2 oktober
The Keeper Of Lost Causes (Mikkel Nørgaard)
In deze film lopen twee verhaallijnen door elkaar. Of eigenlijk naar elkaar toe
. In de eerste wordt een jonge politica ontvoerd en in een kooi gevangen
gehouden. In de tweede volgen we de norse inspecteur Carl Mørck, die vijf jaar
later haar zaak opnieuw onderzoekt. De film is gebaseerd op De vrouw in de kooi
van bestsellerauteur Jussi Adler-Olsen en is een heel behoorlijke
politiethriller, die ook als je het boek gelezen hebt nog steeds spannend is.
Veel klopt, en toch ontbreekt er iets: verrassing.
Sterren: ***
Vochtige Streken (David Wnendt)
Persoonlijke hygiëne
is overschat, betoogt de vrijgevochten Helen (Juri), die bij haar erotische
experimenten de grenzen van de fysieke goede smaak voortdurend met armlengtes
overschrijdt. Na een fatale slag aan een aambei belandt ze in het ziekenhuis,
waar ze haar pijlen richt op de aantrekkelijke verpleger Robin (Letkowski). Slim
opgezette, vermakelijke shock-romcom, die op het dramatische vlak wat te
gekunsteld blijkt om aan het hart te gaan. En uiteindelijk eerder rolbevestigend
dan taboedoorbrekend uitpakt. Naar de gelijknamige schandaalroman van
presentatrice/actrice Charlotte Roche.
Sterren: ***
7
oktober 2014
City of Violence (Jérôme Salle)
Regisseur van deze rauwe
politiethriller is Fransman Jérôme Salle en de hoofdrollen zijn voor Amerikaan
Forest Whitaker en Brit Orlando Bloom. Afgezien daarvan is City of Violence een
Zuid-Afrikaanse film. Opgenomen op locatie in Kaapstad met een (verder) Zuid-
Afrikaanse cast en crew. Salle nam zijn cast mee naar door drugsbendes gerunde
townships en besteedde veel aandacht aan authenticiteit, omdat hij met deze film
serieus genomen wil worden. En dat lukt ook. Meestal. De stad, het geweld en de
personages voelen echt. Wel jammer dat de plot - compleet met politieke
samenzweringen - zo verzonnen voelt.
Sterren: ***
14 oktober
X-Men: Days of Future Past (Bryan Singer)
Bryan
Singer keert terug als regisseur van de superhelden die hij veertien jaar eerder
met groot succes in de bioscoop lanceerde. Via een ingenieuze plotconstructie
rondom tijdreizen, weet hij de X-Men uit het verleden en die uit de toekomst
samen te brengen voor een avontuur waarin de mutanten in meerdere tijdlijnen
moeten vechten voor een veilige toekomst. Singer heeft veel aandacht voor de
vele verschillende personages en hun ontwikkelingen, en vult dat perfect aan met
humor en fraai visueel spektakel.
Sterren: ****
Extra's:
bloopers, Trask Industries wapengalerij, bioscooptrailers en een sneak peak van
Exodus: Gods and Kings.
Joe (David Gordon Green)
In het rauwe drama Joe
bewijst Nicolas Cage dat we hem nog niet hoeven af te schrijven als serieus te
nemen acteur. Zijn personage is een opvliegende alcoholist die hard probeert op
het rechte pad te blijven. Wat steeds moeilijker wordt wanneer hij zich ontfermt
over een naïef joch (Sheridan uit Mud) met een gewelddadige vader. Het Texaanse
decor van Joe is aan de groteske kant, vol criminelen en halvegaren, maar veel
individuele scènes voelen authentiek aan, mede dankzij de van de straat geplukte
figuranten. En de poëtische regie verleent alle ellende een prachtig randje.
Sterren: ****
21 oktober
The Edge of Tomorrow (Doug Liman)
Cruise is majoor
Cage, een witteboordenofficier die in de nabije toekomst door zijn geallieerde
generaal naar het front wordt gestuurd om weerwerk te geven aan buitenaardse,
spinachtige wezens ('Mimics'). Nog vóór hij de veiligheidspal van zijn Japans
sprekende gevechtsuitrusting heeft kunnen ontgrendelen, ligt de kantoormajoor
aan gort. Maar omdat een klodder Mimic-bloed zijn bloedbaan vervuilt, is Cage na
deze en elke volgende fataliteit klaar voor weer een nieuw rondje
apocalyptische scifi-actie. Groundhog Day op testosteron dus. Ondanks de
standaard ontknoping een bovengemiddeld intelligente, zwartkomische actiefilm.
Sterren: ***
Extra's: Een ijkje achter de schermen, met aandacht
voor de 'making of' van het wapentuig en de monsters in de film.
22 Jump Street (Phil Lord & Christopher Miller)
Vervolg op de politiekomedie 21 Jump Street (losjes gebaseerd op de gelijknamige
tienerserie uit de jaren tachtig) raast weer van de ene zelfbewuste knipoog
naar de volgende, terwijl de plot van die eerdere film min of meer is gekopieerd
. Locatie van de undercover-actie is ditmaal een universiteit, in plaats van een
middelbare school, wat allerlei parodieën op studentenfilmclichés oplevert.
Hill en Tatum zijn op dreef als stuntelduo, zeker in een aantal prima
slapstickscènes, al gaat het aantal piemel- en homograppen op den duur wel
vervelen. De beste grap is trouwens bewaard voor het einde.
Sterren: ***
Hieronder vind je een overzicht van de belangrijkste dvd-releases in de maand oktober.