‘Zijn jullie in Nederland bekend met Dexter’s Laboratory en The Power Puff Girls?’ vraagt animatiehistoricus Amid Amidi, afkomstig uit New York. ‘Die shows zou je een hommage kunnen noemen aan de Cartoon Modern.’ Meer bekende voorbeelden van de stroming: films als The Incredibles en Madagascar.
De term ‘Cartoon Modern’ werd door Amidi zelf
geïntroduceerd, in zijn boek Cartoon Modern: Style and Design in 1950s Animation
, uit 2006. KLIK! heeft hem naar Amsterdam gehaald als gastcurator. ‘De mensen
van het festival hebben het meeste werk gedaan. Ik vertelde slechts wat mijn
droom was en zij voerden dat uit.’
Die droom was een volledig aan de
Cartoon Modern gewijd programma. KLIK! vertoont tientallen klassiekers die
getekend zijn in de herkenbare, bijna kubistische stijl die zijn oorsprong heeft
in de jaren dertig. ‘Toentertijd waren er veel animatoren die iets anders
wilden dan de door Disney opgelegde naturalistische stijl,’ vertelt Amidi. ‘Ze
wilden ook andere verhalen vertellen dan sprookjes of de slapstick van Warner
Bros en MGM.’ Helaas waren er verder geen grote studio’s die hun wens kon
inwilligen. ‘Toen kwam de Tweede Wereldoorlog; dat was het beste wat die
animatoren kon overkomen. Niet voor de rest van de wereld natuurlijk, maar wel
voor de animatie.’
Plotseling had het leger honderden uren aan
materiaal nodig voor trainingsfilmpjes: tekenfilms voor soldaten die vaak om
leven en dood draaiden. Niet alleen konden de animatoren nu eindelijk de ‘
volwassen’ verhalen vertellen waar ze al die tijd op hadden gewacht, ook waren
ze vrij om te experimenteren zoveel ze wilden. Het leger interesseerde zich
totaal niet voor de stijl van de animatiefilms; als ze maar werden afgeleverd.
De tekenaars namen vrolijk afstand van de realistische stijl van Disney en
lieten zich beïnvloeden door de schilderijen van kunstenaars als Picasso en Miró
. De animaties worden gekenmerkt door een zeer grafische vorm, expressionistisch
kleurgebruik en grof lijnenspel, waarin details achterwege worden gelaten.
Veel Disney-animatoren, ontevreden over het juk van hun studio, zagen wel wat
in de vrijheid die het leger bood en voegden zich samen. Hieruit ontstonden al
gauw nieuwe studio’s, zoals bijvoorbeeld United Productions of America. UPA werd
al gauw één van de grootste studio’s van het land. Het is dan ook geen wonder
dat de stijl van de Cartoon Modern bij gebrek aan een naam lang de ‘UPA-stijl’
genoemd werd.