In de strijd om de Oscars, die eind februari wordt beslecht, staat Steven
Spielbergs
Lincoln met twaalf nominaties op kop. Geen wonder: president Abraham Lincoln
(1809-1865) is min of meer een heilige in de vs, en Spielberg Cineast des
Vaderlands. Daarbij is hoofdrolspeler
Daniel Day- Lewis een recensentenfavoriet en maken films over zware,
historische thema’s als de slavernij (die onder Lincoln werd afgeschaft) sowieso
altijd kans op prijzen.
Toch ligt het succes niet helemaal voor de
hand. Hoewel de titel anders doet vermoeden, is Lincoln geen klassieke ‘biopic
’, maar een lange, nogal taaie politieke praatfilm. Spielberg en scenarist
Tony Kushner (Munich) baseerden zich op het slotdeel van het vuistdikke boek
Team of Rivals: The Political Genius of Abraham Lincoln van historica Doris
Kearns Goodwin.
Het presidentsdrama Lincoln is geen bombastisch heldenepos geworden, maar een nogal taaie politieke praatfilm. Steven Spielberg, meester van het sentiment, heeft zich ingehouden.
Ze zoomen in op de laatste maanden van Lincolns politieke carrière (en daarmee tevens de laatste maanden van zijn leven ), toen hij zich inspande om de Burgeroorlog te beëindigen en de anti- slavernijwet door het Huis van Afgevaardigden te loodsen. Dat gaat gepaard met veel strategisch overleg, verhitte achterkamergesprekken, politieke dikdoenerij en manipulatieve spelletjes (die Lincolns bijnaam ‘Honest Abe’ in een ander daglicht zetten).
Voor liefhebbers van geschiedenis, recht en politiek is het allemaal machtig interessant, en er wordt fantastisch geacteerd door Day- Lewis en tegenspelers als Tommy Lee Jones, David Strathairn en James Spader, maar wie een lekker vet Hollywooddrama verwacht, komt bedrogen uit. Lincolns privéleven speelt slechts een bijrol, en aan mijlpalen als het Gettysburg Adress wordt hooguit even gerefereerd.
Spielberg presenteert geen overweldigende, Saving Private Ryanachtige schetsen van de burgeroorlog of nostalgische flashbacks naar Lincolns armoedige jeugd en imponerende loopbaan. Door de kalme cameravoering, sobere decors en subtiele muziek heen kun je bijna voelen hoe de regisseur zich zit in te houden.
Rain Man
De hang naar sentiment en grote gebaren zit er immers diep in bij Spielberg. Zolang hij snelle spektakelfilms als Jaws, Raiders of the Lost Ark of Jurassic Park maakt, hoor je daar niemand over klagen, maar zijn dramatische vertellingen schieten recensenten nogal eens in het verkeerde keelgat.
Gezaghebbend New Yorker-critica Pauline Kael bijvoorbeeld, die zich kort voor haar overlijden in 2001 liet ontvallen: ‘Spielberg drukt op knopjes. En omdat mensen daarvan houden, denken ze dat hij een groot cineast is. (…) Ik was gek op zijn vroegere werk; hij had het in zich om een veel originelere filmmaker te worden. Maar tegenwoordig levert hij alleen nog maar melodrama. (…) Ook zijn beste werk in Schindler’s List vind ik nog veel te zwaar op de hand.’
Spielberg is bekend met de kritiek. Hij zal de laatste zijn om te ontkennen dat hij een zwak heeft voor tranentrekkers. Toen zijn mening werd gevraagd over de film Rain Man van Barry Levinson, die hij aanvankelijk zou regisseren, biechtte hij op : ‘Ik vond het een afstandelijke film. Ik weet niet of mijn versie ook zoveel Oscars zou hebben gewonnen, maar ik had het publiek in ieder geval laten huilen .’
Zelf omschrijft hij zijn stijl als romantisch,
gemodelleerd naar het epische optimisme van klassieke Hollywoodfilmers als
Frank Capra,
Howard Hawks en
John Ford. Niet toevallig de makers van de cinema uit zijn jeugd, een
periode waarnaar Spielberg naar eigen zeggen altijd is blijven terugverlangen.
De naïeve onschuld, de ontvankelijkheid en fantasie – het zijn elementen die een
rode draad vormen in zijn oeuvre. Denk maar aan de vredelievende aliens in
Close Encounters of the Third Kind en
E.T., het vriendelijke hiernamaals in
Always, het verlangen om altijd jong te blijven in Hook en A.I..
Natuurlijk, hij maakte ook een aantal bepaald onkinderachtige oorlogsfilms,
maar ten diepste heeft Spielberg altijd iets gehouden van een opgewonden fanboy
, die vindt dat je niet te hoogdravend moet doen over inhoud en kwaliteit. Als (
uitvoerend) producent overzag hij talloze kermisfilms, van
Gremlins tot
Twister en
Transformers, en als filmgek probeert hij geen zomerblockbuster over te
slaan.
‘Vaak zie ik zo’n film een paar maanden na de release,’
vertelde hij in een interview, ‘en dan denk ik: wat zat iedereen nu te zeuren,
dat was lang niet slecht. Als ik me tijdens een film heb vermaakt, zal ik die
niet afdoen als dom of oppervlakkig.’
Robopocalypse
En dus gaat de regisseur, 66 inmiddels, vrolijk verder met het leveren
van popcornamusement. Zo suggereert een bezoekje aan de Internet Movie Database
althans, waar Spielberg als producent wordt gekoppeld aan vervolgen op
Transformers, Jurassic Park en
Tintin, en als regisseur aan de sf-thriller Robopocalypse en een vijfde
Indiana Jones-avontuur. Tegelijkertijd lijkt de ingetogenheid van Lincoln geen
toevalstreffer.
Op de vraag waarom de film zo weinig beelden van de
Burgeroorlog bevat, antwoordde Spielberg in het programma 60 Minutes: ‘Op dit
punt in mijn carrière zou ik in mijn slaap nog actiescènes kunnen regisseren. Ik
ben eigenlijk behoorlijk uitgekeken op actie.’
In dat licht was
het interessant om begin januari te vernemen dat de releasedatum van
Robopocalypse (oorspronkelijk gepland voor april 2014) voor onbepaalde tijd
wordt uitgesteld, omdat Spielberg het reeds voltooide script (van Lost-schrijver
Drew Goddard) alsnog wil aanpassen.
De geplande spektakelfilm moet
wat hem betreft een kleine, persoonlijke vertelling worden; daar gaat hij zich
de komende maanden op toeleggen. Een intiem drama over een apocalyptische
robotopstand: klinkt wat vergezocht, maar met het bewonderenswaardig beheerste
Lincoln in gedachte zou het zomaar kunnen werken.