Ally Derks (directeur Idfa)
‘Heel bijzonder is de
vierdelige serie Death Row van
Werner Herzog waarin hij een aantal Amerikaanse gevangenen portretteert in de
dodencel. Hij opent iedere aflevering met een statement waarin hij zegt dat hij
een Duitser is, afkomstig uit een andere historische achtergrond en dat hij
principieel tegen de doodstraf is. En dan vertellen ze wat ze hebben gedaan –
wat ook vreselijk is. Het is sober gemaakt met heel weinig middelen en op de een
of andere manier is het zo enorm beklemmend geworden.
Killing Time van de
Nederlander Jaap van Hoewijk gaat ook over death row, maar dan met name over de
familie. Daaruit blijkt vooral het enorm klinische van zo’n doodstraf.
Huiveringwekkend, allebei. Oh, en Crash Reel mag ook niemand missen. Absolute
must.’
Bekijk hier de
trailer van Killing Time
Kevin Macdonald (regisseur One
Day in September, The Last King of Scotland)
‘De film waar ik het
meest naar uitkijk ligt wellicht nogal voor de hand: Ain’t Misbehavin’ van de
onvergelijkbare
Marcel Ophüls. Ik vind al zijn films grappig (én bij zonder serieus),
volstrekt eigenzinnig en ook heel intelligent. Ik ben extra opgewonden, omdat ik
dacht dat Marcel gestopt was met films maken, waardoor deze film voelt als een
cadeautje. Ik weet niet eens waar het over gaat. Iets met memoires, dacht ik.
Aangezien ik bijna nog meer houd van de films van zijn vader dan van de zijne, hoop
ik veel meer te weten te komen over hun relatie, en waarom Marcel voor non-
fictie koos in plaats van fictie. Mijn grootvader maakte fictiefilms, en hij
schreef grappig genoeg het script voor de eerste film van Marcel, een verloren
korte film met de heerlijke titel: Dan nog liever levertraan (originele titel:
Dann schon lieber Lebertran). Beiden ontvluchtten Duitsland in 1933, dus
misschien krijg ik dankzij deze film ook nog iets te weten over mijn
familiegeschiedenis. En begrijp ik beter waarom ik zelf heen en weer geslingerd
word tussen fictie en non-fictie. Iets heel anders: ik ben ook heel benieuwd
naar Kitty Greens pamfletfilm Ukraine Is Not a Brothel. Ik heb er veel over
gehoord en vermoed dat in de film belangrijke zaken aan de orde worden gesteld.’
Bekijk hier een fragment uit Ain't Misbehavin'
Jan Müller
(directeur Instituut Beeld en Geluid)
‘Elf Nederlandse
Oscarwinnaars en Oscargenomineerde films, kort en lang, fictie en documentaire,
hebben wij het afgelopen jaar gerestaureerd. Bijna alsof ze gisteren zij n gedraaid
, zo goed zien ze er weer uit. Een selectie wordt voor het eerst vertoond tijdens
Idfa – fantastisch, op zo’n internationaal festival. Sky over Holland van
John Fernhout uit 1967 vind ik zo bijzonder; je ziet oer-Hollandse beelden,
gekoppeld aan schilderijen uit de Gouden Eeuw. Rivieren die door het land
kronkelen in olieverf, en daarna soortgelijke beelden van echte landschappen
gefilmd vanuit de lucht. Het is echt een pareltje. Maar er zit meer achter:
eigenlijk is dit de mooiste geschiedenisles ooit gemaakt.’
Bekijk hier Sky over Holland
Niek Koppen (regisseur Dutch
Darlings)
‘Ik kijk net als ieder jaar met name uit naar de grote
internationale films waar ik over heb gelezen of gehoord, zoals The Armstrong
Lie van
Alex Gibney, The Last of the Unjust van
Claude Lanzmann en The Unknown Known van
Errol Morris over Donald Rumsfeld. Een film over Rumsfeld wil je zien, en ik
denk heel veel mensen. Ik ben altijd wel gevoelig voor wat ik lees of hoor;
over The Armstrong Lie, de nieuwe film van Alex Gibney, las ik iets in verband
met het Filmfestival van Venetië waar hij te zien was. Grote documentaires zoals
deze wil ik gewoon snel zien. Daar verheug ik me dan echt op. Dat is het mooie
van Idfa, dat je van die grote films kunt zien.’
Als je een dag op het IDFA zou doorbrengen, naar welke documentaire(s) zou je dan gaan? We vroegen het negen insiders, onder anderen de festivaldirecteur, documentairemakers en journalisten.
Nathalie
Windhorst (hoofd Documentaireaankoop Publieke Omroep)
‘Beslist
one to watch is de epische documentaire The Unknown Known van Errol Morris over
Donald Rumsfeld. Niet verteld door journalisten, academici en andere kenners,
maar door Rumsfeld zelf. Die keuze maakt deze documentaire zo goed, en ook zo
passend bij de vpro. Het levert een andere film op dan mensen verwachten. Door
de man zelf te laten vertellen over de dilemma’s waarmee hij worstelde en de
keuzes die hij maakte, krijgen we een film van binnenuit. Je hoeft het nog niet
met hem eens te zijn, maar je krijgt wel een uniek inkijkje in zijn manier van
denken.
Bekijk hier
een teaser van The Unknown Known
Joe Piscatella (
regisseur #chicagoGirl:The Social Network Takes on a Dictator)
‘
Twee films waar ik naar uitkijk zijn The Armstrong Lie van Alex Gibney en Death
Row II van Werner Herzog. Ik ben een groot fan van beide regisseurs. Hun werk
raad ik sowieso aan. Ik geloof dat er dit jaar op Idfa twee of drie films van
Herzog te zien zijn.’
Bekijk hier de trailer van Death Row II
Gerhard Busch (
Cinema.nl)
‘Ik ben zeer benieuwd naar het regiedebuut van acteur-
komiek
Mike Myers (Austin Powers; Wayne’s World), de documentaire Supermensch: The
Legend of Shep Gordon. Over Hollywood-agent Shep Gordon, die begon als
drugsdealer voor Jimi Hendrix en Janis Joplin, en via Alice Cooper terecht kwam
in Hollywood en daar een goede vriend werd van ondermeer Sylvester Stallone,
Michael Douglas, en… Mike Myers zelf. Verder ga ik zeker naar The Stone Roses:
Made of Stone. Over de – in Engeland tenminste – invloedrijke rockgroep The
Stone Roses. Niet dat ik dat zo’n fijne band vind, maar wel omdat ik een fan ben
van regisseur
Shane Meadows, maker van de fantastische (fictie)film Dead Man’s Shoes.’
Bekijk hier de trailer van The Stone Roses: Made of Stone
Jaap van Hoewijk (regisseur Killing Time)
‘Ik houd enorm van
muziekdocumentaires. Het liefst zou ik alle muziekfilms op Idfa zien. Als ik de
muziek leuk vind, dan is de film voor mij al geweldig. Mijn droom is om ooit ook
een muziekfilm te maken. De film moet de muziek dienen. Dat maakt het een
enorme uitdaging om het dan ook filmisch interessant te maken. Daarnaast ben ik
benieuwd naar Awake in a Bad Dream, over borstkanker, van
Petra en
Peter Lataster. Ik hoor goede verhalen van bekenden die daaraan meewerkten.
Ik ben ook enorm nieuwsgierig naar Lille im dritten Kriegsjahr, een Duitse film
uit 1917. Een soort propagandafilm? Misschien is het wel niets.’
Bekijk hier de trailer van Awake in a Bad Dream
Orwa
Nyrabia (producent van openingsfilm Return to Homs)
‘Niet te
missen is de nieuwe film van Wang Bing, Alone. Bing is een buitengewone, zeer
geduldige en gevoelige Chinese filmmaker. Zijn werk shockeert vanwege de eenvoud
van de observaties en de intieme relatie met zijn hoofdpersonen, vaak binnen
een extreem harde realiteit. In het programma-onderdeel ‘First Appearance’, zijn
altijd geweldige nieuwe talenten te zien. Dit jaar verheug ik me op Ariel van
Laura Bari. Een paar jaar geleden maakte ze Antoine, waarin ze blijk gaf van een
fantastisch talent en een dappere stilistische benadering. Ik ga zeker Pussy vs
Putin bekijken. Ik ken de filmmakers niet, maar Pussy Riot was een interessant
fenomeen en ik heb zeker een hekel aan Poetin. Zelfs Marcel Ophüls, een van de
levende legendes van de documentairewereld, is terug met Ain’t Misbehavin’. Er
is geen ander festival ter wereld dat zo’n groot en geweldig programma biedt.’
Bekijk hier de trailer van Pussy vs. Putin