14.23 uur: Op internet gonst het al van de voorspellingen en geruchten.
Avatar komt toch vaak als winnaar uit de bus.
17.49 uur: Inglourious
Basterds nog maar eens gekeken. Blijft leuk. En Christoph Waltz kan die Oscar
haast niet mislopen.
20.15 uur: Grote kans dat Avatar de Oscar voor
beste film krijgt. Zeker wanneer Bigelow die voor beste regisseur krijgt (als
eerste vrouw in de geschiedenis). Compromissen zijn de Acadamy niet vreemd.
Bovendien kan de veroordeelde lobby
van een van de producenten van The Hurt Locker nog wel eens gevolgen hebben
gehad.
20.25 uur: Up gaat de Blu-Ray speler in. Toch ook een erg
komische, ontroerende en magische film. Zou een verrassing zijn mocht ie naast
de Oscar voor beste animatiefilm ook die voor beste film winnen.
22.
50 uur: De VPRO trapt af met de Oscarnacht. Glitter en glamour in de polder.
23.46 uur: Paul Ruven die een Oscar in ontvangst mag nemen voor Gangsterboys.
Zijn zelfspot is aandoenlijk.
00.05 uur: Overschakelen naar Film1,
één dag gratis te bekijken voor iedereen met digitale televisie. Lang leve de
moderne tijd! Bridget Maasland praat met filmcriticus Dana Linssen, regisseur
Martin Koolhoven en stylist Leco van Zadelhoff over de genomineerden. Zou iemand
die jurken werkelijk boeiend vinden?
00.19 uur: Gezellig ouwehoeren
in een studio in Hilversum. RTL Boulevard is er niks bij.
00.35 uur
: al dat geneuzel over die jurken … hoewel, het oog wil ook wat. Penélope Cruz,
Vera Farmiga, Anna Kendrick … Ik ben overtuigd: Leco zit er niet voor niks.
00.43 uur: OK, breaking news: Mariah Carey heeft iemand die haar borsten recht
legt. En nee, het is geen grap. Bedankt Bridget.
00.59 uur: Is
Sandra Bullock naar dezelfde plastisch chirurg als Michael Jackson geweest?
01.14 uur: Maasland grossiert in foute uitspraken, Koolhoven schroomt niet er
iets van te zeggen. Af en toe best gênant, ook door de prietpraat eromheen.
Inhoudelijk stelt het weinig voor, maar men moet zich natuurlijk aanpassen aan
de glitter en glamour van de Oscars.
01.37 uur: George Clooney
zamelde geld in voor ‘Heedie’. Voor wat? ‘Heedie’. Haïti heeft het harder nodig
, denk ik.
01.42 uur: Koolhoven over Avatar: ‘Een orgie voor slechte
smaak (…) Een bijzonder lelijk Bob Ross schilderij dat beweegt.’
02
.02 uur: Reportage vanaf de Rode loper. Er klopt iets niet met het geluid.
Hopelijk gaat dat tijdens de uitreiking wel OK. Of kent Hollywood ook enige
zelfspot? (veel (visueel) spektakel moet de vaak platte inhoud verbloemen)
02.12 uur: Commercie viert hoogtij; een compleet half uur durend programma
waarin jurken en sieraden worden gepromoot. Gaap.
02.17 uur: Cameron
Diaz en Kate Winslet mogen ook wat zeggen, dat vergoedt veel.
02.19
uur: Bridget vind het nogal wat dat Gabourey Sidibe flink wat kilo’s kwijt is
sinds ze bekend is. Koolhoven dient haar van repliek: ‘ … zegt de vrouw die zelf
net ook flink afgevallen is.’ ‘Maar ik heb net een kindje gekregen!’
02.30 uur: De 82ste editie staat op punt van beginnen. Hopelijk levert ook deze
editie wat memorabele momenten op.
02.42 uur: De traditionele openingsceremonie, waarin iedereen even opgehemeld
wordt, wordt verrassend aardig gebracht door het presentatorduo Steve Martin en
Alec Baldwin, al volgen de politiek correcte en oubollige grappen elkaar snel
op. Clooney lijkt not amused, al zal dat ongetwijfeld gescript zijn,
zoals vrijwel alles vaststaat.
02.53 uur: De kop is eraf. Waltz
wint Oscar voor beste mannelijke bijrol. Terecht.
03.11 uur: Ook Up
als beste animatiefilm is geen verrassing. Opvallend is het (voorlopig)
ontbreken van spektakel in de show, het oogt wat oubollig. Ook blijft het vreemd
naar gescripte, maar zogenaamd spontaan bedachte grappen te moeten kijken en
luisteren. Tot nu toe is het een trage bedoening. Toch triest dat er om de vijf
minuten een soort van commercial-break moet worden ingelast.
03.21
Kort, maar krachtig eerbetoon aan de veel te vroeg overleden
John Hughes, de man achter The Breakfast Club (1985), Ferris Bueller’s Day
Off (1986) en Home Alone (1990). Doet je opnieuw beseffen hoe groot het verlies
is.
03.36 uur: Eerst nemen ze alle tijd voor tien reclameblokken,
en nu jassen ze er vier categorieën in een paar minuten doorheen. Erg rommelig.
03.39 uur: Flauwe, oubollige (sleutelwoord van vandaag) Na’vi-sketch van
Stiller, ben nu nog benieuwder naar Sacha Baron Cohens
oorspronkelijk geplande sketch.
03.42 uur: Sinds wanneer is ‘And
the winner is …’ weer terug?
03.52 uur: Wat een verademing, zo’n
authentieke en oprechte speech als die van Geoffrey Fletcher (Precious) tussen
al het kitscherige en gescripte gedoe tot nu toe. Toegegeven, Steve Martins
aansluitende grap was gevat: ‘I wrote that speech for him.’
04.01
uur: Dat het 70 jaar na Hattie McDaniel nog steeds ‘speciaal’ is als een
gekleurde actrice een Oscar wint en er ook nog steeds de nadruk op wordt gelegd
, geeft stof tot nadenken.
04.14 uur: Zeer teleurstellende Oscar-
show tot nu toe. Het lijkt wel een goedkope Sovjet-intercitytrein die
ongehinderd doordendert. Zelfs de speeches worden afgekapt.
04.46
uur: Volgend jaar de enveloppen maar gewoon direct per post naar de winnaars
sturen, dit is drie keer niks.
05.02 uur: Niet alleen hier, ook in
de studio van Film1 begint de alcohol zijn werk te doen; het niveau daalt er met
de minuut.
05.09 uur: Dat het vuurwerk nu moge losbarsten, de
belangrijkste categorieën komen eraan. Het is allemaal erg braaf, tam en, jawel
; oubollig.
05.18 uur: Argentinië gaat ervandoor met de Oscar voor
beste buitenlandse film. Verrassend.
05.34 uur: Jeff Bridges wint
eindelijk zijn eerste Oscar. Hij blijft toch altijd The Dude.
05.37
uur: Het verschil in entourage en benadering is overigens groot met de
voorgaande uitreikingen. Alsof de organisatie zelf ook alleen beste acteur,
actrice, regisseur en film serieus neemt. De winnaar werd plots ook niet meer
van het podium afgejaagd door de muziek.
05.49 uur: Jawel, Bullock
wint als eerste zowel een Razzie als Oscar in hetzelfde jaar. Voor verschillende
films, dat dan weer wel. De gebruikelijke nadruk in de speeches op het ‘feit’
dat dit geen competitie is, wordt wel een beetje irritant. En natuurlijk moet
ook even benadrukt worden dat ras, religie of seksuele geaardheid er niet toe
doen. Het politiek correcte druipt er weer vanaf. Waar zijn de gekke capriolen
, de lef, bravoure, maar vooral: oprechte emoties…
05.55 uur:
Bigelow wint als eerste vrouw een Oscar voor beste regisseur. Of het terecht is
of niet doet er even niet toe, maar de al brave show krijgt wel een erg, heel
erg politiek correcte uitstraling.
05.59 uur: Nou, die beste film
kwam ook uit de lucht vallen. Zonder enige vorm van spanningsopbouw of wat dan
ook. Bigelow, die nog bezig was het podium te verlaten, keek ook verbaasd. Met
zes Oscars is The Hurt Locker in ieder geval de grote winnaar van de avond. Dat
maakt de zeer slechte show nog enigszins verteerbaar.
Vannacht zijn in het Kodak Theatre in Hollywood voor de 82ste keer de Oscars uitgereikt. Voor filmliefhebbers is het meest prestigieuze filmevenement ondanks de nadruk op het spektakel en de show nog steeds een van de hoogtepunten van het filmjaar. En sinds internet en digitale televisie volledig zijn ingeburgerd, is het ook vanuit Nederland weer mogelijk de uitreiking live te volgen. Hoe beleeft een filmliefhebber deze Oscargekte? Aantekeningen van een filmgek.