Van 8 t/m 11 mei vindt in Utrecht het Vlaamse Film Festival plaats. Klik hier voor meer informatie.
‘Belabberd.’ Zo omschrijft Peter de Haan, publiciteitsman van filmdistributeur Dutch Film Works, de animo in Nederland voor Vlaamse speelfilms voor een volwassen publiek. Over de afgelopen vijf jaar werden er jaarlijks gemiddeld vier in Nederland uitgebracht, maar het gros trok hooguit een paar duizend bezoekers. De Haan: ‘We hebben het heel vaak geprobeerd. Voor Ben X (2007) bijvoorbeeld, een uitstekende film, hebben we nog serieus campagne gevoerd. Na lang praten hebben we zelfs Pathé overgehaald hem te draaien, maar helaas: hij bleek dead on arrival.’
De Vlaming Marc Punt, die met regisseur Jan Verheyen het Vlaams/Nederlandse distributiehuis Independent Films opzette, verspreidt speelfilms aan beide zijden van de grens. ‘Ik werk al zeventien jaar in Nederland, heb al die Vlaamse films voorbij zien komen en daar is één constante in: er zit echt niemand op te wachten. Commercieel zeer succesvolle Vlaamse films zijn kansloos in Nederland.’ Is dat erg? De Haan: ‘Het is vooral zonde.’
Sjef Scholte, die in het verleden als distributeur van Bridge Entertainment hemel en aarde bewoog om Vlaamse films aan de man te brengen: ‘Als het nou bagger was, kon je er nog enigszins vrede mee hebben. Maar negen van de tien keer zijn ze beter dan Nederlandse films.’ Pathé-programmeur Daniëlle Koot: ‘ Rundskop is een van de beste films die ik ooit heb gezien.’
Hoe kan het
dan toch dat er vrijwel niemand voor te porren valt? Een poging om het
onverklaarbare te verklaren.
1. We kennen de Vlamingen niet
David Deprez, de Vlaamse programmeur van het Maastrichtse filmtheater Lumière
: ‘
De zaak Alzheimer, een goeie, degelijke thriller, heeft in Nederland haast
niks gedaan. Als je het grote publiek wilt mobiliseren, heb je acteurs nodig die
ook elders op televisie te zien zijn.’
Punt: ‘Door de komst van
commerciële televisie kijken de Nederlanders niet meer naar Vlaamse televisie en
andersom. Als een voor een Oscar genomineerde top-crossoverfilm als
Rundskop al niet meer dan 15.000 bezoekers trekt, dan hoef je het met de
rest daaronder niet eens te proberen.’
2. Mannenfilms voor
een vrouwenpubliek?
Scholte: ‘Commerciële bioscopen draaien
hoofdzakelijk Amerikaanse films en Nederlandse films met bekende namen.’
Deprez: ‘Een grote Vlaamse publieksfilm komt in Nederland daardoor automatisch
in het arthousecircuit terecht, waardoor de mogelijkheden voor het bereiken van
een groot publiek kleiner zijn.’
Filmpubliciteitexpert Monique van
Schendelen: ‘Het arthousepubliek bestaat, even heel kort door de bocht, uit 45-
plus-vrouwen. Zitten die te wachten op een film over een sm-rechter? Bij
Rundskop heb ik gezegd: dat affiche, dat wil ik niet, met die brede rug. Ik
dacht: willen die vrouwen daarheen? Maar de distributeur beslist, en nee, die
heeft dat niet veranderd. Matthias Schoenaerts was toen nog niet zo bekend.’
3. Sterren zijn niet genoeg
Scholte: ‘In verhouding tot
Nederlandse films begint de promotie van Vlaamse films in Nederland veel later
.’
Van Schendelen: ‘We leven niet meer in een tijd dat een film met vier
sterretjes in de krant van de grond kan komen. Toen
Matthias Schoenaerts vele kilo’s aan moest komen voor zijn rol in Rundskop,
werd dat in Vlaanderen op de voet gevolgd.’
4. Niet dezelfde
taal
Filmdistributeur Pim Hermeling (Wild Bunch Benelux): ‘Dat in
Vlaanderen en Nederland dezelfde taal wordt gesproken, berust op een
misverstand. Ik werk veel met Vlamingen samen en heb ooit bij een meeting gezegd
dat ik het een erg enerverende vergadering vond. Waarna ze boos wegliepen.
Enerverend betekent in Vlaanderen irritant. Wij behandelen goede Vlaamse films
dan ook net als andere niet- Nederlandstalige wereldfilms.
De helaasheid der dingen en
The Broken Circle Breakdown hebben we allebei ondertiteld.’