Afgelopen zondag maakte het IFFR de eerste tussenstand van de UPC Publieksprijs bekend. Het was een vruchtbaar weekend voor regisseur Griet Teck: haar eerste documentaire ging zaterdag in première en stond gelijk op nummer één. Dat kwam voor deze jonge Vlaamse filmmaker zeer onverwacht.
De film
Feel My Love is een intiem portret
van een aantal ouderen en hun verzorgers in een verzorgingstehuis. De bewoners,
die proberen om te gaan met het verlies van geheugen en identiteit, worden op
een puur observerende manier in beeld gebracht. Er is een prominente plek voor
muziek, omdat die veel ouderen een laatste middel biedt om zichzelf te uitten.
Liefdevol toont documentairemaker Teck hoe de bewoners van het huis langzaam
afscheid nemen van hun herinneringen.
De maker
Griet Teck (1982) is een Vlaamse filmmaker die zich met Feel My Love al op
jonge leeftijd bezighoudt met het einde van het leven. Eerder maakte ze onder
meer een filmisch portret van haar autistische broer (de korte documentaire
Johan uit 2010).
Spraakmakend
Geen
luidruchtige of controversiële film, maar in Rotterdam wel spraakmakend: ondanks
het zware onderwerp kwam dit lange-documentairedebuut in de eerste tussenstand
van de UPC Publieksprijs binnen op nummer één. Inmiddels wat plaatsen gezakt,
staat de film nog steeds in de top vijf.
Drie vragen aan
Griet Teck
Is het een grote verrassing dat uw documentaire na
de première gelijk op nummer één staat?
‘Ja, ik vind het echt
ongelofelijk. Het is een kleine intieme film, en ik krijg vaak de reactie: wat
deprimerend Griet, waarom wilde je daar nu een film over maken? Ik vind het
daarom heel ontroerend om te zien hoe mensen op de film reageren. Mijn
benadering is ook helemaal niet somber. Ik wil in de eerste plaats mensen tonen
, niet de ziekte. Het blijven mensen met verlangens en met behoeften. Ik wil dat
het publiek met dat gevoel naar buiten gaat na de film; met het gevoel van
liefde. Dat is niet voor niets de titel: Feel My Love.
Die lichtheid in
een zwaar thema, ik denk dat mensen dat aan de film waarderen. Het is ook wel
een uniek verzorgingstehuis waar ik heb gefilmd. Er wordt echt gewerkt met de
mogelijkheden die er nog zijn. Als de ouderen het nog kunnen, mogen ze aan alles
in huis meehelpen. Daarnaast is muziek hier ongelofelijk belangrijk. Muziek
vult een leegte. Als je ziet hoe de ouderen daarvan genieten, en wat een rust
dat geeft – ik denk dat dat bij kijkers iets van de angst wegneemt voor die
verschrikkelijke ziekte.’
Waarom wilde u als jonge vrouw dit
verhaal vertellen?
‘Dan moet ik teruggaan in de tijd. Ik ben
opgegroeid met een broer die een zware mentale beperking heeft, autisme. Hij is
nu tweeëntwintig, maar zal mentaal altijd twee jaar oud zijn. Ik zeg niet graag
dat hij een handicap heeft, hij is gewoon anders en ik ben gek op hem. Ik zie
dat hij een gelukkige jongen is, net als andere mensen. Nadat ik een keer op de
radio werd geïnterviewd over de film die ik over mijn broer heb gemaakt, werd ik
benaderd door de directrice van verzorgingshuis Perrekes, om eens kennis te
maken. Ik merkte meteen dat ik op een natuurlijke manier met de bewoners kon
communiceren door de manier waarop ik omga met mijn broer. En ik vond het heel
mooi om te zien hoe de bewoners in het huis elkaar helpen. Ik hoopte dat ik dat
zo vast kon leggen dat het publiek na het zien van de film zou vragen: “O,
hebben die mensen allemaal Alzheimer?'
Was het moeilijk om dit
van zo dichtbij mee te maken?
‘Ja, in het begin zeker. Eerst moet je
een vertrouwensrelatie opbouwen met de bewoners, verzorgers en families. Ik
werd uiteindelijk echt opgenomen; net als een medewerker die een dagdienst had,
was Griet daar met haar camera. Maar het blijft ook moeilijk, omdat je met een
enorme kwetsbaarheid geconfronteerd wordt. Het evenwicht kan elk moment
veranderen, dat was heel erg aanvoelen, ik moest heel intuïtief te werk gaan. En
je moet kritisch naar jezelf blijven – enerzijds wilde ik zo dichtbij mogelijk
komen, maar ik wilde tegelijkertijd niet in het voyeurisme vervallen. Ik ben ook
vaak weggegaan en liet mijn camera dan gewoon draaien. Dat leverde prachtige
momenten op.
Een week geleden ben ik weer op bezoek geweest in het huis.
Doordat ik het zo druk heb gehad, was het alweer een tijd geleden. Ik kwam
binnen en zag en voelde dat ze heel erg achteruit waren gegaan. Ik heb toen echt
even staan schreeuwen, het was alsof ik toen pas de impact voelde van de tijd
die ik met hen heb doorgebracht. Ik besefte toen hoe bevoorrecht ik ben geweest
.’
Bekijk hier de rest van
de serie.