Julianne Moore in Maps to the
Stars
Experiment
Hoe kan het dan toch dat
Cronenberg, die al decennialang wordt beticht van vrouwenhaat of op zijn minst
toch mensenhaat, meent dat al zijn films komedies zijn?
Juist vanwege dat
sombere mensbeeld! Cronenberg is een atheïst. Hij gelooft niet in wat voor
moraliteit dan ook. Er is geen goed en slecht bij Cronenberg. Hij wordt gedreven
door nieuwsgierigheid. Zijn films zijn een poging, zoals hij zelf meermalen
heeft gezegd, het onmogelijke te laten zien en te zeggen wat niet gezegd mag
worden. ‘Je moet eerst in God geloven voordat je kunt zeggen dat er dingen zijn
waar de mens zich niet mee zou moeten inlaten. Ik vind niet dat er iets is dat
we niet zouden moeten willen weten,’ liet hij optekenen in het boek Cronenberg
on Cronenberg (Faber & Faber, 1992).
In dat verhelderende werkje staat
een voorwoord van ene Dr. Martyn Steenbeck, die Cronenberg goed lijkt te kennen
en zijn films beschouwt als een levenslange poging een middel te vinden voor een
kwaal die ons allemaal bekend moet voorkomen: sterfelijkheid.
Steenbeck
zegt: ‘Omdat de regisseur weet dat de kwaal ongeneeslijk is, en omdat hij vindt
dat het geloof een niet acceptabele verdoving is, zoekt hij in al zijn films
naar manieren waarop de angst voor de dood draaglijk wordt. Mutatie en
transformatie worden aangedragen als mogelijke oplossingen voor het schisma
tussen geest en lichaam, dat voortkomt uit het niet kunnen accepteren van
lichamelijk verval. Het feit dat ook deze alternatieven resulteren in dood en
verval heeft minder te maken met een diepgeworteld pessimisme dan met een
eerlijk maar hard optimisme. U begrijpt dat het experiment nog niet ten einde is
. Het middel is nog niet gevonden.’
Het wordt nergens gezegd, maar het
lijkt me duidelijk, evident zelfs, dat Steenbeck niemand minder is dan
Cronenberg zelf, die via Steenbeck bekent dat hij in al zijn films de ‘condition
humaine’ onderzoekt. Dat al zijn films een poging zijn de mens beter te
begrijpen.
Als je naar zijn oeuvre kijkt is het ook duidelijk dat dat
onderzoek vooralsnog geen al te rooskleurige resultaten heeft opgeleverd. Het
eindeloze geploeter van zijn medemens zou voor Cronenberg ondraaglijk moeten
zijn als hij er niet ook om had kunnen lachen. Wat hij al zijn hele leven doet.
En zijn fans – onder wie ondergetekende – met hem.
Eye Amsterdam
presenteert van 22 juni t/m 14 september de tentoonstelling David
Cronenberg – The Exhibition. Met als hoogtepunten onder andere de
Mugwump en tor-typemachines uit Naked Lunch, het medische gereedschap uit Dead
Ringers, en een model van de ‘Brundlefly’ uit The Fly. Daarnaast veel andere
bizarre rekwisieten, setfoto’s en originele kostuums. De tentoonstelling wordt
omlijst met de vertoning van alle achttien speelfilms van Cronenberg, en zijn
korte films.
Cronenbergs beste drie
Videodrome (1983)
Destijds sloeg deze film bij mij in als een
bom. Niet eens zozeer vanwege de pikante bijrol van zangeres Debby ‘
Blondie’ Harry, maar vooral vanwege de hallucinerende beelden. James Woods
die zijn hoofd door de beeldbuis van een televisie steekt, een televisie met
aders en bloedvaten, die ademde. Diezelfde Woods bij wie een scheur (in alle
betekenissen van het woord) in zijn buik ontstaat waar hij een pistool uit haalt
. Enzovoort, enzovoort. Ik heb toen vast niet alles begrepen, maar begreep wel
dat ik naar een visueel verbluffende, visionaire film keek.
Dead Ringers (1988)
Erg gestileerde, maar ook heel volwassen
film over tweeling Elliot en Beverly Mantle (beiden gespeeld door
Jeremy Irons, toen op de toppen van zijn kunnen), die samen een
gynaecologiekliniek runnen. Elliot en Beverly zijn in feite één wezen in twee
lichamen, en als een van de twee verliefd wordt op Claire Niveau (Cronenberg
verzint graag opvallende namen), gaat het natuurlijk gruwelijk mis. Het
aantrekkelijk-weerzinwekkende medische gereedschap van de tweeling werd
ontworpen door kunstenaar Anders Wolleck.
A History of Violence (2005)
Eerste van drie films van
Cronenberg met
Viggo Mortensen in de hoofdrol – hierna volgden nog Eastern Promises en A
Dangerous Method – en gelijk de beste. Mortensen speelt familieman Tom Stall die
tijdens opstootje in zijn wegrestaurant wel heel gemakkelijk twee boeven
uitschakelt. Natuurtalent, of is Tom niet wie hij zegt dat hij is? Memorabele
bijrollen van
Ed Harris als laconieke gangster met één oog en van Maria Bello als Toms
vrouw Edie, die haar man ineens in een heel ander daglicht ziet.