Regisseur Hideo Nakata, grootmeester in het Japanse horrorgenre, is voor zijn nieuwe film The Complex in Rotterdam. Na een aantal succesvolle Hollywood-uitstapjes heeft Nakata weer een klassieke Japanse griezelfilm geleverd.
De film
Wanneer de Japanse studente Asuka met
haar familie naar een enorm betonnen huizencomplex verhuist, merkt ze dat er
iets vreemds aan de hand is met de woning van haar overburen. Asuka besluit op
onderzoek uit te gaan naar de vreemde geluiden die ze ‘s nachts aan de andere
kant van de muur hoort, en ontdekt dat er in het behekste huizenblok een serie
merkwaardige sterfgevallen heeft plaatsgevonden.
De maker
De Japanse regisseur Hideo Nakata is een van de invloedrijkste filmmakers in
het moderne horrorgenre. Als filmpionier plaveide hij de weg voor het genre van
de J-horror: Japanse horror waarin de nadruk ligt op het psychologische en
bovennatuurlijke. Nakata zette zichzelf op de kaart met films als
Dark Water en
Ringu, waarvan de originele Japanse versies wereldwijd bekend werden door
hun Amerikaanse remakes.
Spraakmakend
Nakata
staat als bedenker van het fenomeen Ringu/The Ring onder genrefans bekend als
The Ring Master. Dat deze meester weer een ouderwets beklemmende Japanse
griezelfilm heeft gemaakt, trekt geheid ook Nederlandse liefhebbers naar
Rotterdam.
Drie vragen aan Hideo Nakata
U
staat bekend als de grondlegger van de J-horror. Hoe is die liefde voor horror
ooit begonnen?
‘Ik begon eigenlijk met horrorfilms maken uit een
praktische reden. Halverwege de jaren ‘90 was ik bezig met een documentaire over
de Amerikaanse regisseur Joseph Losey. Hoewel ik in die tijd genoeg geld had om
de film op te nemen, lukte het niet om de postproductie te financieren. Ik ben
toen teruggegaan naar Japan, en schreef daar het synopsis voor mijn eerste lange
film, Ghost Actress. Met die
eerste horrorfilm heb ik genoeg geld kunnen verdienen om terug te gaan naar
Engeland en de documentaire af te ronden. Hoewel ik eigenlijk nooit een echte
horrorfan ben geweest, heeft die eerste film wel de standaard gezet en mijn lot
als maker van bovennatuurlijke horrorfilms bezegeld.’
Wat was het
idee achter The Complex?
‘Naast een aantal Chinese en Japanse
spookverhalen gold de Zweedse film
Let The Right One In (2008) als grootste inspiratiebron voor mij en de
scenarioschrijvers. In die film doolt de geest van een vampiermeisje voor eeuwig
rond, wanhopig op zoek naar vriendschap. In Japan heerst de vampier-cultuur die
in het westen zo populair is alleen niet, dus het zou lastig zijn om daar zo’n
soort film uit te brengen. De vampier hebben we daarom weggelaten, maar het
element van de ronddolende ziel die vriendschap zoekt hebben we alsnog gebruikt
. Dat idee van dolende zielen heeft me altijd erg aangesproken: het leven is
namelijk juist zo mooi omdat het eindig is. Maar wanneer we het eeuwige leven
zouden hebben en het nooit ophoudt, zouden we ons niet realiseren dat het zo
mooi is.’
In uw films spelen de thema's wraak en kinderen een
grote rol. Waarom zijn het juist de allerjongsten die in uw films zo moordlustig
zijn?
‘In Amerikaanse horrorfilms zijn het vaak sterke, mannelijke
personages die kwaadaardig zijn, en we wilden hiervan onze eigen Japanse versie
creëren. Ik moest toen denken aan mijn eigen kindertijd, want toen ik tussen de
vier en tien jaar oud was, had ik het gevoel dat kinderen en volwassenen in een
andere wereld leefden. Volwassenen waren altijd serieus of te gewoon, terwijl
kinderen de wereld op een veel mysterieuzere manier beleefden. Ik geloof dat de
wereld van kinderen dichter bij het onderbewuste staat, en dat we dat vergeten
naarmate we ouder worden. Voor onze geboorte en na onze dood is alles slechts
duisternis. Die duistere wereld kan geïnterpreteerd worden als de wereld van de
doden. Ik denk daarom dat kinderen veel dichter bij die mysterieuze dodenwereld
staan.’
Bekijk hier de rest
van de serie.