Wat valt jullie in het algemeen op aan de nominaties dit jaar?
Wiegel, Meirmans en Snitker (WMS): ‘Het zijn allemaal componisten die
hun sporen ruimschoots hebben verdiend. Behalve Reznor en Ross, dat zijn
buitenbeentjes.’
Van Warmerdam: ‘Ze zijn alle vijf totaal
verschillend. Mijn theorie is dat filmmuziek alleen genomineerd wordt, als de
film zelf is genomineerd. Een slechte film kan nooit een Oscar winnen voor de
muziek. ’
Hoe moet je filmmuziek beoordelen volgens jullie?
WMS: ‘De muziek moet het verhaal versterken, het moet de film laten
ademen. Het is een extra kleur op het palet van de filmmaker. Maar het is lastig
: moet het bij het beeld passen, of ook op zichzelf mooi zijn om naar te
luisteren? Het beste is natuurlijk allebei.’
Van Warmerdam
: ‘Muziek moet de emoties in de film helpen. Liefst zonder dat je als kijker
merkt dat je gestuurd wordt; het moet er niet te dik opliggen. Maar de muziek
moet ook zeker een eigen stem hebben.’
Wie van de vijf moet het
zeker niet worden?
Erik Jan Grob: ‘
127 Hours moet zeker niet winnen. De componist heeft voor de hele film maar
zes originele composities geschreven, las ik. Dat vind ik toch wat mager, zeker
voor een Oscarnominatie. Het is mooi, dat wel. Maar toch.’
WMS
: ‘Het is niet zo spannend, niet zo interessant. En kwalitatief is het ook niet
erg goed: het klinkt niet mooi. De beats zijn nogal gedateerd, erg van tien jaar
geleden. Aan de andere kant past de muziek, grotendeels een eenzame gitaar,
goed bij dat verhaal over die eenzame bergbeklimmer. ’
Kanshebbers voor de Oscar voor Beste originele muziek zijn dit jaar zijn onder meer Inception, The Social Network en The King’s Speech. Maar wie verdient hem? Vijf Nederlandse filmcomponisten (Vincent van Warmerdam, Erik Jan Grob, Chrisnanne Wiegel, Melcher Meirmans en Merlijn Snitker) kiezen alvast een winnaar.
How to Train Your Dragon
Erik Jan Grob: ‘De muziek van How to Train Your Dragon vind ik heel mooi en Powell is heel goed in actiescores, maar ik denk niet dat hij gaat winnen. Van alle vijf voel ik me wel het meest aan hem verwant, met Dik Trom, mijn eerste film. Waanzinnige klus trouwens, ik had maar vier weken en heb zo’n beetje dag en nacht doorgewerkt. Voorlopig maar even geen nieuwe film voor mij. Al wil ik er in de toekomst wel graag in verder.’
WMS: ‘Powells sountrack is vooral heel vakkundig georkestreerd, dat valt gelijk op. Hoe de muziek als het ware meebeweegt met het vliegen van de draak uit de titel, is heel knap gedaan. Het is pure ouderwetse filmmagie, het trekt je de kinderwereld in. Maar het is ook erg behoudend, op het oubollige af .’
Van Warmerdam: ‘Voor mij was Powell een van de favorieten. Het is heel traditioneel, dat is zo, maar wel bevlogen. Als enige van de vijf klinkt het geïnspireerd. Bij de andere muziek hoor je meteen dat het voor film is bedoeld, hier niet. Wie meteen afvalt voor mij, is Desplat van The King’s Speech. Ik heb er niks mee. Veel te gelikt naar mijn smaak.’
Dan Inception van alleskunner Hans Zimmer, een autodidact uit de rockmuziek die meer dan honderd soundtracks schreef, uiteenlopend van Madagascar tot Harry Potter.
WMS: ‘Daarover zijn wij zeer te spreken. Heel vakkundig gedaan. De muziek duwt je helemaal het verhaal in; je wordt als het ware deel van de achtbaan. Melodisch is het niet zo sterk, je zet het thuis niet even lekker op, die kwaliteit ontbreekt. De muziek is van tevoren gemaakt, en staat daardoor iets meer los van het verhaal. Dat schept afstand, en dat past goed bij dit verhaal over een droomwereld waarin het moeilijk is te onderscheiden wat echt is en wat niet.’
Erik Jan Grob: ‘Het is een van Zimmers betere producties. Hij is hier wat spaarzamer met z’n noten dan bij Gladiator of Pirates of The Carribean. En dat past goed bij de sfeer. Het klinkt lekker kwaad. De truc met het nummer van Edith Piaf is goed gedaan – ik ben fan.’
Van Warmerdam: ‘Zimmer heeft betere scores gemaakt. Ik vind dit niet bijzonder. Het is goed gedaan, maar het gáát maar door . Het is bijna een soort geheime fabriek die voortdurend achter de film zit. Spanning creëren met laag, laag klinkend geluid, wat Zimmer doet, is een van de grootste filmmuziekclichés.’
Alexandre Desplat van The King’s Speech, nog zo’n grootheid. Zeer veelgevraagd componist, uitgeroepen tot Filmcomponist van het Jaar en vrijwel ieder jaar genomineerd voor een Oscar.
WMS: ‘Wat meteen opvalt is het delicate karakter van de muziek, wat goed past bij acteur Colin Firth en bij zijn rol als verlegen man die moeite heeft zich uit te drukken. De pianomelodieën zijn erg mooi. Melodisch gezien neemt deze muziek je heel erg mee, en hij blijft ook los van de film overeind. Wij vinden het prachtig. De opname is ook heel erg goed, vooral weer de piano. De attaque, de aanslag van de toetsen, die piano een zekere hardheid kan geven als er hard wordt gespeeld, is vaak een probleem bij een opname. Hier niet. Het is altijd goed, ook als het zacht is, klinkt het helder. Wij hebben hem hoog zitten: Desplat mag winnen – al verdient hij misschien eerder een oeuvreprijs. Leuk aan hem is ook dat hij niet alleen grote producties doet maar ook kleine Europese films, zoals vorig jaar Un prophète. Dat houdt hem fris, zegt hij, omdat er in Europa toch heel anders wordt gefilmd dan in Hollywood. Zowel Desplat als Zimmer zijn van Europese afkomst – misschien is het wel de combinatie Europees- Amerikaans, die de eigenzinnigste filmmuziek oplevert.’
Erik Jan Grob: ‘Europeanen zijn zeker eigenzinniger, en Oost-Europeanen nog weer meer. Die vind ik vaak het best.’
The Social Network
Tot slot:
The Social Network.
WMS: ‘Die springt er het
meest uit. Het is heel uitgesproken. Het is elektronische muziek, maar niet
steriel. Heel mooi is het pianomelodietje uit het begin van de film: je voelt
dat dat staat voor Zuckerberg zelf; hij is een beetje een loner, en net als die
pianomelodie staat ook hij alleen. Het zijn maar een paar simpele noten maar het
werkt heel goed.’
Erik Jan Grob: ‘Mee eens, van alle
vijf springt deze er het meest uit. Het is rauw, het is anders, het is niet
traditioneel.’
Van Warmerdam: ‘Het is een onderwerp waar
je op het eerste gezicht geen lekkere film van kan maken en toch is het dat.
Echt heel goed gedaan: goed script, goed geregisseerd. Het is een meeslepende
film, ook door de muziek. En hij komt ook wel aan.’
WMS
: ‘De muziek is dwingend, en stuwt de hele film voort maar concurreert nergens
met de dialogen. Dat is heel knap gedaan; het is erg lastig om die balans goed
te krijgen. Dat is geen kwestie van simpelweg het geluid zacht draaien als er
wordt gesproken, want dan valt de muziek weg, en heb je geen continuïteit. Het
werkt niet aldoor in deze film: soms loopt de muziek niet gelijk met het drama,
en dat is eigenlijk niet goed. Misschien is dat onervarenheid; dit is hun eerste
speelfilm.’
Na een tapijt van noise klinkt ongeveer halverwege
de film ineens Grieg.
WMS: ‘Die scène, waarin we
een beroemde roeiwedstrijd zien, wijkt in alle opzichten af van de rest van de
film. We gaan over op slowmotion, en we horen klassieke muziek. Uit interviews
met Reznor en Ross begrepen we dat ze met deze scène het meest geworsteld hebben
. Wij vinden het ook niet zo goed passen. De hele scène staat een beetje los van
de rest, het is bijna een videoclip.’
Van Warmerdam: ‘De
roeiscène is subliem. Hij dient als rustpunt, je hebt al een heleboel gehad,
hier komt het verhaal even doelbewust tot rust. En hoe de muziek hier met het
beeld samengaat, is geweldig.’
Wie moet er winnen?
Erik Jan Grob: ‘The King’s Speech is misschien net niet overtuigend
genoeg, al geef ik hem wel echt een goeie kans. Maar The Social Network steekt
overal bovenuit.’
Van Warmerdam: ‘The Social Network moet
winnen. Het is onderscheidend ten opzichte van de andere genomineerden en het
is nieuw. Ook qua klank, zo’n vintage synthesizerklank heeft het, heel lekker,
niet zo steriel. Wat ik ook leuk vind, is dat ze uit de hoek komen van de
popmuziek. Het zijn in Hollywood toch de popjongens die furore maken. Hans
Zimmer, en Jonny Greenwood van Radiohead, nu huiscomponist van de BBC. Klassieke
componisten nemen op een gegeven moment vaak een andere afslag, en pop en film
zijn natuurlijk toch verwante genres. Je ziet het ook in Nederland, met
Henny Vrienten,
Junkie xl die in opkomst is als filmcomponist, en zo’n Kyteman, die
onmiddellijk wordt geconfisqueerd en nu de muziek maakt bij de film Koning van
Katoren.’
WMS: ‘The Social Network. Dat is spot on. Het
is erg van deze tijd, net zoals de film zelf. Reznor en Ross hebben het gewoon
heel goed gedaan. Met een andere soundtrack was deze film niet zo’n succes
geworden, daar zijn we zonder meer van overtuigd.’