Hoe maak je een goede filmtrailer? John Piedot, creative director van het Britse trailerbedrijf Editpool, neemt de kneepjes van het vak met ons door. 'Uiteindelijk is het een kwestie van zo efficiënt mogelijk een verhaal vertellen.'
'Toen ik net begon met dit werk, zag ik de trailer van
Se7en. Toen dacht ik: als ik ooit zo'n efficiënte trailer zou kunnen maken,
met zo’n prachtige structuur en zulke geweldige muziek, dan kan ik gelukkig
sterven. Die trailer is nog steeds houdbaar. Prachtig hoe je alleen glimpen ziet
van het verhaal. '
Aan het woord is John Piedot, creative director
van het Britse trailerbedrijf Editpool. Op het Imagine Film Festival vertelde
hij in een uitverkochte masterclass over de trailers die zijn bedrijf heeft
gemaakt, zoals
deze van Robocop, en
deze van Cockneys vs Zombies. Na afloop sprak Piedot met ons verder over
zijn vak.
Piedot’s eerste grote klus was een trailer voor
The Devil's Advocate, die hem complimenten opleverde van de regisseur,
Taylor Hackford. Via het marketingteam weliswaar, maar dat is nog steeds
bijzonder; meestal krijgen trailermakers niet eens te horen wat de regisseur van
hun werk vindt.
Piedot: 'Wij krijgen onze opdrachten van het
marketingteam van de distributeur. Het materiaal waarmee we werken is meestal
een bijna voltooide versie van de film, maar soms werken we met de dailies [
tijdens de productie van een film wordt dagelijks een montage gemaakt van het
ruwe materiaal dat op die dag is gefilmd]. Het belangrijkste onderdeel van het
proces is onze 'first cut'. In het meest ideale geval heb je voldoende tijd om
deze al zo sterk mogelijk af te leveren. Deze versie presenteer je aan de
opdrachtgever, waarna je verdergaat met de feedback.'
Structuur
'Uiteindelijk komt het hierop neer: welk verhaal wil je
vertellen? Daarom is de structuur van de trailer het belangrijkst. Die houden
we simpel. Een trailer heeft in principe dezelfde opbouw als een film: een begin
, een midden en een einde. In Amerika stoppen ze doorgaans meer informatie in de
trailer, maar voor het Britse publiek mag het simpeler. Ik denk dat Britten
liever pas in de bioscoop ontdekken waar het verhaal over gaat. Amerikanen
willen weten wat ze krijgen voor hun geld. Zo toont de Amerikaanse trailer van
Cast Away min of meer het hele verhaal. Je ziet Tom Hanks crashen, je ziet hem
op het eiland, hoe hij van het eiland afkomt, en uiteindelijk zie je hem weer
thuis. De hele plot in de trailer. Het lijkt wel ten goede te veranderen. Neem
de Amerikaanse trailer van Man of Steel, daarin was niet veel van de plot te
zien.
Editpool heeft de trailer voor de Koreaanse monsterfilm The
Host gemaakt. Deze trailer hielden we ook simpel: het monster is amper te zien.
In eerste instantie hadden wij er meer beelden van het monster in gestopt, maar
de opdrachtgever dacht dat dit effectiever zou zijn. Bij de komische film
Infestation werkte dat weer anders: in die trailer lieten we het monster juist
veel zien, omdat het monster het komische element is. Dus elke film vraagt weer
om zijn eigen aanpak.'
Dialoog
'Dialoog is een
belangrijk onderdeel van een trailer. Dat is soms lastig, omdat losse
dialoogfragmenten niet altijd begrijpelijk zijn. Of verstaanbaar. Je merkt
hierbij verschil tussen film- en theateracteurs. Anthony Hopkins is bijvoorbeeld
getraind voor het theater. Onlangs maakten we de trailer voor een film over de
Heineken-ontvoering, waarin Hopkins de rol van Heineken vertolkt. Iedere
lettergreep is duidelijk te verstaan. Andere acteurs praten soms veel te
binnensmonds.
Soms krijgen we opdracht om een trailer zonder
dialogen te maken. In onze trailers voor The Host en de Franse film The
Extraordinary Adventures of Adèle Blanc-Sec zit bijvoorbeeld helemaal geen tekst
. De opdrachtgevers zijn dan bang dat de buitenlandse taal een belemmering kan
vormen om de film te gaan bekijken.'
Soundtrack
'We gebruiken de soundtrack van de film zelden. De muziek moet emoties opbouwen
over een heel kort tijdsbestek, en meestal is de filmmuziek daarvoor niet
effectief. Alleen componisten als John Williams en Hans Zimmer vormen daarin
uitzonderingen.
Dan heb je een paar opties: je kan bestaande muziek
gebruiken, zoals popmuziek, of je kan zelf iets laten maken. Popmuziek is vaak
duur, een nummer van de Rolling Stones is bijvoorbeeld niet te betalen. Dus zelf
maken is meestal slimmer. Maar een combinatie kan ook. Voor de
trailer van de dvd-release van het derde seizoen van Game of Thrones, gaf de
opdrachtgever de tip om een nummer van de opkomende band London Grammar te
gebruiken. Maar op de cd vonden we niks wat echt geschikt was. Toen hebben we
twee componisten, een uit Los Angeles en een uit London, het nummer Strong laten
bewerken, en dat hebben we uiteindelijk gebruikt.'
Social
media
'Door de komst van social media is de functie van trailers
behoorlijk veranderd. In de bioscoop krijg je één kans om het publiek te
overtuigen, maar online kan een filmpje meerdere keren worden bekeken. Er komt
commentaar op, er wordt over geschreven op fansites. Een typisch
internetfenomeen is bijvoorbeeld de redband trailer. Die worden steeds vaker
gemaakt, het zijn varianten op de gewone trailer, maar dan met meer geweld en
meer scheldwoorden. Die hoeft niet langs het familiepubliek maar kan meteen
online. Een andere trend is de Twitter-hashtag die in trailer gezet moeten
worden. En het verschijnen van een trailer is nu soms een event op zich, waar
dan ook weer een trailer voor wordt gemaakt. Dat zag je onlangs bij Godzilla.
Hoe trailers worden gemaakt, zal altijd aan trends onderhevig zijn, maar het
principe blijft hetzelfde: kun je het publiek nieuwsgierig maken naar de film?
En dat is allemaal afhankelijk van de structuur. Als jij het verhaal op een
efficiënte, begrijpelijke manier kan vertellen, zodat het publiek benieuwd wordt
, dan heb je je werk goed gedaan.'
Het Imagine Film Festival duurt nog tot 18 april en vindt plaats in het Eye Film Instituut te Amsterdam.