De film
De man van Leticia (Halle Berry) zit in de
dodencel. Ze heeft in haar eentje haar handen vol aan de opvoeding van hun zoon
. Gevangenisbewaarder Hank (Billy Bob Thornton) heeft eveneens een getroebleerde
relatie met zijn zoon. Daarnaast zorgt hij voor zijn bedlegerige, racistische
vader. Een tragedie brengt Leticia op Hanks pad, maar het raciaal gesegregeerde
zuiden van Amerika blijkt een moeilijke omgeving voor hun ontluikende liefde.
Het idee
Na het uitbrengen van Monster’s Ball
had iedereen het over de centrale seksscène. De voor Hollywood-begrippen
expliciete beelden zijn meer dan een publiciteitsstunt. Marc Forster benadrukt
dat de personages in deze scène hun onderdrukte gevoelens voor het eerst kunnen
uiten. De emotionele doorbraak komt goed over. Hij probeert in zijn films het
fysieke aspect van emotie te tonen, voorbij de dialoog. Daarbij vertrouwt hij
volledig op zijn acteurs: ‘Als regisseur moet je je acteurs diep in de ogen
kijken, en je dingen herinneren die je ooit vergeten bent. Anderen weten soms
iets wat jij niet weet.’ Zijn immense vertrouwen in zijn acteurs en in de kracht
van het onuitgesprokene is voelbaar in elke scène in Monster’s Ball.
In de VPRO Cinema Collectie vertellen gerenommeerde regisseurs over hun doorbraakfilm. Monster’s Ball leverde Halle Berry als eerste zwarte actrice een Oscar op. En de Zwitserse regisseur Marc Forster zou blockbusters als Casino Royale en World War Z maken.
De ontvangst
Dat de acteurs fenomenaal zijn
vond men ook bij de Oscars: Halle Berry kreeg het felbegeerde beeldje voor Beste
Actrice, als eerste zwarte vrouw in de geschiedenis. Helaas speelde ze daarna
voornamelijk in artistieke en commerciële flops als Catwoman, waarvoor ze een
Razzie voor Slechtste Actrice kreeg, die ze als eerste actrice stoer zelf in
ontvangst kwam nemen. Producent Lee Daniels, voor wie Monster’s Ball zijn eerste
project was, had meer succes. Voor Precious, zijn regiedebuut, wist actrice Mo’
Nique ook een Oscar te winnen, voor Bijrolspeelster. Monster’s Ball deed het ook
goed bij de pers: gerenommeerd criticus Roger Ebert noemde dit de beste film
van 2001.
En daarna…
Volgens Marc
Forster veranderde Monster’s Ball zijn leven: hij begon als regisseur van kleine
Amerikaanse dramafilms en werd opeens een grote naam in Hollywood. Zo maakte
hij de blockbuster World War Z en de James Bond-film Quantum of Solace. Maar ook
in deze miljoenenproducties bleef de regisseur het menselijke en politieke
aspect benadrukken: Quantum of Solace is misschien wel de enige Bondfilm waarin
niet de wereld, maar de watervoorraad van een derdewereldland op het spel staat
. Ook films als Finding Neverland, gebaseerd op het leven van Peter Pan-bedenker
J. M. Barrie, en zijn verfilming van Khaled Hosseini’s bestseller De vliegeraar
zijn films die de innerlijke belevingswereld van de personages boven actie
verkiezen. Het meest tekenend voor de thematiek van Forster is misschien wel
Stranger Than Fiction, waarin iemand erachter komt dat hij een personage uit een
boek is, waarop hij besluit verhaal te halen bij zijn auteur. De personages
maken de dienst uit in het oeuvre van Forster.