‘The labels are useless,’ sprak acteur Kevin Spacey vorig jaar al in zijn inmiddels beroemde en geroemde speech tijdens het Guardian Edinburgh International Television Festival. Televisie en film, de labeldragende media waar hij op doelde, zijn al jaren geen strikt gescheiden werelden meer. Ooit was er een enorme kloof tussen de twee, toen televisie nog als inferieur werd beschouwd en film- en theateracteurs er niet dood gevonden wilde worden. Maar in de loop der tijd groeide het kwaliteitsniveau naar elkaar toe en begonnen makers steeds meer van het ene naar het andere medium uit te waaieren.
Een willekeurige greep uit het bioscoop- en televisieaanbod van het moment laat zien dat het voor makers geen taboe meer is om in beide industrieën actief te zijn. Zo draait vanaf deze week And So It Goes in de bioscoop, de nieuwe film van Rob Reiner. Hij is de regisseur van klassiekers als This Is Spinal Tap en When Harry Met Sally..., maar is tegenwoordig ook bekend door zijn vaste bijrol in de televisiehit New Girl. Een van de regisseurs van die komedieserie is weer Jake Kasdan, regisseur van de komedie Sex Tape, die deze week in Nederland uitkomt. En in Let’s Be Cops, die vanaf volgende week gaat draaien, spelen Daman Wayans en Jake Johnson de hoofdrol, beiden vaste castleden van, jawel, New Girl.
Film wordt televisie
Voor de televisieserie Fargo kreeg
maker Noah Hawley als opdracht mee een herinterpretatie van de gelauwerde film
van de gebroeders Coen te maken, ‘een serie die voelt alsof je naar de film
kijkt, zonder daadwerkelijk naar de film te kijken.’
Het lukte hem om de sfeer van het origineel uit 1996 te vangen en de specifieke mix van drama en zwarte humor uit te spinnen tot dertien afleveringen, waarin naast filmacteur Billy Bob Thornton ook Martin Freeman een hoofdrol speelt. De Britse acteur die schittert als Watson in BBC-favoriet Sherlock krijgt het zo voor elkaar om twee razend populaire series te combineren met een optreden als Bilbo Baggins in Peter Jacksons The Hobbit- trilogie.