De eerste Nederlandse geluidsfilm was nog wel vorstelijk getint. Vanuit de nationalistische gedachte dat de eerste geluidsfilm iets moest vertellen over onze natie en haar memorabele geschiedenis, ging op 4 januari 1934 de fictiefilm Willem van Oranje feestelijk in première. De film flopte genadeloos. Als simpel vermaak bestempelde titels als De Jantjes en Bleeke Bet trokken meer bekijks. Ook de in 1938 vervaardigde fictieproductie Veertig jaren, over de eerste veertig regeringsjaren van koningin Wilhelmina , was geen lang leven beschoren.
In de decennia hierna verdween de vorstin zelfs geheel van het toneel. Twee documentaires in de jaren veertig ( Vrij en onverveerd en Vijftig jaren) en een verdwaald document uit de jaren zestig ( Wederzijds) vormden de enige wapenfeiten. Pas in 1973 zagen we de toenmalige koningin (Juliana) terug in een fictiefilm. In Turks Fruit van Paul Verhoeven wordt de belegen ceremoniële verschijning van de vorstin, zoals we die kennen uit de vele Polygoon-journaals, op de hak genomen. Hiermee was de toon gezet voor de verdere films waarin de koningin of het koningshuis voorkomt; laten we vooral lachen om, of met, haar stijve voorkomen en de stereotype Polygoon-beelden. Drie voorbeelden:
Turks Fruit (1973)
Om de boel op scherp te zetten en te
benadrukken dat de gespeelde Koninklijke ceremonies niet zijn ‘cup of tea’ zijn
, laat Verhoeven Olga (Monique van de Ven) tijdens de feestelijke onthulling van
een kunstwerk provocerend haar vestje uittrekken. Haar weinig verhullende
jurkje wordt in zijn geheel zichtbaar. De organisatoren raken in paniek: dit mag
de koningin nooit zien. De fanfare wordt gesommeerd zich tussen het blikveld
van Erik (Rutger Hauer) en Olga en dat van de koningin te positioneren. ‘
Godverdomme, ze doen het erom!, roept Erik uit. ‘Ga eens op zij, joh!’.