De film
De klootzak uit de titel is de Amsterdamse
gangster Ronnie (een ijzersterke rol van Yorick van Wageningen). Nadat hij
ternauwernood een moordaanslag heeft overleefd, keert hij terug als een ander
mens. Intussen ontmoeten we een jonge Angolese asielzoeker die niet kan praten
over de verschrikkingen uit zijn verleden, en nog een aantal gedenkwaardige
types. Hoe zullen hun verhalen elkaar raken? De onlangs overleden acteur Jeroen
Willems is te zien in een bijrol.
De maker
Guido van Driel (1962) is een multitalent: hij maakte een documentaire en
televisiefilm, schreef en tekende diverse graphic novels en maakte als schilder
naam met een reeks tableaus op de voorgevel van het gemeentehuis van Dongeradeel
in Dokkum. Met De wederopstanding van een klootzak verfilmde Van Driel zijn
eigen, veelgeprezen strip Onder mekaar in Dokkum.
Spraakmakend
Festivalgangers kunnen niet om De wederopstanding
van een klootzak heen – de film opent het IFFR én dingt mee naar een Tiger Award
(voor makers van een eerste of tweede speelfilm). Daarnaast bevat de film een
handvol behoorlijk heftige scènes die kijkers op z’n minst zullen bijblijven.
Drie vragen aan Guido van Driel
Openingsfilm én genomineerd
voor een Tiger Award, dat is niet mis.
‘Nee, die combinatie is bij
een Nederlandse film nog niet eerder voorgekomen. Producent Frans van Gestel
belde me om het mee te delen, dat was wel een feestelijk moment. Het overtrof al
mijn verwachtingen – het leek me al heel mooi als de film zou mogen draaien in
Rotterdam of Berlijn. Was ik verbaasd? Nee, aangenaam verrast, maar niet heel
verbaasd. Ik wist wel dat het een goede film was geworden. Dat voelde ik op de
set, en ik kreeg van veel mensen te horen dat het er goed uitzag allemaal. Niet
dat alles vanzelf ging, het was hard werken en veel schuiven en proberen in de
montage. Toen we een tweede viewing hadden voor medewerkers, en ik de producent
in de zaal zag glunderen, toen voelde ik me gerust en dacht ik: dat kan wel eens
wat gaan worden.’
Hoe ontstond het idee voor de film?
'Eerst was er de strip, Om mekaar in Dokkum, maar toen ik die maakte was er
grappig genoeg ook al een plan voor een film. Ik was bezig aan een scenario over
een crimineel die een bijnadoodervaring krijgt en dan, radicaal veranderd,
terugkeert in zijn oude milieu. Toen kwam er een opdracht binnen van de gemeente
Dongeradeel in Friesland, die een graphic novel wilde uitbrengen naar
aanleiding van het feit dat het 1250 jaar geleden was dat Bonifatius daar de
schedel was ingeslagen. Het idee voor die film heb ik toen maar in de strip
verwerkt. Misschien heeft de film daardoor een extra filmisch karakter; het was
haast alsof ik aan een storyboard werkte. De strip had zelfs een cast, omdat ik
kennissen vroeg om te poseren als personages in het boek.'
En hoe
was het om daar weer een film van te maken?
‘Dat is natuurlijk wel
een heel ander proces. Het is totaal niet met elkaar te vergelijken om thuis aan
tafel tekeningetjes te maken en om voortdurend met mensen samen te werken, te
overleggen, je voordeel te doen met het talent van anderen. Soms kon ik er wel
naar terugverlangen om weer lekker thuis aan tafel alleen te zitten tekenen.
Maar het heeft toch naar meer gesmaakt. Momenteel werk ik aan een scenario naar
aanleiding van een andere strip van me: Toen we van de Duitsers verloren.’
Bekijk De wederopstanding van een klootzak tijdens het IFFR:
Vrijdag 25 januari, 19:00 uur, Pathé 4
Zaterdag 26 januari, 16:00 uur,
Pathé 7
Zondag 27 januari, 12:45 uur, Pathé 5
Zaterdag 2 februari,
19:15 uur, Pathé 1
Het IFFR wordt 23 januari officieel geopend met een Nederlandse film, en een goede ook. Daarmee is De wederopstanding van een klootzak van Guido van Driel al vóór vertoning spraakmakend, en een ideale kick-off van deze dagelijkse rubriek over films die de aandacht trekken in Rotterdam.