Ga je naar het International Film Festival in Rotterdam, maar weet je nog niet welke films je moet gaan zien? Cinema.nl heeft uit het grote aanbod een selectie gemaakt van de beste films die op het festival te zien zijn. Plan je eigen route met deze 19 hoogtepunten.

Voor meer informatie:
http://www.filmfestivalrotterdam.com

The Descendants
**** (USA, Alexander Payne)
George Clooney overtuigt als een van de ‘ descendants’ (nakomelingen) van Hawaiiaanse koninklijke familie, wiens leven op zijn kop komt te staan als zijn vrouw ernstig bootongeluk krijgt en hij zich ineens met zijn twee tienerdochters moet bemoeien. Net als Payne’s eerdere films About Schmidt en Sideways is The Descendants een goed gelukte mengeling van pijn en humor. Genomineerd voor vijf Golden Globes.
wo 1-2 17:30 Pathé 4
do 2-2 10:00 Pathé 2
vr 3-2 19:15 Pathé 3
za 4-2 21:15 Pathé 6


The Descendants

Shame **** (GB, Steve McQueen)
Acteur Michael Fassbender won prijs voor beste acteur op het filmfestival van Venetië voor zijn vertolking van seksverslaafde dertiger Brandon, die met elke vrouw het bed in duikt maar niet in staat is tot een relatie. Ook niet met zijn zelfdestructieve zusje (Carey Mulligan), die op een gegeven moment voor zijn deur staat. Schrijnend portret van de machteloze, moderne mens van experimenteel filmmaker McQueen (Hunger).
di 31-1 22:15 Pathé 3
wo 1-2 19:30 Oude Luxor BT
do 2-2 18:30 Pathé 2
vr 3-2 20:00 Doelen Jurriaanse Zaal
za 4-2 18:30 Pathé 7

Le Havre *** (FIN/F/D, Aki Kaurismäki)
Droogkomisch drama over arme schoenenpoetser die zich ontfermt over illegale Afrikaanse vluchteling. Sympathiek verhaal over sympathieke mensen past prima binnen het oeuvre van de Finse grootmeester, die een zwak heeft voor outsiders en misfits. De schoenenpoetser, die het zwaar heeft nu steeds meer mensen op sneakers lopen, wordt met veel waardigheid en warmte gespeeld door Kaurismäki-stamgast André Wilms.
vr 27-1 19:30 Oude Luxor BT
za 28-1 12:30 Pathé 7
zo 29-1 15:00 Cinerama 6
di 31-1 09:45 LantarenVenster 2

The Loneliest Planet **** ( USA/D, Julia Loktev)
Hani Furstenberg en Gael García Bernal spelen een bijna getrouwd stel dat samen met gids trektocht door de Kaukasus maakt. Halverwege de tocht gebeurt er iets waardoor de twee elkaar heel anders gaan bekijken. Fijne, broeierige film met scherpe observaties en fraaie beelden van het enorme bergmassief van de Georgische Kaukasus. Bergen zonder bomen, zodat de personages zich nergens achter kunnen verschuilen.
zo 29-1 17:15 Schouwburg Grote Zaal
ma 30-1 19:15 Schouwburg Grote Zaal

Nana **** (F, Valérie Massadian)
Speelfilmdebuut van kunstenaar / fotografe Massadian is geen gewone speelfilm met plot, uitgeschreven dialogen en acteurs. Nana is de naam van een vierjarig meisje dat op een varkensboerderij opgroeit. Het wordt duidelijk dat haar ouders relatieproblemen hebben, maar wij zien die problemen alleen door de ogen van Nana, die het grootste deel van de film in haar eentje door de bossen en een boerenhut struint. Zonder iemand te missen, en zonder zich bewust te zijn van de camera. Betoverend.
zo 29-1 19:152 Pathé 3
ma 30-1 23:002 Cinerama 5
di 31 -1 16:45 Schouwburg Grote Zaal
wo 1-2 14:452 LantarenVenster 2

Skoonheid *** (ZAF, OLIVER HERMANUS) Als hij op trouwreceptie na jaren de volwassen geworden zoon van een goede vriend terugziet slaan bij boer François de stoppen door. Hij moet en zal hem hebben. Hermanus (1983) liet zich inspireren door Thomas Manns roman Dood in Venetië, maar laat François niet verlangen naar jeugd of schoonheid, maar naar seks. Op de beste momenten rauw en indrukwekkend en Zuid-Afrika’s inzending voor de Oscar voor Beste Niet- Engelstalige Film.
do 26-1 21:30 Pathé 7
vr 27-1 16:15 Pathé 3
do 2-2 22:30 Doelen Jurriaanse Zaal

A Fish *** (ZK, Park Hong-Min)
Eerste 3D Tigerkandidaat en lichtabsurde roadmovie van Koreaans debutant Park Hong-min over een professor die zijn verdwenen vrouw door een brutale detective laat opsporen. Beetje onevenwichtig en had hier en daar wat meer vaart mogen hebben, maar de schijnbare eenvoud waarmee de film met vormen en verwachtingen speelt en verschillende werkelijkheden in elkaar laat overlopen, verraden een interessante maker.
vr 27-1 19:30 Pathé 4
za 28-1 09:30 Pathé 2
ma 30-1 22:15 Pathé 3
vr 3-2 13:30 Pathé 4
za 4-2 13:30 Pathé 4

Sudoeste **** (BRA, Euardo Nunes)
Boeiende zwart-wit vertelling over een vrouw die in één dag haar leven doorloopt, terwijl de rest van het afgelegen Braziliaanse dorp in een normaal tempo zijn dagen slijt. Onopvallend wordt naar christelijke en oudere magische verhalen verwezen, terwijl zich op de voorgrond een pijnlijke geschiedenis voltrekt. Indrukwekkend hoe regisseur Eduardo Nunes het verhaal niet uiteen laat vallen maar het gevoel versterkt dat leven en dood nou eenmaal ongrijpbare grootheden zijn. Wil meteen nog een keer gezien worden.
zo 29-1 15:30 Pathé 7
ma 30-1 12:15 Pathé 6
di 31-1 22 :00 Pathé 6
wo 1-2 21:45 LantarenVenster 3
za 4-2 18 :15 Pathé 6


Egg and Stone

Egg and Stone *** (CHN, Huan Ji)
Langzaam ontvouwt zich het drama rond de veertienjarige Honggui die al zeven jaar noodgedwongen bij familie op het Chinese platteland woont. Het kabbelende tempo en de schijnbaar droog-feitelijke observaties van Huang Ji’s camera maken dat drama bijna onzichtbaar. Maar niet helemaal. Kleine hints verraden waar deze film echt over gaat: over de cultureel verankerde onderdrukking van vrouwen in China. Knap gedaan. Het visuele motief van Honggui’s gespreide en gesloten benen is in z’n eenvoud des te krachtiger.
zo 29-1 16:30 Pathé 4
ma 30-1 13:30 Pathé 4
di 31-1 12:15 Pathé 6
wo 1-2 19:45 LantarenVenster 3
za 4-2 10:30 Pathé 4

Nick *** (NL, Fow Pyng Hu)
Titelheld Nick is eerlijk en puur. Zo eerlijk en puur dat niemand aan zijn standaard kan voldoen en hij iedereen van zich af duwt. Acteur Merijn de Jong vraagt geen sympathie voor de agressieve, zelfingenomen, zoekende, kwetsbare Nick, maar slaagt er desondanks in dat we met hem mee willen. Derde film van de Amsterdamse filmmaker Hu, van wie ook de twee eerdere films, Jacky en Paradise Girls, in Rotterdam draaiden.
zo 29-1 19:00 Pathé 1
ma 30-1 10:30 Pathé 4
di 31-1 16:00 LantarenVenster 1
vr 3-2 17:00 LantarenVenster 6

Wuthering Heights **** (GB, Andrea Arnold)
Arnolds woestzintuiglijke verfilming van Emily Brontës roman geeft de dialogen een ondergeschikte rol en legt alle nadruk op de fysieke beleving van de gedoemde liefde tussen Cathy en Heathcliff. Alle sentimentele ballast, van de overdadige kostuums tot de ornamentele landhuizen is weggesneden. Wat overblijft is het elementaire verhaal van aantrekken en afstoten, waarmee Arnold zo’n krachtige nieuwe adaptatie creëerde dat die soms letterlijk de adem doet inhouden.
zo 29-1 19 :15 Oude Luxor BT
ma 30-1 09:30 Pathé 7
di 31-1 15:00 Pathé 6
vr 3-2 19:30 LantarenVenster 5

Hugo **** (USA, Martin Scorsese)
Weesjochie stuit in Parijs’ treinstation op aan lager wal geraakte filmpionier Georges Méliès. Uitstapje van de peetvader van de misdaadfilm naar alle leeftijden en 3D pakt erg goed uit. Dankzij adembenemende beelden (zonder dat de 3D-effecten als gimmick worden ingezet), het aangrijpend verhaal en de prima acteurs. Wordt in Rotterdam als ‘ companion piece’ vertoond samen met de onlangs gerestaureerde versie van Méliès ’ vroege meesterwerk Le voyage dans la lune (1902).
vr 27-1 19:00 Pathé 1
zo 29-1 10:15 Pathé 3
wo 1- 2 15:00 Pathé 4
za 4-2 16:15 Pathé 3

Abrir puertas y ventanas *** (ARG/ZWI/NL, Milagros Mumenthaler)
Drie zussen proberen in groot, ommuurd huis om te gaan met het feit dat na de dood van hun oma geen enkele volwassene nog op ze zal letten. Broeierig en intrigerend, maar ook frustrerend vaag. Titel betekent letterlijk: ‘open de deuren en ramen’. De Engelse titel Back to Stay dankt de film aan het gelijknamige, door Bridget St. John gezongen nummer, dat een centrale plaats in de film inneemt.
za 28-1 20:00 Pathé 1
zo 29-1 21:30 Pathé 7
di 31-1 09:30 Pathé 7


A Dangerous Method

A Dangerous Method *** (GB/CAN/ ZWI/D 2011, David Cronenberg)
Ontmoeting met intelligente Russische patiënte ( Keira Knightley) zet het leven van psychoanalyticus Carl Gustav Jung (Michael Fassbender) op zijn kop. Topzware film van Cronenberg, die aanvankelijk veel aandacht heeft voor de verboden relatie (Jung is getrouwd), maar daarna meer geïnteresseerd is in de meningsverschillen tussen Jung en zijn grote leermeester , Sigmund Freud. Vakwerk, maar uiteindelijk komen beide verhaallijnen niet voldoende uit de verf.
vr 27-1 18:30 Pathé 2
za 28-1 13:00 Pathé 1
di 31-1 22:00 Pathé 1
wo 1-2 22:30 Cinerama 7
vr 3-2 19:45 LantarenVenster 6

Un nuage dans un verre d’eau ** (F, Srinath Samarasinghe)
Detectiveverhaal rond een oude Egyptische filmoperateur die uit zijn Parijse appartement verdwijnt. De mix van fictie, biografie, animatie en mysterie is aardig maar naarmate het mysterie op de voorgrond treed wordt de film minder interessant. Want het is zo boeiend om – zoals in het begin van de film – naar de oude man te luisteren, dat je zou willen dat het om een biografische documentaire ging. Toch zullen veel mensen de film waarderen om z’n feelgood atmosfeer en wijze woorden over liefde en vriendschap. 
ma 30-1 15:45 Pathé 5
di 31-1 17:00 Cinerama 1
wo 1-2 11:00 LantarenVenster 1
za 4-2 11:45 Cinerama 1

Play **** (ZWE/DK/FIN, Ruben Östlund)
Bende van vijf straatjochies zet goedgelovige tieners psychologisch zo onder druk dat ze hun mobieltje afstaan. Omdat het net zogenaamd van het broertje van een van hen is gestolen. In Play volgen we drie middenklasse-tieners die zonder geweld, maar met veel impliciete dreiging worden gedwongen mee te gaan naar het broertje. O ja, de vijf straatschoffies zijn zwart, de slachtoffers blank. Intrigerend drama uit Zweden, dat zeker discussie zal oproepen.
ma 30-1 14:45 LantarenVenster 3
di 31- 1 22:30 Pathé 4
wo 1-2 14:15 Schouwburg Grote Zaal
za 4-2 22:30 Pathé 4

Oslo, August 31st *** (N, Joachim Trier)
Soort vervolg op Triers debuutfilm Reprise volgt nu een dertiger in geestelijke nood. Anders (Danielsen Lie) is duidelijk een slimme, hoog opgeleide jongeman, maar met een drugsverleden. Hij is jarenlang opgenomen geweest en nu, op 31 augustus, voor het eerst buiten de kliniek. De film volgt Anders die dag tijdens zijn omzwervingen door Oslo. Danielsen Lie, met wie Trier ook al voor Reprise had samengewerkt, is voortreffelijk. Film is ook fijn dromerig en sfeervol, maar voegt weinig toe aan het jongeman-met –drugsprobleem- genre.
ma 30-1 16:302 Oude Luxor
di 31-1 19:152 Schouwburg Grote Zaal
za 4-2 19:45 LantarenVenster 6

38 témoins ****, (F,  Van Lucas Belvaux)
Intelligent en spannend drama over brute moord in Franse havenplaats Le Havre, waarvan het politieonderzoek dreigt mis te lopen omdat niemand van buurtgenoten zegt dat ie iets gezien heeft. Totdat een van hen (Attal) wroeging krijgt en meldt dat hij de moord gehoord en deels gezien heeft. Tot ergernis van zijn buurtgenoten. Ongelooflijk verhaal is waargebeurd in New York in 1964, maar werd door Belvaux handig overgezet naar Le Havre, waar veel illegalen Frankrijk binnenkomen.
ma 30-1 13:00 Pathé 1
di 31 -1 12:30 Pathé 2


The Invader

The Invader
**** (B, Nicolas Provost)
Gelaagd en speels maar bovenal prikkelend debuut van Nicolas Provost over de primaire angsten en passies van de moderne nomadische mens. Abstract en hyperconcreet tegelijk. Een zwarte man spoelt aan op het Europese continent en trekt naar de stad om te overleven. Op een dag verschijnt een vrouw. Hij wil haar en zij wil hem, zo lang het duurt. Provost gaf zijn film het aura van een misdaadfilm maar The Invader is veel meer : het is een tijdloze verbeelding van daders en slachtoffers, van erbij horen en er buiten staan.
do 26-1 15:30 Pathé 7
zo 29-1 22: 00 LantarenVenster 3
ma 30-1 21:30 Pathé 7
wo 1-2 20 :00 Doelen Jurriaanse Zaal

O Bandido da Luz Vermelha ***** (B, Rogério Sganzerla)
De film over de befaamde Braziliaanse crimineel The Red Light Bandit, die gebruik maakt van een rode zaklantaarn bij inbraken en verkachtingen, kan met zijn fragmentarische, onconventionele stijl en verheerlijking en stilering van geweld, gezien worden als een punkachtige middelvinger richting het sociale en politieke klimaat van dat moment. Het werk van de bij de productie pas tweeëntwintigjarige regisseur Rogério Sganzerla voelt daarbij als een vroege voorouder van het werk van Quentin Tarantino en een film als Natural Born Killers.
zo 29-1 14:30 Cinerama 5
ma 30-1 19:15 Pathé 3