Drive (Nicolas Winding Refn)
De eigenzinnige Refn – bekend van de
keiharde Pusher-trilogie, het buitensporige gevangenisdrama Bronson en het
mythische Valhalla Rising – kreeg in Cannes de prijs voor beste regie voor de
existentiële actiefilm Drive. Over een naamloze stuntrijder die ’s nachts
bijverdient als chauffeur bij roofovervallen. Strakke regie, fraai camerawerk en
een sexy jaren-tachtigtechnoscore zorgen voor een herkenbare stijl.
Hoofdrolspelers Gosling en Mulligan hebben duidelijk chemie, en de bijrollen in
Drive worden uitstekend ingevuld, met als hoogtepunt komiek Albert Brooks, die ‘
against type’ is gecast als meedogenloze maffioso.
Sterren:
****
Extra’s: Documentaire van 65 min. over de regisseur
Nicolas Winding Refn
Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste dvd-releases in de maand maart.
5 maart
8 maart
De Heineken Ontvoering (Maarten Treurniet)
De werkelijkheid werd hier
en daar om dramatische redenen aangepast. Zo zijn er in De Heineken Ontvoering
niet vijf ontvoerders, maar vier. Eigenschappen van zware jongen Willem
Holleeder en kruimelcrimineel Martin Erkamps werden bij elkaar gebracht in de
fictieve ontvoerder Rem Hubrechts. Dramatisch is Rem een meesterzet, de ingreep
levert op alle mogelijke niveaus extra spanning op. Rutger Hauer als Freddy
Heineken is fantastisch in zijn eerste Nederlandse hoofdrol in jaren, maar de
grote verrassing van de film is de negentienjarige Reinout Scholten van Aschat (
zoon van Gijs) als Rem.
Sterren: ****
Extra’s
: Trailer
13 maart
King of Devil’s Island (Marius Holst)
In 1915 kwamen de kansarme
jongens die op het eiland Bastøy werden heropgevoed in opstand tegen de harde en
ongevoelige behandeling door de volwassenen. Regisseur Holst gebruikte dit
historische gegeven als raamwerk voor een sterk, aangrijpend drama, dat wel wat
doet denken aan One Flew Over the Cuckoo’s Nest, met een snufje Moby Dick. Met
de komst van de bonkige, opstandige Erling (Helstad) verandert het kwetsbare
evenwicht op Bastøy, met dramatische gevolgen. Winnaar van ondermeer de Amanda
(=Noorse Oscar) voor beste film.
Sterren: ****
19 maart
The Artist (Michel Hazanavicius)
Fantastische hommage aan de zwijgende
cinema. Wanneer in Hollywood de talkies arriveren lacht flamboyante ster George
Valentin hartelijk en doet koppig zwijgend voort. Zijn onvermijdelijke neergang
valt samen met de Beurskrach van 1929. Tegelijkertijd is de ster van kekke
actrice Peppy Miller, door charmeur Valentin aan haar eerste rolletje geholpen,
snel rijzende. Dujardin excelleert in ieder register en oogstte in Cannes de
acteurs-Palm. De muziek van Ludovic Bource zet in dit tijdloze filmjuweel de
klinkende punt op de i.
Sterren: *****
Extra’
s: Bloopers, Behind the scenes, Interviews met Michel Hazanavicius en
Bérénice Bejo
20 maart
Nova Zembla (Reinout Oerlemans)
Amsterdam, 1596. De onervaren wees
Gerrit de Veer (De Hoog) is een onwaarschijnlijke zeeheld, maar omdat hij goed
is opgeleid mag hij als schrijver mee aan boord van een schip van
ontdekkingsreiziger Willem Barentsz (De Lint). Nova Zembla begint veelbelovend:
de historische decors zijn overtuigend, de personages interessant genoeg, de
gebeurtenissen vakkundig in beeld gebracht. Maar nadat het schip vastloopt in
het poolijs gebeurt er niet veel meer. Een avonturenfilm met te weinig avontuur
, dat maakt zelfs het gretig gefilmde decolleté van Doutzen Kroes niet meer goed
.
Sterren: **
Extra’s:
Audiocommentaar van Reinout Oerlemans en cameraman Lennert Hillege, Trailers
Lotus en One Day, Making of Première verslag, Trailer en teaser Nova Zembla,
Videoclip van Armin van Buuren, Foto’s
21 maart
All Stars 2 Old Stars (Jean van de Velde)
Op de voetbalkomedie All
Stars uit 1997 volgden een succesvolle televisieserie en diverse internationale
remakes, dus een vervolg lag voor de hand. De antihelden uit deel één zijn
intussen veertien jaar ouder, maar geen van allen veel wijzer. Wanneer een van
hen in Spanje gaat trouwen, beschouwt de rest dat als excuus voor een
zuidwaartse roadtrip. De slapstickhumor blijft een poos leuk, maar zodra
regisseur/scenarist Van de Velde die afwisselt met bloedserieuze thema’s begint
de film te irriteren.
Sterren: **
Extra’s:
Videoclip (theme song), Trailer, The making of All Stars 2 Old Stars
Contagion (Steven Soderbergh)
Actiethriller over de uitbraak van een
besmettelijke ziekte, en het team artsen dat de epidemie moet zien te stoppen.
Soderbergh bouwt de spanning aanvankelijk aardig op, maar na ruim een halfuur
komt de film tot stilstand en kabbelt het verhaal lusteloos voort. Wanneer de
belangrijkste personages eenmaal zijn geïntroduceerd, doet de regisseur weinig
meer dan snel en veelvuldig wisselen tussen de verschillende metropolen. Door de
vlotte montage en indringende muziek wordt de groeiende paniek enigszins
invoelbaar gemaakt, maar echt spannend wordt deze degelijke virusthriller nooit.
Sterren: ***
The Ides Of March (George Clooney)
De vierde film van Clooney als
regisseur volgt de werdegang van een jonge, ambitieuze mediastrateeg (Ryan
Gosling), die ervoor moet zorgen dat zijn kandidaat, de charismatische
gouverneur Morris (Clooney), de presidentskandidaat van de Democraten wordt.
Fraai geschoten en goed geacteerd drama over bedrog, opportunisme en
teleurstelling, maar we hebben het allemaal al eerder en ook beter gezien. Want
hoe schokkend is de vaststelling dat je politici niet kunt vertrouwen?
Sterren: ***
Moneyball (Bennett Miller)
Moneyball, over het gedenkwaardige 2002-
seizoen van honkbalteam de Oakland Athletics, is geen typische Hollywood-
sportfilm met inspirerende climax in de derde akte. Er is wel honkbal te zien,
maar de actie speelt zich meer af in het clubhuis dan op het honkbalveld. Pitt
speelt Billy Beane, de eigenzinnige manager van het nietige Oakland Athletics,
die het samen met honkbalstatisticus Peter Brand (fijne rol van Jonah Hill)
opneemt tegen de rest van de honkbalwereld. Intelligent, onderhoudend en met
altijd spannende dialogen van Aaron Sorkin (The Social Network).
Sterren: ****
Beginners (Mike Mills)
Filmmaker/beeldend kunstenaar Mills baseerde
zijn tweede speelfilm op eigen ervaringen: vlak na het overlijden van zijn
moeder onthulde zijn 75-jarige vader dat hij homoseksueel was. Nog even genoot
pa Mills met volle teugen van de gay lifestyle, tot hij een paar jaar later ook
aan kanker overleed. Plummer speelt de vader met veel elan, McGregor is
ingetogen als rouwende zoon en Laurent charmeert als zijn liefje. Het verhaal
kabbelt met weinig urgentie voort, maar daar staan innemende personages,
verrassende humor en een inventieve stijl tegenover.
Sterren: ****
Extra’s: Audiocommentaar van Mike Mills, The Making of Beginners, Promo
Beginners
27 maart
50/50 (Jonathan Levine)
De titel verwijst naar de prognose die de 27-
jarige Adam wordt voorgehouden – hij heeft een kwaadaardige tumor en vijftig
procent kans op overleving – maar zou ook kunnen slaan op de formule van de film
: vijftig procent platte buddy-komedie, vijftig procent serieus kankerdrama.
Klinkt als een slecht idee, maar het werkt. Scenarist Will Reiser (Da Ali G Show
) baseerde het verhaal op eigen ervaringen en treft de juiste toon tussen
luchtig en gevoelig. Prima bijrollen van Anjelica Huston, Bryce Dallas Howard en
Philip Baker Hall.
Sterren: ****
Margin Call (J.C. Chandor)
Een analist bij een grote verzekeringsbank
ontdekt dat het bedrijf, en de hele financiële wereld, op de rand van de afgrond
staat. Regisseur Chandor toont hoe zakelijke en morele dilemma’s verstrikt
raken, en hoe personages op elk niveau worstelen met beslissingen. Met
wervelende dialogen en doordenderende ontwikkelingen bouwt hij spanning op
zonder enige vorm van fysieke actie. Een boeiende thriller met een geweldig
acterende ensemblecast die de menselijke kant van een schijnbaar onmenselijke
wereld toont.
Sterren: ****
28 maart
The Rum Diary (Bruce Robinson)
Johnny Depp en Hunter S. Thompson, twee
namen die filmliefhebbers na Fear and Loathing in Las Vegas graag samen in een
zin horen. The Rum Diary, de debuutroman van Thompson waarop deze meest recente
samenkomst is gebaseerd, is echter niet zijn sterkste werk. Depp stort zich vol
overgave op zijn rol, maar het levert niet meer op dan een sympathieke
vertelling die iets wegheeft van een uitgebreid reisverslag. Met veel alcohol,
en een beetje drugs, dat wel.
Sterren: **