Voor de Cinema.nl Afficheprijs komen in aanmerking alle affiches van
Nederlandse speelfilms en documentaires die in het jaar voorafgaand aan het
Nederlands Film Festival als hoofdfilm in de Nederlandse bioscopen of filmhuizen
hebben gedraaid of op het festival in première gaan. Het gaat om affiches in
gedrukte vorm, die bedoeld zijn als aanplakbiljet (geen flyers of folders).
In aanmerking komen de posters die gebruikt worden bij de bioscoopuitbreng,
niet die op festivals worden opgehangen. Ook teaser-affiches komen niet in
aanmerking voor de prijs.
De posters van K3 en de Kattenprins, Plop
en de pinguïn, Samson & Gert, Unfinished Sky (de Engelstalige versie van De
Poolse bruid), en Stanley Tucci’s Engelstalige remake van Theo van Goghs Blind
Date, doen niet mee, omdat de films volgens de reglementen van het Nederlands
Film Festival niet Nederlands zijn. De affiches van Ben Sombogaarts Bride Flight
en Sinterklaas en het geheim van het grote boek mogen dan al wel in alle
bioscopen hangen, omdat de films pas na het filmfestival in première gaan,
dingen ze volgend jaar mee. Hetzelfde geldt voor de posters van de documentaires
The Last Days of Shishmaref en Bloody Mondays & Strawberry Pies, die niet op
tijd klaar waren voor het juryberaad.
Een aantal posters die vorig
jaar niet op tijd klaar waren - The Bird Can’t Fly, Blackwater Fever, Le Mariay
Lenglensou, De muze, Nightwatching en Tussenstand – dingen deze editie mee.
Aldus had de jury, bestaande uit Simone van Dusseldorp (filmregisseur), Marten
Jongema (afficheontwerper en conservator Stedelijk Museum Amsterdam), Hanneke de
Klerck (chef kunst & Cicero de Volkskrant), Lex Reitsma (afficheontwerper),
Alex de Ronde (directeur Het Ketelhuis), Monique van Schendelen (
publiciteitsdeskundige bureau MvSP) en Paul Verstraeten (marketingdeskundige
bureau Filmtest), bij het maken van een voorselectie de keuze uit 45 affiches.
Dat was een fiks aantal meer dan vorig jaar; toen dongen 29 posters mee naar de
Cinema.nl Afficheprijs.
Voorselectie
De
ingezonden affiches zijn door de jury beoordeeld op de volgende criteria:
- Het affiche is intrigerend. Het roept iets bij de kijker op. Filmaffiches
moeten de blikvanger zijn in het overvolle straatbeeld én opvallen tussen
tientallen andere posters in de filmhuizen en multiplexen. Ze moeten verleiden,
ontregelen, vertederen, verrassen, shockeren, vragen of woede oproepen, en/of
simpelweg informeren;
- Het affiche toont artistieke visie: het biedt
de kijker meer dan de som der delen. Het is aansprekend voor de doelgroep en
levert een meerwaarde aan de (inhoud van de) film;
- Het affiche moet
communicatief en wervend zijn. Het moet de kijker tenminste duidelijk maken wie
of wat hij gaat zien. Het affiche moet dus niet (alleen) als kunstobject worden
beoordeeld;
- Het affiche moet als filmaffiche te herkennen zijn;
- Bovendien moet de voorselectie van de jury een afspiegeling zijn van de
verschillende genres (van grote publieksfilms tot artfilms en documentaires).
Op deze pagina staan de reglementen van de Cinema.nl Afficheprijs 2008.