit het hoofd leren . Ze krijgen van mij de kans om tijdens de repetities kenbaar te maken wat ze niet bevalt. Ik speel de scène dan zelf voor en als me dat niet overtuigend lukt , dan betekent dat dat er iets mis is met de tekst en dan gaat die dialoog eruit . Als de tekst eenmaal vaststaat, en de acteurs kennen iedere zin uit het hoofd , dan begin ik letters en klanken uit de dialogen weg te halen. Alles om het maar zo veel mogelijk op echt gesproken taal te laten lijken. Geluidsmensen haten me, want ik moedig acteurs juist aan om te fluisteren als dat betekent dat ze hun teksten zo natuurlijker kunnen spelen dan wanneer ze de teksten luid-en- dui-de-lijk uitspreken. Als ik in mijn film ergens heel tevreden over ben, dan is het over het acteren. Het beste compliment kreeg ik van iemand die mij vertelde dat als je vanuit een andere ruimte naar de personages in mijn film luistert, ze net zo klinken als mensen in een home video.'
Mungiu koos er ook voor om elke scène op lokatie te draaien. Bestaande lokaties dragen volgens hem bij aan de echtheid van een scène, vandaar dat hij er zoveel mogelijk van wil laten zien, ook als dat betekent dat daarmee de shots voor de cameraman aanzienlijk bemoeilijkt worden. Want het logische gevolg van een shot waarin iemand 360 graden om zich heen kijkt, is dat de crew constant in beweging moet zijn om uit beeld te blijven. Het is heel gewoon om als je ergens binnenkomt even voor en achter je te kijken, maar in film kost het echter veel voorbereiding en planning om zo'n simpele handeling natuurlijk over te laten komen.