‘Ik weet niet wat de definitie van een western is. Ik had altijd het idee dat het een film was met paarden en mannen met grote hoeden, die zich afspeelde in de negentiende eeuw, meestal ten westen van de Mississippi. Maar ik lees ook wel eens recensies waarin een sciencefictionfilm een western wordt genoemd. Het is een term die zo veel gebruikt wordt tegenwoordig, dat het niet veel meer betekent. Ik weet dus niet hoe ik uw vraag moet beantwoorden, want ik weet simpelweg niet meer wat een western is.’
Aldus acteur/regisseur Tommy Lee Jones op het afgelopen filmfestival in Cannes. Waar The Homesman, Jones’ tweede film als regisseur, in competitie draaide. Zijn eerste film als regisseur draaide overigens ook in Cannes, in 2005. Dat was The Three Burials of Melquiades Estrada, een film die twee prijzen won in Cannes: voor Jones zelf (niet voor beste regisseur, maar voor beste acteur) en voor scenarioschrijver Guillermo Arriaga.
The Homesman zou geen prijzen winnen, al had er best een naar hoofdrolspeelster Hillary Swank mogen gaan. Swank speelt de alleenstaande pioniersvrouw Mary Bee Cuddy, die – omdat de mannelijke pioniers te laf zijn – drie dolgedraaide vrouwen in een huifkar van Nebraska naar Iowa gaat brengen. Ze wordt daarbij geholpen door deserteur en claim jumper George Briggs (Jones). En ja, The Homesman is een western. Net als The Three Burials of Melquiades Estrada dat was . Het zijn alleen geen klassieke westerns, maar een moderne variant. En daar zijn er een boel van.