Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste dvd-releases van de komende maand.

 

5 april


The Experiment (Paul Scheuring)
Amerikaanse psychologische thriller waarin een groep mannen meedoet aan een sociaal experiment. De ene helft speelt gevangenen, de andere helft moet als bewakers orde houden. Al gauw gedragen de deelnemers aan het experiment zich te veel naar hun rol. Deze remake van Paul Scheuring, bedenker van gevangenisserie Prison Break, kan ondanks topacteurs als Adrien Brody en Forest Whitaker niet tippen aan het Duitse origineel Das Experiment uit 2001, dat zowel subtieler als grimmiger is.
Sterren : ***
Extra’s:
geen.

 

18 april


De Leugen (Robert Oey)
Scherpe documentaire van eigen bodem over de affaire rondom de nationaliteit van politicus Ayaan Hirsi Ali in 2006. Regisseur Oey neemt je op een toegankelijke en directe manier mee van begin tot eind en zet je weer met beide benen op de grond: politici blijken ook maar mensen te zijn. Interviews met ministers die er destijds mee te maken hadden, zoals Rita Verdonk en Hilbrand Nawijn, zorgen voor intieme inzichten. Maar de hoogtepunten van de film zijn de liedjes die de politici zingen voor de camera, iets wat ze kwetsbaar en menselijk maakt.
Sterren: *****
Extra’s:
geen.

Stand van de zon (Leonard Retel Helmrich)
Bijgeloof en de clash tussen verschillende religies binnen een Indonesisch gezin, daar draait het om in deze documentaire van Retel Helmrich. Zonder snelle montages en voice-overs documenteert de Nederlands-Indonesische regisseur de wereld van een christelijke moeder en haar zonen op het grotendeels islamitische Java. Tegen het einde van president Soeharto’s regering in 1998 komt de jongste zoon thuis met een moslimmeisje. Retel Helmrich filmt de ontwikkelingen hierop precies zoals ze zijn: rauw en zonder tussenkomst. Het eerste deel van een trilogie.
Sterren: ****
Extra’s:
geen.

Stand van de maan (Leonard Retel Helmrich)
In dit geprezen vervolg op Stand van de zon kijken we mee met hetzelfde Indonesische gezin. In het tweede deel van Retel Helmrichs trilogie over zijn roots komt religie opnieuw terug als een belangrijk thema: de jongste zoon bekeert zich tot de Islam. Retel Helmrich legt met zijn intieme shots onuitgesproken conflicten vast zonder echt commentaar te geven. Dit keer heeft hij bijzonder veel oog voor de natuur, wat prachtige close-ups oplevert. Stand van de maan opende het IDFA in 2004. Het vervolg, Stand van de sterren uit 2010, sluit de trilogie af.
Sterren: ****
Extra’s:
geen.

 

19 april


La Doppia Ora (Giuseppe Capotondi)
Zij is een van oorsprong Sloveens kamermeisje, hij een sombere bewaker en weduwnaar. Na een ontmoeting tijdens een speeddate bloeit een romance op. Maar de twee blijken veel geheimen voor elkaar te hebben. De romantische verhaallijn slaat om in een gehaast thrillerplot met surrealistische invloeden van David Lynch die, na een plottwist à la Hitchhock, qua spanning helemaal ineenzakt. Beide acteurs wonnen voor hun hoofdrol in La Doppia Ora (‘The Double Hour’) de acteerprijzen op het Filmfestival van Venetië in 2009.
Sterren: ***
Extra’s:
geen.

De Eenzaamheid van de Priemgetallen (Saverio Constanzo)
Een boekverfilming van de alom geprezen bestseller van Italiaan Paolo Giordano zou sowieso een zware taak worden. Maar een meer dan twintig jaar durende geschiedenis vol onuitgesproken poëtische gedachten en weinig actie in één allesomvattende film te voegen, dat blijkt toch te lastig voor regisseur Constanzo. De film volgt het leven van een jongen en een meisje, beiden getraumatiseerd door gebeurtenissen in hun jeugd en daardoor altijd samen maar toch eenzaam. Constanzo presenteert sterke scènes, maar probeert veelal met montage en muziek elke emotie te onderstrepen. Dat hoeft niet: de acteurs zijn daar zelf al heel bedreven in.
Sterren: ***
Extra’s:
achter de schermen, verwijderde scène, cartoon.

 

20 april


Fair Game (Doug Liman)
Naomi Watts en Sean Penn zijn flink op dreef in deze aardige politieke spionnenthriller als een echtpaar dat moet opboksen tegen de machtige PR-machine van de Amerikaanse regering. Geheim agente Valerie Plame (Watts) wordt door de CIA publiekelijk als verrader neergezet nadat haar man, voormalig  senator Joseph Wilson (Penn), publiceert over gebrek aan bewijs   voor de aanwezigheid van kernwapens in Irak. Watts draagt met haar sterke optreden deze verfilming van Plames biografie door The Bourne Identity-regisseur Doug Liman.
Sterren: ***
Extra’s:
onbekend.

Megamind (Tom McGrath)
Zonder een brave superheld die hem constant tegenhoudt, leidt superschurk Megamind (de stem van Will Ferrell) maar een saai bestaan. Hij heeft na de dood van zijn aartsvijand Metro Man (Brad Pitt) totaal geen uitdaging meer. Megaminds poging om een nieuwe held te creëren waar hij weer ouderwets een robbertje tegen kan vechten, pakt anders uit dan verwacht. Deze 3D-animatie van de Dreamworks-studio (Shrek, Madagascar) is een aangename antiheldenfilm met veel oneliners maar weinig diepgang en veel geschreeuw van komedieacteur Ferrell.
Sterren: ***
Extra’s:
o.a. Ontmoet de cast van Megamind , verwijderde scène, commentaar van de filmmakers en De wereld van DreamWorks Animation.

 

21 april


The Kids Are All Right (Lisa Cholodenko)
Het uitgangspunt van The Kids Are All Right is simpel: de kinderen van een lesbisch koppel zoeken en vinden hun biologische vader. Wanneer het rustige leven van het gezin wordt verstoord door de komst van deze spermadonor (Mark Ruffalo, die de rol op een natuurlijke , nonchalante wijze speelt), worden pas echt de scheuren in de familie duidelijk zichtbaar. Iedereen acteert ijzersterk in deze luchtige maar geloofwaardige komedie. Dat kan bijna ook niet anders met actrices als Annette Bening en Julianne Moore, die de moeders Nic en Jules spelen, en de jonge talenten Mia Wasikowska en Josh Hutcherson. 
Sterren: ****
Extra’s:
featurette

Let Me In (Matt Reeves)
Amerikaanse remake van een Zweeds pareltje uit 2008, Let the Right One In. Een twaalfjarige jongen ontmoet zijn zonderlinge buurmeisje, een vampier die iets te maken heeft met de serie moorden in het dorp . Prima samenspel van de perfect gecaste jonge hoofdrolspelers Kodi Smit-McPhee (The Road)  en Chloe Moretz (Kick-Ass) zorgen voor een redelijk boeiend sprookje, waarin regisseur Reeves (Cloverfield) scheutiger omgaat met horrorelementen dan Tomas Alfredson dat deed in het Zweedse origineel.
Sterren: ***
Extra’s:
geen.

 

26 april


Le Quattro Volte (Michelangelo Frammartino)
In dit Italiaanse documentaire-achtig geschoten drama, over een hedendaagse geitenherder, zien we een bijna meditatief portret van de mens in de natuur, waarbij filosofische bespiegelingen over het leven en de dood als bijna vanzelfsprekend langskomen. Het rustige ritme van de film, de constante focus op bomen en houtskool, en het gebrek aan dialogen is voor veel kijkers even wennen. Saaie momenten zijn hierdoor helaas niet te voorkomen, maar regisseur Frammartino schotelt in ruil voor uw geduld prachtige poëtische beelden voor.
Sterren: ****
Extra’s:
onbekend.

 

27 april


Buried (Rodriguez Cortés)
Het is een gruwelijke nachtmerrie, levend begraven worden. Maar om anderhalf uur lang hulpeloos toe te kijken hoe iemand hier mee omgaat, dat is ook behoorlijk beklemmend. Vrachtwagenchauffeur Paul ( Ryan Reynolds) is de ongelukkige die wakker wordt in een doodskist. In de kist blijken gelukkig enkele middelen te liggen waarmee hij zichzelf zou kunnen redden. Maar de zuurstof in de kist raakt snel op. Cortés voert je met veel nagelbijten en claustrofobische close-ups langs de lijdensweg van Paul; vrijwel de hele film speelt zich af in de kist.
Sterren: ****
Extra’s :
onbekend.

 

28 april


I Saw The Devil (Kim Ji-Woon)
Het wraakgenre is op z’n best in het Zuid-Koreaans, zo bewijst ook deze gewelddadige thriller over een politieagent wiens verloofde wordt vermoord door een sadistische psychopaat. Dat laatste had de moordenaar beter niet kunnen doen. Het gruwelijke kat-en-muisspel dat hierop volgt, zal voor sommigen moeielijk zijn om naar te kijken, maar onder de oppervlakte van martelingen en verkrachtingen schuilt een ijzersterke film over hoe een slachtoffer in een monster kan veranderen. Cultregisseur Kim Ji-Woon maakte eerder de psychologische horror A Tale of Two Sisters, Choi Min-Sik, uit Oldboy, speelt de maniak.
Sterren: ****
Extra’s:
geen.