Al voor de première op 25 januari waren alle voorstellingen van dit tegendraadse sprookje uitverkocht. Regisseur Riad Sattouf waarschuwde de liefhebbers van Assepoester vooraf maar vast: zijn film zet het klassieke sprookje volledig op de kop.
De film
In het Koninkrijk Bubunne heerst een
dictatuur van machtige vrouwen. De mannen zijn in dit land onderdanig en houden
zich, gehuld in sluier, bezig met het huishouden. De onderdrukte bevolking
aanbidt paarden en eet niets anders dan een slijmerige drab die rechtstreeks uit
de kraan komt. Wanneer de dochter (Charlotte Gainsbourg) van de met ijzeren
vuist regerende generaal haar toekomstige ‘Big Dummy’ mag uitkiezen, werpen alle
jongemannen van Bubunne zich als trouwe hondjes aan haar voeten. De
twintigjarige Jacky is vastberaden haar echtgenoot te worden, maar wordt daarbij
flink tegengewerkt door zijn gemene neven.
De maker
De Franse Riad Satouff ontving in 2010 een César voor zijn debuutfilm Les beaux
gosses, een komedie over door seks geobsedeerde tieners. Sattouf is van origine
striptekenaar, en dat zie je terug in zijn satirische werk.
Spraakmakend
Een film waarin de rollen van mannen en vrouwen
volledig worden omgedraaid – met knipogen naar de islamitische cultuur – en
klassieke sprookjes op de hak worden genomen, valt automatisch op. Hoewel de
film serieuze onderwerpen aansnijdt en niet alleen lichtvoetig is, krijgt die in
Rotterdam de hele zaal aan het lachen. Jacky au royaume des filles is
genomineerd voor de Big Screen Award.
Drie vragen aan Riad
Sattouf
U snijdt in de film serieuze onderwerpen aan maar
brengt die op een luchtige manier. Is humor uw manier om onvrede te uiten?
‘De ongelijkheid tussen mannen en vrouwen is voor mij een heel belangrijk thema
. Dit kwam ook altijd terug in mijn strips. We leven in een wereld waarin mannen
vrouwen domineren. Misschien is de situatie in Europa iets beter dan in de rest
van de wereld, maar het speelt overal een rol. Ik wilde een film maken waarin
ik vrouwen de macht geef die mannen hebben. Ik bespot de macht van mannen om de
absurditeit te tonen van bepaalde aspecten uit onze samenleving, die vaak als
natuurlijk of genetisch gezien worden. Voor mij is de macht van mannen niet
natuurlijk, maar eerder cultureel bepaald. Ik hoop dat jonge meisjes en jongens
mijn film zien en lachen om de autoriteit van mannen. Ik vind het namelijk heel
belangrijk dat mensen autoriteit in twijfel trekken. Niemand hoeft je te
vertellen hoe je zou moeten leven. Humor helpt daarbij. Ik vind drama
belachelijk, maar als iets komisch gebracht wordt, kan je echt vragen gaan
stellen.'
Zou u ooit een heel serieuze film willen maken?
‘Ik vind drama al snel belachelijk. Humor werkt veel effectiever om je aan het
denken te zetten. Er zijn veel gerespecteerde drama’s, gemaakt door grote
regisseurs, waarbij ik heel snel verveeld raak. De hele opzet is vaak
potsierlijk – moet ik echt geloven dat een bepaalde Hollywoodster in
levensgevaar is? Voor mij blijft een ster meestal gewoon zichzelf. Neem George
Clooney: ik ben een groot fan, maar voor mij is hij altijd gewoon George Clooney
, of hij nu in de ruimte zweeft of ergens anders is.
Nee, ik wil grappige
films en strips blijven maken. Al is het maar omdat daar jonge mensen op
afkomen, en ik vind het belangrijk die te bereiken. In een tijd waarin iedereen
maar wordt gecommandeerd, wil ik films maken waarin autoriteit in twijfel wordt
getrokken. Ik wil aan een jong publiek laten zien dat je helemaal niets of
niemand hoeft te gehoorzamen. Ik hou ervan om te provoceren.’
U
drijft ook de spot met sprookjes, maar toch heeft deze film alle kenmerken van
een sprookje, zelfs inclusief lang-en-gelukkig-slot.
‘Sprookjes
hebben iets dictatoriaals. Het paleis is een symbool van macht en er zijn altijd
mensen die in armoede leven. Over de hele wereld krijgen jonge kinderen
sprookjes te horen waarin ze lessen krijgen voorgeschreven over hoe ze zich
later horen te gedragen. Toen ik klein was en het verhaal van Assepoester hoorde
, dacht ik: ik ben ooit een prins en dan werpen vrouwen zich aan mijn voeten en
heb ik het voor het uitkiezen. De boodschap aan meisjes lijkt: als je je maar
rustig houdt en gehoorzaam bent, dan komt er vanzelf een man die je uitkiest.
Die ideeën keer ik – binnen de sprookjesconventies – graag om. Waarom kiest de
prins eigenlijk voor Assepoester? Zijn de stiefzussen niet veel interessanter?
Die hebben gevoelens en verlangens, ze zijn gemeen; ze zijn menselijk.’
Bekijk hier de rest van de serie.