Bezoekers die de zalen willen binnengaan, moeten eerst langs een driedubbele
controle, waarbij flesjes drinken worden ingenomen; potentieel bommateriaal.
Honderden Fransen, waaronder oorlogsveteranen, extreem-rechts sympathisanten en
Algerijnen die vochten aan de zijde van de Fransen, gaven vrijdag gehoor aan de
oproep van Front National om te protesteren tegen ‘deze falsificatie’ van de
Frans-Algerijnse regisseur Rachid Bouchareb (1953).
Diens
periodefilm, opgenomen in de hoofdcompetitie, opent met beelden van Franse
soldaten die het vuur openen op vreedzame demonstranten en willekeurige burgers
, tijdens de slachting in de Algerijnse stad Sétif (mei 1945). Dat niet te zien
is hoe het geweld zich eerder tegen de Franse kolonialen richtte, wordt de
filmmaker door rechtse politici kwalijk genomen. De burgemeester van Cannes
besloot ter compensatie dan zelf maar een publieke ceremonie ‘voor de Franse
slachtoffers’ te houden.
‘Het is een film’, verdedigde een zwaar
beveiligde Bouchareb zijn werk tijdens een gespannen persconferentie, ‘geen
documentaire.’ Hij zei begrip te hebben voor de gevoeligheden, ‘maar deze mensen
hebben mijn film niet gezien. Hors-la-loi is bedoeld om een debat aan te gaan,
in een kalme omgeving, niet in een oorlogssituatie.’
De titel, boven de
wet, had hij gekozen omdat die ‘klinkt als een western.’
Het verhaal
volgt drie Algerijnse broers die van hun geboortegrond worden verdreven,
emigreren naar de Franse sloppenwijken en betrokken raken bij het gewapend
verzet. Bouchareb bezocht het festival in 2006 al eens met een oorlogsfilm, het
voor een Oscar genomineerde Indigènes. Als een mogelijke kanshebber voor de
Gouden Palm mag hij dit jaar niet worden beschouwd, daarvoor zijn de personages
en verwikkelingen in Hors-la-loi wat te vlak uitgewerkt.
Over wie
er dan wel zondag een Palm moet winnen, wordt bij het ingaan van het laatste
festivalweekend druk gespeculeerd. Mike Leigh’s Another Year, over een gelukkig
getrouwd stel in een aanzienlijk minder gelukkige omgeving, staat vooralsnog
bovenaan de polls, samen met Xavier Beavois’s Des hommes et des dieux, een
uiterst ingetogen vertelde film over 8 Franse monniken in het Algerije van de
jaren negentig.
Mogelijke outsider is het invoelende melodrama
Poetry van de Koreaan Lee Chang-dong, waarin een aan Alzheimer lijdende oma
opgezadeld zit met haar van groepsverkrachting verdachte kleinzoon.
Met de dit jaar over het geheel wat weinig krachtige hoofdcompetitie, is het
ook denkbaar dat de jury op een minder voor de hand liggende keuze uitkomt. De
Thaise regisseur Apichatpong Weerasethakul beweegt zich van alle kandidaten in
elk geval het verst van de mainstream. Ook zijn film Uncle Boonmee who can
recall his past lives, met een in apenpak gehulde bosgeest in de Thaise jungle,
is nadrukkelijk politiek, zei de maker. Maar hoe precies, dat kon hij niet
uitleggen. Het koste de filmer grote moeite het festival te bereiken, vanwege de
gevechten in Bangkok. Tijdens de persconferentie ging hij iets, maar niet veel
, dieper in op de poëtische scène waarin een meerval een zwemmende prinses
bevredigt. ‘Zij is een van Thailands beste beroepsduikers’, zei de regisseur
over zijn actrice, die knikte.
Respect voor de Franse geschiedenis!’, staat er op de borden die de boze demonstranten omhoog houden. Politieagenten in beschermend pak, met schild en wapenstok, staan overal opgesteld rond het festivalpaleis, om te voorkomen dat de wereldpremière van de Frans-Algerijnse oorlogsfilm Hors-la-loi kan worden verstoord.