De huidige bioscoopfilm is prehistorisch, claimde Cameron op een conferentie
in Las Vegas twee weken geleden. De meeste films worden standaard geschoten met
24fps (frames per seconde) – al meer dan tachtig jaar lang. 24fps was bij de
introductie van de geluidsfilm de minimale en dus goedkoopste snelheid waarmee
het geluid synchroon met het beeld kon lopen.
Hoog tijd voor een
revolutie, vindt Cameron. De Canadese filmmaker zette zelf de eerste stap: het
vervolg op Avatar, dat in 2014 moet uitkomen, zal in een framesnelheid van
48fps of zelfs 60fps geschoten worden. Hij probeert nu de rest van de
filmindustrie te overtuigen.
Dat lijkt langzaam te lukken:
afgelopen maandag maakte zijn Nieuw-Zeelandse collega-regisseur
Peter Jackson op
Facebook bekend overstag te zijn. Hij zal
The Hobbit deel 1 en 2,
de prequels op zijn Lord of the Rings-trilogie, in 48fps schieten. De filmmaker
en zijn crew hebben de afgelopen maanden testbeelden gemaakt en bekeken. Jackson
: ‘Filmbeelden in 3D worden levendiger en comfortabeler om naar te kijken. Ik
ben nu zo gewend geraakt aan de hogere framesnelheid dat kijken naar andere
films zelfs als primitief aanvoelt. Als filmcrew zijn we overtuigd.’
Pionier James Cameron stond met zijn blockbuster Avatar aan de wieg van de huidige 3D-technologie. Zijn volgende paradepaardje: het schieten én projecteren van bioscoopfilms op hogere framesnelheden, en dan met name zijn eigen aangekondigde Avatar 2. Sceptische liefhebbers van oude films rollen hun ogen, anderen juichen dit toe. Cinema.nl zet de voor- en de nadelen naast elkaar.
In de clip uit de film
Enter the Dragon is de snelle vuist van
Bruce Lee waarmee hij zijn tegenstander
Robert Wall slaat, opgenomen met 24fps, en daardoor een wazige knipperende
vlek. Maar je hersenen zien een vloeiende beweging.
Bij 48fps of
hoger registreert de camera meer frames en dus hoeven de hersenen minder te
extrapoleren. En de verandering zou soepelere, logischere bewegingen op beeld
opleveren. De volgende clip laat het verschil zien tussen 24 en 60fps:
De magie van cinema verloren
Dan de vraag of 48fps echt beter is
dan 24fps. Met het oog op klachten over huidige 3D-films en hun aangekondigde
dure 3D-projecten, antwoorden Cameron en Jackson natuurlijk ´ja´. Door de
standaardopname en -projectie op 24fps zouden vooral bij 3D-films de knipperende
en schokkerige beelden opvallen. Met een dubbel zo hoge framesnelheid ontstaan
extra heldere beelden en soepele camerabewegingen. ‘En dat lost vooral bij 3D-
films veel problemen op,’ zegt Jackson. Een nieuwe snellere standaard werkt
alleen maar in het voordeel van Cameron en Jackson, die naar eigen zeggen zo hun
werkelijke visie op hun films kunnen laten zien. Cameron: ‘Als het kijken naar
een 3D-film is alsof je door een raam kijkt, dan kijk je bij een hogere
framesnelheid rechtstreeks naar de werkelijkheid.’
Maar eigenlijk is
48fps meer een keuze. We zijn juist gewend aan 24fps en dat onze hersenen een
deel mogen invullen; bij vloeiende beelden op 48fps zou bijvoorbeeld de vuist
van Bruce Lee er juist duidelijker en langzamer uitzien, en dat doet af aan het
idee dat Lee een bliksemsnelle vechter was.
Sceptici zouden al rouwen over de dood van de cinema, en de charme van 24fps
. Want als cinema te realistisch wordt, waar blijft dan de magie van de film?
Iedereen moet meedoen
Dus heeft 48fps of hoger de toekomst? Dat
is nog maar de vraag. Dat Jackson en Cameron een nieuwe standaard willen is leuk
. Maar dan moet iedereen meedoen; ook distributeurs en bioscopen. Er is al
eerder geëxperimenteerd met hogere framesnelheden. Maar een 60fps-project van
filmmaker
Douglas Trumbull in de jaren tachtig bleek te duur, en alleen 3D-attracties
in pretparken leverden genoeg op. Maar nu 3D zich heeft uitbetaald bij een groot
publiek, is Warner Bros als distributeur voor The Hobbit al bereid de sprong te
wagen naar een nieuw standaard.
Filmapparatuur hoeft niet vervangen
te worden. Het is nog maar een kleine stap om de huidige generatie
bioscoopprojectoren met een software-update geschikt te maken voor hogere
framesnelheden, en moderne filmcamera’s kunnen al tot 220fps schieten. Bovendien
maakte Cameron zelf met zijn 3D-revolutie het pad vrij voor een volledige
omschakeling van celluloid- naar digitale projectie. Jackson ziet de stap als de
overgang van vinyl naar cd’s. En als we Cameron moeten geloven, gaat dus
uiteindelijk toch iedereen overstag. Maar zoals bij de hernieuwde introductie
van 3D in 2009 geldt hier, met de gedachte aan recente 3D-flops als
Mars Needs Moms en
Drive Angry 3D: eerst zien, dan geloven.
The Hobbit, Part 1
komt in december 2012 uit. Avatar 2 staat gepland voor een release in december
2014.