1.
De rouille et d’os
Bruisende cinema en lofzang op levenslust en
eigenzinnigheid. Van de regisseur van Un prophète.
2.
Café de Flore
Indringende mix van beeld en geluid speelt schaamteloos
, en met veel succes, in op het gevoel en kan ook het best met het verstand in
lage versnelling bekeken worden. De beloning is fenomenaal. Met fijn, somber
slotakkoord na de credits!
3.
Play
De angst en het ongemak van de multiculturele samenleving wordt
zo voelbaar in deze intelligente en observerende film dat ik op een gegeven
moment tegen het scherm begon te schreeuwen.
4.
Les géants
Poëtische vertelling laat de Ardennen eruit zien alsof het
de bayous van Louisiana zijn. Het verglijden van de tijd is voelbaar en de
sfeervolle muziek van de The Bony King of Nowhere past prima bij de lome beelden
.
5.
Once Upon a Time in Anatolia
Hypnotiserende film van de maker van Uzak
, die ondanks dat er in de 150 minuten ogenschijnlijk weinig gebeurt, geen
seconde de aandacht verliest. Met dank aan beetje spanning en boel ironie.
6. Take
Shelter
Vermomd als apocalyptisch drama is het Amerikaanse Take
Shelter bovenal een film over liefde in tijden van tegenspoed. Van de man voor
zijn gezin en vice versa. Met indrukwekkende rol van Michael Shannon.
7. Amour
Onverwacht heldere en directe vertelling van Michael Haneke heeft nu eens geen
dubbele bodems of vileine trekjes, maar is ondubbelzinnige kijk op De Liefde.
8.
Moonrise Kingdom
Openingsfilm van Cannes zit boordevol met de voor
regisseur Wes Anderson gebruikelijke nerds en excentriekelingen. Te veel van het
goede om je mee te identificeren, maar heerlijk om even bij weg te dromen.
9. Jagten
Stoere Mads Mikkelsen is prima against type gecast als man die weerloos is
tegen het ongeloof en de aantijgingen van zijn vrienden. Strak, helder en altijd
overtuigend.
10.
Polisse
Op de beste momenten beklemmend realistisch – bij een bepaalde
scène (zie hier
, vanaf min. 10:12) moet ik steeds weer huilen – maar de film maakt ook
regelmatige melodramatische uitglijders. Toch zijn de beste momenten zo goed dat
de film een plaatsje in mijn top 10 krijgt (nog boven: Beyond the Hills, Martha
, Marcy May, Marlene, Intouchables, Shame, Kauwboy, Footnote en Oslo, August
31st, bijvoorbeeld).