De huidige bioscoopfilm is prehistorisch, claimde Cameron op een conferentie
in Las Vegas twee weken geleden. De meeste films worden standaard geschoten met
24fps (frames per seconde) – al meer dan tachtig jaar lang. 24fps was bij de
introductie van de geluidsfilm de minimale en dus goedkoopste snelheid waarmee
het geluid synchroon met het beeld kon lopen.
Hoog tijd voor een
revolutie, vindt Cameron. De Canadese filmmaker zette zelf de eerste stap: het
vervolg op Avatar, dat in 2014 moet uitkomen, zal in een framesnelheid van
48fps of zelfs 60fps geschoten worden. Hij probeert nu de rest van de
filmindustrie te overtuigen.
Dat lijkt langzaam te lukken:
afgelopen maandag maakte zijn Nieuw-Zeelandse collega-regisseur
Peter Jackson op
Facebook bekend overstag te zijn. Hij zal
The Hobbit deel 1 en 2,
de prequels op zijn Lord of the Rings-trilogie, in 48fps schieten. De filmmaker
en zijn crew hebben de afgelopen maanden testbeelden gemaakt en bekeken. Jackson
: ‘Filmbeelden in 3D worden levendiger en comfortabeler om naar te kijken. Ik
ben nu zo gewend geraakt aan de hogere framesnelheid dat kijken naar andere
films zelfs als primitief aanvoelt. Als filmcrew zijn we overtuigd.’
Pionier James Cameron stond met zijn blockbuster Avatar aan de wieg van de huidige 3D-technologie. Zijn volgende paradepaardje: het schieten én projecteren van bioscoopfilms op hogere framesnelheden, en dan met name zijn eigen aangekondigde Avatar 2. Sceptische liefhebbers van oude films rollen hun ogen, anderen juichen dit toe. Cinema.nl zet de voor- en de nadelen naast elkaar.