Michael Haneke regisseerde om die laatste reden een tweede, exact
gekopieerde Amerikaanse versie van zijn – overigens eigen - Duitstalige
origineel
Funny Games;
Funny Games U.S. Ook een optie: doodleuk stellen dat je het origineel nooit
hebt gezien, zodat er dus automatisch geen enkel artistiek verband kan bestaan.
Dat deed
Werner Herzog in 2009 bij het aankondigen van zijn
Bad Lieutenant, waarop de maker van het origineel uit 1992,
Abel Ferrara, de nieuwe filmploeg ‘een verblijf in hel’ toewenste.
Nieuw is het niet in Hollywood, het fenomeen remake. Studio’s beschouwen
origineel werk als een risicovolle investering, en zetten liever in op bewezen
succes. Zo zijn financieel zwaardere tijden ook te herkennen aan de groeiende
hoeveelheid ‘herinterpretaties’ en vervolgfilms in de bioscoop.
In
Nederland verschijnen de komende periode – naast
Let Me In – onder meer
The Tourist,
Tron: Legacy en True Grit in de bioscoop – allemaal grote releases, en
remakes. En de lijst van in Hollywood aangekondigde remakes telt onder meer
Dune,
Jurassic Park,
Romancing the Stone, Akira en
The Birds. De nieuwste toevoeging:
Total Recall, naar het origineel van
Paul Verhoeven. Dat liet producent
Neal Moritz (I Am Legend) deze week weten.
Colin Farrell zou hebben getekend voor de hoofdrol. Of Verhoeven en
Arnold Schwarzenegger daar blij mee zijn, is nog niet bekend.
Remakes kennen een wat diffuse status in de filmwereld. Sommige filmmakers kijken er principieel op neer, en noemen het heiligschennis om klassiekers over te doen. Anderen willen pas herverfilmen als er een à twee tijdsgewrichten zijn gepasseerd sinds het origineel, of noemen een taalbarrière als een legitieme reden om een film over te doen.