De Amerikaanse filmmaker PES (1973) maakt korte, eigenzinnige en
humoristische stop-motion animaties en reclames waarin alledaagse objecten op
een atypische manier gebruikt worden of handelen. Stop-motion is een
animatietechniek waarbij de beweging van een object of mens beeldje voor beeldje
gefotografeerd wordt. Zo maakte PES ook de huidige titelsequentie van het ntr-
programma Het klokhuis.
In zijn films toont PES een unieke visie op
de werkelijkheid. In Roof Sex (2002) bedrijven twee leunstoelen hevig de liefde
op het dak van een New Yorkse wolkenkrabber. Een hilarisch beeld dat aansloeg:
de film was een online hit en kreeg op het Annecy Animatiefestival de prijs voor
beste debuut.
Zijn films draaien om een spel van verwachtingen en
associaties. In het recente Submarine Sandwich snijdt slager PES een
bokshandschoen tot plakjes ham en sportsokken tot plakjes ei en belegt er een
sandwich mee die lijkt op de the Yellow Submarine van de Beatles. ‘Dat is mijn
gevoel voor humor. Voor mij lijkt een voorwerp vaak op iets anders of lijkt het
alsof dat voorwerp handelt als iets anders. Dat had ik al als kind,’ legt PES
telefonisch vanuit Los Angeles uit.
‘Objecten roepen associaties op
. Als je een object vervangt door een ander object, ga je op een heel andere
manier naar een film kijken. De vervangende objecten komen namelijk met zoveel
associaties, vormen en woordspelingen dat de film daardoor bijna een puzzel
wordt, een taal der objecten. Meestal begin ik met een beeld in mijn hoofd dat
ik nog niet eerder heb gezien en dat ik graag in de wereld wil brengen. Kijk,
iedere keer als ik in de supermarkt avocado’s zie liggen, vind ik ze op
handgranaten lijken. Als ik er eentje oppak, kan ik die weggooien en de
supermarkt opblazen. Dat idee bleef lang hangen totdat ik besefte dat ik een
film met een avocado moest maken.’
Dat werd Fresh Guacamole (2012),
de kortste film ooit genomineerd voor een Oscar Beste korte film. Fresh
Guacamole begint met het opensnijden van een handgranaat die van binnen
inderdaad een avocado blijkt te zijn.
Op het KLIK! Amsterdam Animation Festival (27 oktober - 1 november) spreekt PES, grootmeester in stop-motion animatie, over zijn werk. ‘Soms zie ik mezelf als een groot kind dat niet wil opgroeien.’
‘ Mijn werk heeft iets kinderlijks en soms zie ik mezelf als een groot kind dat niet wil opgroeien. In wezen komen mijn films neer op volwassenen die met objecten spelen!’ zegt de filmmaker lachend. Dit kinderlijke komt prachtig naar voren in Ka- Boom! (2004) waarin we een luchtaanval op een stad zien die gemaakt is van printplaten, lipsticks en parfumflesjes. In zand gestoken sleutels beschieten blauwe speelgoedvliegtuigjes die op hun beurt de stad bombarderen met lucifers en doppinda’s. Ontploffingen worden verbeeld met geel cadeaulint en gekleurde kerstballen. Is het gebruik van speelgoed als oorlogstuig ook een politiek statement dat de animator wil maken? ‘Oorlogvoeren als kinderspel. Het was mijn ietwat droge commentaar op hoe toenmalig president George Bush schijnbaar zonder enig gevoel bommen dropte op Afghanistan. Hoewel mijn films volgens mij niet een duidelijke boodschap uitdragen, was dat met KaBoom! wel het geval.’
Stop-motion
‘Ik beschouw mezelf in eerste
instantie als een ideeënman, en stop-motion is een erg geschikte techniek voor
mijn ideeën. Ik vind het fijn om dingen met mijn handen te maken en hou van de
directheid van stop-motion. Ik vind het magisch om dingen te manipuleren die
niet per se tot leven gewekt hadden moeten worden.’
Zijn liefde
voor stop-motion begon toen PES vlak na zijn afstuderen bij toeval een vertoning
van Conspirators of Pleasure van de Tsjechische surrealist Jan Švankmajer
bijwoonde. ‘Deze speelfilm bevat stukjes stop-motion. Dit intrigeerde mij
zodanig dat ik in de cultvideotheek elke bootleg vhs-band kocht die ik van het
werk van Švankmajer kon vinden. Nadat ik Švankmajers films beeldje voor beeldje
bekeek en op me in had laten werken, was ik er ondersteboven van en voelde ik me
aangetrokken tot de stop-motiontechniek zoals ik dat nog nooit had meegemaakt.
Zo begon ik mijn eigen ideeën te vormen over hoe ik objecten tot leven kon
wekken en dat leidde tot Roof Sex.’
De ruige seks in deze film resulteert in beschadigde bekleding van de stoelen. De twee meubels staan weer onschuldig in de woonkamer als de bewoonster thuiskomt. Ze ziet de scheuren in de stof en verdenkt de kat ervan dat deze zijn nagels flink de kost heeft gegeven. Wie zou immers seksend meubilair vermoeden of kunnen bedenken? PES dus: ‘Toen mijn ouders gingen verhuizen vroeg mijn moeder of ik de twee gouden stoelen uit de woonkamer wilde hebben. Als kind mocht ik daar nooit op zitten, behalve als er een keer een foto gemaakt moest worden. Ze verkeerden nog in prachtige staat. De eerste avond dat deze oude stoelen in mijn appartement stonden, dacht ik: “Deze arme dingen hebben 25 jaar lang in die verschrikkelijke woonkamer opgesloten gezeten, wat zouden ze nu het allerliefste doen?” Dat leidde dus tot stoelen die seks hebben.'
Klik! vindt plaats van 27 oktober t/m 1 november in EYE, Amsterdam