Een half uur durende televisiereportage moest het worden. Steve James, die
eind jaren tachtig een handjevol korte documentaires had gefilmd, zou een
portret van een achterstandswijk in Chicago maken door in te zoomen op de
jongeren die bij een bepaald basketbalveldje rondhingen. Toen hij daar twee
getalenteerde zwarte jongens leerde kennen, die juist waren gevraagd het team
van een prestigieuze blanke school te komen versterken, groeide de reportage uit
tot een project waar hij bijna zes jaar aan zou blijven werken.
De films van de Amerikaan Steve James (1955) kenmerken zich door een grote maatschappelijke betrokkenheid en een verfrissend genuanceerde toon. James is te gast op het IDFA als samensteller van de jaarlijkse Toptien.
Hoop Dreams
Hoop Dreams werd een drie uur durende documentaire over sportcultuur en
klasseverschillen in Amerika, met een rags to riches-verhaal waar Hollywood een
puntje aan kan zuigen. De film viel royaal in de prijzen en werd in 2007 door de
International Documentary Association uitgeroepen tot beste documentaire aller
tijden.
James richtte zich na Hoop Dreams op een aantal
onopvallende sportdrama’s, maar bewees in 2002 dat zijn doorbraakfilm geen
toevalstreffer was: met
Stevie maakte hij opnieuw een ambitieuze docu over kansarm Amerika, die op
het IDFAwerd bekroond met de hoofdprijs. De titelfiguur is een probleemjongen
die James tien jaar eerder had begeleid in een vrijwillig mentorproject.
Nu bezoekt hij hem opnieuw, met camera. Het blijkt bergafwaarts te zijn gegaan
met de jongen, die met zijn verknipte familie in een trailerpark woont. Dat
regisseur James zichzelf een prominente rol in de film geeft, zich hardop
afvragend of hij Stevie en zijn familie niet exploiteert, maakt dit droeve
portret des te schrijnender.
Exploitatie of niet, aan James’ goede
bedoelingen kan moeilijk worden getwijfeld. In zijn werk als regisseur en
producent blijft hij zich strijdvaardig richten op armoede, racisme en andere
misstanden in de Amerikaanse samenleving. Zo werpt hij in At the Death House
Door (2008) een genuanceerde maar uitgesproken blik op de doodstraf, en in zijn
nieuwste docu The Interrupters loopt hij mee met een groep ex-bendeleden die
zich inzetten tegen geweld in de gevaarlijkste buurten van Chicago. De genoemde
films zijn dit jaar te zien op het IDFA, toegelicht door de regisseur zelf.
Daarnaast presenteert James tien documentaires die hem hebben aangesproken en
beïnvloed.
De Toptien van Steve James:
•
28 Up Michael Apted , GB 1984
•
American Movie Chris Smith , USA 1999
•
Fallen Champ: The Untold Story of Mike Tyson Barbara Kopple , USA 1993
• Golub: Late Works Are the Catastrophes Jerry Blumenthal en Gordon Quinn , USA
2004
•
Grey Gardens Albert Maysles en David Maysles , USA 1976
• Le joli mai
Chris Marker , F 1963
• Our Trip to Africa Peter Kubelka , OOS 1967
• The Staircase Jean -Xavier de Lestrade , F 2004
• T
he Times of Harvey Milk Robert Epstein , USA 1984
• Tongues Untied
Marlon Riggs , USA 1989