Het IFFR 2014 werd woensdag officieel geopend door de Indiase film Qissa van regisseur Anup Singh. Met dit aangrijpende familiedrama bijten we het spits af van onze festivalrubriek over spraakmakende films in Rotterdam.
De film
De Sikh Umber Singh moet kort na de opdeling
van India in 1947 noodgedwongen van Pakistan naar India vertrekken. Umber,
gespeeld door Life of Pi-acteur
Irrfan Khan, is vader van drie dochters, en verlangt hevig naar een
mannelijke erfgenaam. Wanneer een vierde dochter wordt geboren, weigert hij haar
als meisje te erkennen. Kanwar Singh groeit op als jagende en vrachtwagen
besturende jongeman. Maar hoe ouder ze wordt, hoe moeilijker haar vader de
schijn op kan blijven houden. Qissa is een aangrijpend familiedrama over
traditie en identiteit.
De maker
Anup Singh
is een Indiase filmmaker, geboren in Tanzania en nu woonachtig in Zwitserland.
Geen wonder dat zijn eerste speelfilm Name of a River, in 2002 ook in Rotterdam
vertoond, gaat over een man en een vrouw die op zoek zijn naar een thuis.
Spraakmakend
Qissa, de tweede speelfilm van regisseur Anup Singh
, is de officiële openingsfilm van het IFFR 2014. De film had een productietijd
van twaalf jaar. Na tien jaar steun van het Hubert Bals Fonds is deze Nederlands
-Duits-Frans-Indiase coproductie, gesproken in Punjabi, eindelijk op het grote
scherm te zien. Op het filmfestival van Toronto, waar Qissa in première ging,
won de film de prijs voor beste Aziatische film.
Drie
vragen aan Anup Singh
Waarom duurde het maar liefst twaalf
jaar om de film te realiseren?
‘Voordat ik in 2002 naar Rotterdam
kwam, had ik al een eerste versie van het script af, maar ik had geld nodig om
het verder te ontwikkelen. Ik had aangeklopt bij allerlei producenten, maar die
dachten allemaal: ben je gek? Wie maakt er nou zo’n film? En dan ook nog in
Punjabi, een minderheidstaal. Als ik de acteurs Hindi zou laten spreken, de taal
van de Bollywoodfilm, en een cast met grote sterren had, dan zouden ze wél
luisteren. Pas nadat ik steun kreeg van het Hubert Bals Fonds gingen er deuren
open. Er werd nu wel geluisterd, maar evengoed bleef het moeilijk om producenten
over te halen. Uiteindelijk besloot ik het op te geven en kwam ik met een
geheel nieuw project naar Rotterdam. Daar ontmoette ik alsnog een partij die
enthousiast was over Qissa. Toen kwam het hele proces om een budget bij elkaar
te sprokkelen weer langzaam op gang. Dat heeft dus tijd gekost.’
Uw vorige film ging over mensen die opzoek zijn naar een thuis. Qissa is wederom
gebaseerd op het verliezen van een thuis en natuurlijk de enorme
identiteitscrisis die Kanwar doormaakt. Wat heeft u met deze thematiek?
‘Qissa is een heel persoonlijk verhaal. Mijn grootvader moest zijn land verlaten
na de opdeling van India in 1947 en vertrok naar Tanzania, waar ik ook ben
opgegroeid. Ik merkte dat er veel woede in hem zat door het verlies van zijn
thuisland. Dit zie je terug in de vader in Qissa. Ook hij draagt veel woede met
zich mee, die hij naar zijn familie uit. Een tweede aspect is mijn eigen vertrek
uit mijn geboorteland, waar ik mijn hele jeugd had doorgebracht. We zaten met
mijn familie op de boot en ook ik voelde veel woede. Op de boot was er niets
anders dan een sterrenhemel boven ons, en het open water onder ons. Daartussenin
, op de boot, was een bioscoopscherm. Dit vond ik zo mooi, en ik besefte toen
dat ik altijd het gevoel zou hebben dat ik leefde zolang er film was.’
In het eerste deel van de film kom je heel dichtbij de personages en hun emoties
. Maar dit verandert naar het einde toe, het verhaal krijgt dan iets
surrealistisch. Wat was uw idee achter deze plottwist?
‘Ik geloof dat
alles wat we doen, of het nu goed of kwaad is, niet alleen effect heeft op de
mensen die dicht bij je staan, maar ook op de grotere gemeenschap. Op de wereld
, de natuur, de sterren en de kosmos. Daarom hebben de daden van de vader, het
bepalen van het geslacht van zijn dochter, een groter effect op leven en dood
dan hij denkt. Wat de vader eigenlijk wil bereiken is onsterfelijkheid, door
zijn bloedlijn door te zetten. Dit is dom, het is een fantasie. Hij maakt alles
om hem heen kapot om voor altijd te kunnen leven. Uiteindelijk realiseert hij
zich dat hij het eeuwige leven bereikt heeft, maar hij is alleen.
Dat
verklaart ook de subtitel: The Tale of a Lonely Ghost. Met geesten worden hier
geen bovennatuurlijke wezens bedoeld, maar mensen die iets zijn verloren. Umber
is een geest door wat hij heeft meegemaakt. Maar hij realiseert zich niet dat
hij van zijn eigen kind ook een geest maakt. Ik geloof dat we mensen met onze
boosheid en controle spiritueel kunnen vermoorden. Met mijn achtergrond had ik
zelf ook een geest kunnen zijn. Maar de cinema heeft mij gered.’
Voor
Qissa zijn tijdens het IFFR alleen nog kaarten verkrijgbaar op
zondag 26 januari om 19.30.
Bekijk hier de rest van de serie.