Woensdag 18 mei Palais des festivals, Cannes, 12.00 uur
Tijdens de persconferentie over de film
Melancholia doet de Deense regisseur
Lars von Trier wat-’ie altijd doet: flauwe grappen maken over zijn acteurs
en collega’s. Hij zit tussen actrices
Kirsten Dunst en
Charlotte Gainsbourg, de twee hoofdrolspeelsters van Melancholia. Op een
gegeven moment zegt Von Trier dat zijn volgende film een pornofilm zal zijn,
want het beaver shot van Dunst zat alleen in Melancholia omdat zij daar op stond
. ‘En nou wil ze meer. U weet hoe vrouwen zijn.’
Als de zaal met
journalisten is uitgegniffeld wendt hij zich tot Gainsbourg, de actrice die in
Von Triers vorige film
Antichrist haar genitaliën moest wegknippen. Hij vertelt de zaal dat zij ook
van de partij is. ‘Ze willen een echte hardcore film deze keer. En ik doe mijn
best.’
Tot zover niets aan de hand. Zo is Von Trier. Iedereen weet
dat. Ook de actrices, die hem minzaam aankijken. Maar dan gaat Von Trier in de
fout. Hij heeft altijd gedacht dat hij van Joodse afkomst is – Von Trier is een
beroemde Joodse naam – maar ontdekte onlangs dat zijn echte vader geen Von Trier
is, maar een Duitser, genaamd Hartmann. Von Trier constateert dat hij dus
eigenlijk een nazi is, en hij bekent dat hij dat wel leuk vindt. ‘Wat kan ik
zeggen. Ik begrijp Hitler wel…’
Tijdens de persconferentie zelf
wordt nog steeds gegniffeld, al is het nu meer over de enorme ongepastheid van
die opmerking. Want iedere journalist kent de al jaren op antidepressiva
draaiende Von Trier, en weet dat je hem niet al te serieus moet nemen. Maar op
internet en in de kranten valt die context weg, en heb je alleen zijn woorden
nog: Jood, nazi, Hitler. Het ideale recept voor een rel, en die komt. Diezelfde
dag nog. Kranten kruisigen de regisseur: ‘Von Trier geeft toe nazi te zijn!’
Donderdag 19 mei Vijfsterrenhotel Le Mas Candille, 10.30 uur
De
vpro mag als eerste met Von Trier spreken, zo is al eerder – voor de
catastrofale persconferentie – bepaald. Het is even wachten, maar Von Trier komt
. Het is een grote man, maar nu niet. Als een bang vogeltje gaat hij zitten.
Schuldbewust. Zijn handen trillen. Het is het allereerste tv-interview na de
persconferentie en hij weet nog niet wat de consequenties van zijn uitspraken
zullen zijn. Festivalbaas Gilles Jacob heeft hem al wel laten weten dat hij ‘pas
amusé’ was.
Je zou bijna vergeten dat Melancholia een wonderschone
, grappige en indrukwekkende film is over het einde van de wereld. De aarde
wordt bedreigd door een andere planeet – Melancholia – die in grote vaart komt
aan vliegen. De film volgt twee zussen (Dunst en Gainsbourg), die elk op hun
eigen manier met de dreigende ondergang omgaan.