1.
Once Upon a Time in Anatolia
Nuri Bilge Ceylans reis naar het einde
van de nacht begint als mix van western en detective maar verandert in een
metafysische roadmovie over schuld en boete en de verhouding van de personages
tot de wereld.
2.
Holy Motors
Leos Carax laat kijkers zwemmen in film in deze 24-uurs
odyssee langs filmplekken en personages. Film is a girl and a gun, heet het in
de filmgeschiedenis. Film is, zegt Carax, alles en meer.
3.
The Mill and the Cross
Door Lech Majewski minutieus geconstrueerde
eigentijdse verbeelding van Brueghels De Kruisdraging. Een film van een
schilderij dat altijd al een film was.
4.
Amour
Een prisma dat alle golflengten van de liefde laat zien,
culminerend in liefde als laatste daad en afscheid. Alles in de film is
teruggebracht tot de essentie.
5.
Wuthering Heights
Alle sentimentele ballast in Andrea Arnolds woest
zintuiglijke verfilming van Emily Brontës roman is weggesneden. Ze maakte zo’n
krachtige nieuwe adaptatie dat die soms letterlijk de adem deed inhouden.
6.
À perdre la raison
Joachim Lafosse reconstrueert met benauwende
precisie de affaire Lhermitte uit 2007 waarin de moeder van vijf kinderen
besloot om een voor een hun leven te beëindigen.
7.
¡Vivan las antipodas!
Gescheiden levens van mensen op vier maal twee
tegenpolen op aarde werden door Victor Kossakovsky aan elkaar gespiegeld.
Vreemde echo’s van woorden, gedrag en plekken suggereren een onzegbare samenhang
.
8.
The Invader
Prachtig allegorisch debuut van Nicolas Provost over een
zwarte man die aanspoelt op de zuidkust van Europa en vervolgens voortdurend in
botsing komt met zijn gedroomde paradijs.
9.
Skyfall
Een van de beste Bondfilms ooit doordat spektakel, humor en
drama in balans zijn. Zonder de gadgets maar mét Javier Bardem als een
fantastische bad guy die continu de Bondtraditie van bad guys op de hak neemt.
10. Elena
‘De jacht op het geld heeft de Russen sterk veranderd,’ vindt Andre Zvjaginstev
. Elena laat hun obsessie met bezit en klassenverschillen zien in de stijl van
een uitgebeende film noir.