Ergens in de jaren zeventig maakte ik als tiener kennis met het mondaine
leven, door het bekijken van Hitchcocks
To Catch a Thief (1955). Mondaine vrouwen rijden, zo leerde ik van die film
, in open sportwagens over de gevaarlijke, bochtige wegen van de zonnige Franse
Rivièra, terwijl ze ontspannen flirten met juwelendieven. Wat een mooie auto!
Wat een leuk vak, juwelendief! En vooral: wat een prachtige vrouw!
Die
vrouw was
Grace Kelly. Ze heeft slechts weinig films gemaakt, maar wel meteen een paar
klassiekers. In
High Noon, een hoogtepunt uit het westerngenre, neemt de hoofdpersoon,
gespeeld door Gary Cooper, het op tegen een paar schurken. Terwijl hij ook met
zijn vrouw (Kelly) weg zou kunnen vluchten. Haar schoonheid maakt zijn offer des
te groter.
In
Rear Window ligt fotograaf L.B. (Jimmy Stewart) met een gebroken been te
slapen voor het open raam van zijn New Yorkse appartement. Dan komt zijn
vriendin, fotomodel Lisa (Kelly), binnen en wekt hem met misschien wel de meest
verleidelijke filmkus uit de geschiedenis. L.B. maakt snel een flauwe grap. De
gek.
In
High Society dingen drie mannen naar de gunsten van de filmgodin.
Uiteindelijk gaat een vierde er met haar vandoor, al is dat nadat de filmopnames
al lang zijn afgerond. Prins Rainier van Monaco trad met haar in het huwelijk.
Daarna mocht ze niet meer acteren van de Monegasken. Ze vond het heel jammer dat
ze niet meer in films mocht spelen. Veel tienerjongens waren het met haar eens.
High Society: woensdag 1 januari, 11.50 uur, Nederland 2
Aan het eind van het jaar uiten we onze bewondering voor een ster van wie een film op tv verschijnt. Vandaag: Grace Kelly.