Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste dvd-releases van de komende maand.
2 mei
Uncle Boonmee Who Can Recall His Past Lives (Apichatpong Weerasethakul)
Dit sprookjesachtige verhaal is gebaseerd op het verslag van een man die zich
al zijn vroegere levens herinnerde. Klinkt als een merkwaardig uitgangspunt voor
een film die de Gouden Palm op het Filmfestival van Cannes won vorig jaar, maar
Uncle Boonmee is toegankelijker dan Weerasethakuls vorige films. Toch gaat de
regisseur hier niet voor conventionele spanning en sensatie, maar voor
subtiliteit. Het resultaat: een originele, prachtig geschoten en raadselachtige
vertelling over een stervende man die wordt geconfronteerd met geesten uit zijn
verleden.
Sterren: *****
Extra's:
korte film van dezelfde regisseur, interview met regisseur, deleted scenes.
4 mei
Loft (Antoinette Beumer)
Vijf mannen delen een geheim in de vorm van
een loft waar ze onbeperkt kunnen vreemdgaan. Maar wanneer daar een dode vrouw
wordt gevonden, blijken de heren ook geheimen voor elkaar te hebben. Dat klinkt
als een spannende paranoïde thriller, en met klinkende Nederlandse namen als
Fedja van Huêt, Barry Atsma, Anna Drijver en Kim van Kooten in de hoofdrollen
levert Antoinette Beumer, maker van De Gelukkige Huisvrouw, een prima film af.
Eén minpunt: Loft mikt op een breed publiek en de dialogen in de film leggen
daarom alle plotwendingen nog even uit.
Sterren: ****
Extra's: making-of, videoclip titelsong, trailer.
6 mei
Catfish (Henry Joost en Ariel Schulman)
Of deze documentaire niet
stiekem toch gewoon fictie blijkt te zijn, dat doet er uiteindelijk niet toe.
Veel spannender zijn de onthullingen die gedaan worden in Catfish over wat er
schuilt achter een persoonlijk profiel op Facebook. Henry Joost en Ariel
Schulman volgen Nev, de broer van Ariel, die via internet verliefd wordt op
Megan. Stap voor stap, haast gefilmd als een thriller, komen we achter de ware
Megan, en krijgen we als kijker een spiegel voorgehouden over ons eigen
internetgedrag. Dat maakt van Catfish een opmerkelijke en uiterst
onwaarschijnlijke documentaire; des te fijner is daarom de gedachte dat alles
toch waar zou kunnen zijn.
Sterren: ***
Extra's:
interview met de makers.
10 mei
Les amours imaginaires (Xavier Dolan)
Na zijn briljante debuut J’ai
tué ma mère komt het Canadese 21-jarige wonderkind Xavier Dolan met een
verrassende tweede film over een jongen, gespeeld door hemzelf, en een meisje,
die allebei door dezelfde jongen in vuur en vlam worden gezet. Deze moderne
Jules et Jim heeft geen diep plot maar vertelt met zeer geslaagde slow-
motionshots en betoverende soundtrack op visueel prachtige wijze hoe ver de twee
vrienden gaan in een wedstrijd om de aandacht van de engelachtige jongen.
Sterren: ****
Extra's: onbekend
11 mei
Schemer (Hanro Smitsman)
Wie kent het niet, het verhaal van de jonge,
in 2003 vermoorde Maja Bradaric? Daarom is het in deze losse verfilming ook niet
belangrijk wie er doodgaat: dat is Jessie (Gaite Jansen). Met tijdsprongen heen
en weer vertelt regisseur Smitsman het verhaal vanuit de verschillende
perspectieven binnen de vriendengroep die wel/niet iets met de dood van Jessie
te maken heeft. Als kijker kunnen al die verschillende versies van de avond van
de moord wat verwarrend zijn. Gelukkig acteren de jonge spelers overtuigend en
realistisch.
Sterren: ***
Extra's: trailer.
The Way Back (Peter Weir)
De eerste film van Weir in zeven jaar
vertelt over de wil van de mens om te overleven en zijn gevecht tegen de soms
wrede natuur. Toch pakt het een beetje saai uit, een film over ontsnapte
gevangenen (gespeeld door Ed Harris, Jim Sturgess en Colin Farrell) in de Tweede
Wereldoorlog die dagenlang over bergen lopen, en door de Siberische toendra en
woestijnen slenteren. Dat begrijpt Weir ook: hij knipt veel in zijn epische
verhaal, en zet flink de vaart in de 6400 kilometer lange tocht. Maar door
gebrek aan onderlinge conflicten in de groep blijft The Way Back een lange zit.
Sterren: ***
Extra's: making-of.
16 mei
Tournée (Mathieu Amalric)
Tournée, bekroond met de prijs voor beste
regie in Cannes, biedt een intrigerend kijkje in het leven van manager Joachim (
gespeeld door regisseur Amalric), die een stel Amerikaanse danseressen over laat
vliegen om door Frankrijk te toeren. We volgen Joachim in al zijn doen en laten
, en krijgen tegelijkertijd een goed beeld van de volle danseressen, die met hun
vrouwelijke rondingen de show stelen. Dit portret van een man die er niet in is
geslaagd om iets te maken van zijn leven, brengt soms een glimlach en soms een
traan.
Sterren: ***
Extra's:
interviews.
17 mei
Cell 211 (Daniel Monzón)
Wat als je eerste dag op het werk de
slechtste dag van je leven blijkt te zijn? Het overkomt een gevangenisbewaker,
die op zijn eerste dag verwond raakt door een vallend stuk plafond. Toevallig
breekt net een opstand uit onder de gevangenen en de andere bewakers laten hem
gewond achter. Wat nu? Om te overleven moet de bewaker doen alsof hij zelf een
gevangene is. Monzón geeft met dit gegeven een verrassende twist aan het
gevangenisgenre, en houdt de spanning en suspense er van begin tot eind in. Cell
211 won maar liefst acht Spaanse ‘Oscars’, de Goya’s.
Sterren
: ****
Extra's: geen.
The Disappearance Of Alice Creed (J Blakeson)
Alice Creed wordt
ontvoerd door twee mannen en zal pas na een flinke som losgeld worden
vrijgelaten. Maar ze blijkt niet zomaar een hulpeloos meisje. En kunnen de twee
ontvoerders elkaar wel vertrouwen? Met slechts drie personages, geen special
effects, en benauwd kleine locaties houdt debutant-regisseur J Blakeson het
minimalistisch in deze thriller, maar dat is genoeg om je twist na twist geboeid
te houden. Constant word je als kijker op het verkeerde spoor gezet, en dat
maakt The Disappearance een echte nagelbijter.
Sterren: ****
Extra's: audiocommentaar, storyboards, deleted scenes, outtakes
19 mei
The Killer Inside Me (Michael Winterbottom)
Een masochistische moeder
die je jeugd verpest voedt een zieke geest; kijk maar naar hulpsheriff Lou Ford
(Casey Affleck). Hij is uiterst charmant en vriendelijk maar ook een slimme
moordenaar die al zijn sporen wist. Dat gaat mis wanneer hij een relatie begint
met een prostituee die hij eigenlijk moet oppakken. Winterbottom toont in deze
film noir Fords gewelddadigste en meest sadistische momenten. Dat maakt de film
soms moeilijk om naar te kijken. Maar door het stijlvolle camerawerk en Afflecks
intrigerende acteerwerk blijft The Killer Inside Me de moeite waard.
Sterren: ****
Extra's: drie featurettes, trailer
25 mei
Hereafter (Clint Eastwood)
Regisseur Eastwood heeft topdrama’s gemaakt
, maar pakt het beduidend minder goed aan met Hereafter: dit spirituele drama
over leven na de dood is een aaneenschakeling van geforceerde
onwaarschijnlijkheden. Alle drie de hoofdpersonages – een ex-medium (Matt Damon
), een sceptische journaliste en een tweelingbroer – zijn sympathiek en hebben
potentie, maar krijgen zwakke teleurstellende verhaallijnen. Sentimenteel en
intens op z’n Eastwoods, maar Hereafter wordt nooit een Million Dollar Baby.
Sterren: **
Extra's: drie making-ofs.
26 mei
Black Venus (Abdellatif Kechiche)
Saartjie Baartman was het bekijken
waard: de zwarte vrouw die in de negentiende eeuw vanuit Zuid-Afrika meeging met
haar blanke baas belandde uiteindelijk als attractie op de kermis. Regisseur
Kechiche (La graine et le mulet) stelt met deze verfilming van haar leven de
vraag hoe vrijwillig Saartjie daar stond. Critici vonden dat de regisseur
ethische grenzen overschrijdt met deze voyeuristische film, maar het prachtig
gefilmde Black Venus blijft uiteindelijk een film over menselijkheid – van zowel
Saartjie als haar aanschouwers.
Sterren: ****
Extra's: geen.
Sonny Boy (Maria Peters)
Sonny Boy, gebaseerd op het gelijknamige boek
van Annejet van der Zijl, gaat over de relatie tussen een Surinaamse student en
een Nederlandse moeder tijdens de jaren twintig, en alle drama dat hierbij komt
kijken in een nogal racistisch Nederland. Een hoog budget voor de bombastische
explosies in de oorlogsscènes leidde regisseuse Peters bij het maken van Sonny
Boy af: slordige regie en houterig acteerwerk voeren de boventoon.
Sterren: **
Extra's: trailer, making-of.
31 mei
No Et Moi (Zabou Breitman)
Na een spreekbeurt over de dakloze No,
neemt de dertienjarige Lou deze jonge zwerfster tijdelijk in huis, bij haar
ouders. Dat zorgt voor spanningen (is ze te vertrouwen?), maar ook veel
ontroerende momenten. De film weet knap de vraag te stellen wat naastenliefde
tegenwoordig nog betekent. Een perfecte jonge cast maakt van No Et Moi een
ongelooflijk sterk drama.
Sterren: ****
Extra's:
geen.