Onze geliefde handelspartner China vertoont nog steeds trekken van een
klassieke dictatuur. Of dat de laatste spasmen zijn van een socialistische
heilstaat op weg naar democratie, of dat zich hier een blijvende hybride vorm
aftekent tussen kapitalisme en eenpartijsysteem, blijft lastig te zeggen. Het
IFFR zag er in elk geval genoeg aanleiding in voor een speciaal programma, want
met Hidden Histories wil het festival naar eigen zeggen de verborgen kanten van
de Chinese samenleving laten zien.
Festivalprogrammeur Gertjan
Zuilhof, die het programma met collega Gerwin Tamsma samenstelde: ‘Ik verbaas me
er nog steeds over dat sommige makers hun films hier durven vertonen, want het
is niet uit te sluiten dat ze bij thuiskomst worden vastgezet.’
Dat
overkwam zelfs de internationaal bekende kunstenaar Ai Weiwei, van wie vijf
documentaires en vier kunstprojecten in het programma te zien zijn, onder meer
in een speciaal Ai Weiwei-café. Onaantastbaar geacht vanwege zijn internationale
reputatie, werd de kunstenaar op 3 april 2011 op het vliegveld van Beijing toch
gearresteerd en voor drie maanden opgesloten. Waarschijnlijk vanwege zijn
aanhoudende kritiek op corruptie en machtsmisbruik, onder meer te zien in het
verontrustende maar ook hilarische Disturbing the Peace.
Een andere
opvallende documentaire is Zhang Zanbo’s The Interceptor From My Hometown. ‘Je
krijgt zelden te zien hoe het staatsapparaat precies werkt,’ zegt Zuilhof. ‘Maar
hier stuitte de filmmaker bij toeval op een oude schoolkameraad die een
zogenaamde interceptor bleek te zijn geweest. Iemand wiens baan het is om over
corruptie klagende burgers te onderscheppen voordat ze bij de juiste persoon
aankomen en ze via bureaucratische rookgordijnen terug te voeren naar hun eigen
dorp. Onschadelijk maken dus.’
Kritiek leveren op de staat is in China niet ongevaarlijk, maar filmmakers laten zich niet tegenhouden. In Hidden Histories laten ze hun werk zien, ook al bestaat het risico dat ze bij thuiskomst gearresteerd worden.
Apuda
China wil geen enkel commentaar op het economische succesverhaal zien. Zelfs
prijswinnende documentaires als He Yuans Apuda over een arme houtwerker en zijn
zieke vader worden daarom als ondermijnend beschouwd. Armoede past niet in het
vooruitgangssprookje.
Zuilhof zegt al meerdere keren te hebben
meegemaakt dat de Chinese politie binnenvalt op festivals om de boel stil te
leggen. Of hij hoorde van een hem bekende festivaldirecteur die bij de politie
was ontboden en vriendelijk werd verzocht om zich uit zijn functie terug te
trekken. Anders waren de gevolgen voor hem.
Vanaf het moment dat Ai
Weiwei gearresteerd werd, is de situatie volgens Zuilhof verslechterd. ‘
Sindsdien zijn veel kunstenaars, schrijvers en advocaten opgepakt. Sommigen zijn
zelfs verdwenen. Toch blijven ze de grenzen opzoeken. Als ze het gevaar zien
aankomen, duiken ze soms een half jaar onder in hun geboortedorp. Of hun films
worden na sluiting van een festival in het geheim vertoond.’
Disturbing the Peace **** (CHN, AI WEIWEI)
Apuda *** (CHN, HE YUAN)