1.
The End of the Tour
(USA, James Ponsoldt)
Weinig meer
dan een serie gesprekken tussen journalist David Lipsky en schrijver David
Foster Wallace. Maar wat voor een gesprekken! Sublieme cinema.
2. Birdman
(USA, Alejandro González Iñárritu)
Vrijwel alles aan
deze Grote Oscarwinnaar is briljant, van het knetterende spel tot de
geïmproviseerde score, de montage (lijkt in één take opgenomen) en Emmanuel
Lubezkis hyperrealistische camerawerk.
3.
Mad Max: Fury Road
(AUS/USA, George Miller)
Een in
bloed, zweet en olie (en moedermelk) gedrenkt woestijnepos dat zijn weerga niet
kent. Charlize Theron zet een onweerstaanbare heldin neer.
4. Le tout nouveau testament
(B/F/L, Jaco Van Dormael)
God woont in Brussel en blijkt een chagrijnige hufter te zijn. Intelligente en
wonderlijke komedie, die niet alleen hilarisch maar ook prachtig kwetsbaar is.
5. Son
of Saul
(H, László Nemes)
Iets teveel nadruk op de
plot waardoor het nogal eens ongeloofwaardig wordt, maar verder is Nemes'
verbeelding van Auschwitz afgrijselijk, grensverleggend en onvergetelijk.
6.
Timbuktu
(F/MRT, Abderrahmane Sissako)
Mauritaniër
Sissako gaat moslimextremisten in Mali te lijf met muziek, dans, humor en een
voetbalwedstrijd zonder bal. Een beter filmisch antwoord op de wereldwijde
terreur is er niet.
7.
Black Coal
(CHN, Diao Yinan)
Meesterlijke whodunnit
over een oud-rechercheur die in een kil Chinees provinciestadje een serie
moorden onderzoekt. Heerlijk absurdistisch, met als hoogtepunt één van de
lompste schietpartijen uit de filmgeschiedenis.
8.
The Tribe
(OEK/NL, Miroslav Slaboshpitsky)
Grimmige
arthouse-thriller gesitueerd in een doveninternaat, waar een gewelddadige bende
de scepter zwaait. Gesproken in gebarentaal en zonder ondertiteling, met als
resultaat een vervreemdende, intrigerende en volstrekt unieke filmervaring.
9.
Les combattants
(F, Thomas Cailley)
Eigenzinnige
romcom met apocalyptische ondertoon, over stapelverliefde jongen die een
eigenaardig meisje (prachtrol van Adèle Haenel) volgt naar trainingskamp van het
leger. Romantisch zonder zoet of voorspelbaar te zijn.
10.
Bridge of Spies
(USA, Steven Spielberg)
Bedachtzame
spionagefilm die oproept tot verdraagzaamheid, met Tom Hanks in een prachtig
Hanksiaanse rol als stem van rede en rechtvaardigheid.
11.
Citizenfour
(USA/D/GB, Laura Poitras)
Niet de beste
film van het jaar, deze Oscarwinnende documentaire over klokkenluider Edward
Snowden, maar wel de belangrijkste. Even verontrustend als spannend.
12.
Er ist wieder da
(D, David Wnendt)
Gezien in een
Duitse bioscoop, waar het publiek anderhalf uur plat lag van het lachen, om
vervolgens stil en verslagen huiswaarts te keren. Zoals het hoort bij een satire
.
13.
A Most Violent Year
(USA, J.C. Chandor)
Indringende
karakterstudie gesitueerd in het New York van 1981, het meest gewelddadige jaar
uit de geschiedenis van de stad. Mooie rol van Oscar Isaac, die zich wederom één
van de fijnste acteurs van het moment toont.
14.
Turist
(ZWE/F/N, Ruben Östlund)
Östlund, briljant
observeerder van menselijk (wan)gedrag, flikt het weer met deze geweldige
vertelling over een vader die tijdens een lawine zijn gezin in de steek laat.
Pijnlijk ongemakkelijk.
15.
While We're Young
(USA, Noah Baumbach)
Baumbach zet
zowel de hipsters als zijn eigen generatie voor schut in een heerlijk wrange
komedie. Tevens beste kotsscène van het jaar.
16.
Song of the Sea
(IER/DK/B/L/F, Tomm Moore)
De Europese
animatiefilm is aan een imponerende opmars bezig, en dit bijzonder fraai
getekende sprookje uit Ierland is de nieuwe vaandeldrager.
17
. Slow
West
(GB/NZ, John Maclean)
Oogstrelende western waarin
de Schotse nieuwkomer Maclean Shakespeare verweeft met het Wilde Westen. Vol
prachtzinnen als: 'In a short time, this will be a long time ago'.
18.
Our Little Sister
(J, Hirokazu Kore-eda)
Grootmeester
van het familiedrama Kore-eda gaat verder op zijn gemoedelijke toer met een
liefelijk verhaaltje over vier samenwonende zussen. Niet zijn beste, wel weer
heel goed.
19.
Schneider vs. Bax
(NL, Alex van Warmerdam)
Gouden Kalf
-winnaar Gluckauf was prachtig, maar mijn favoriete Nederlandse film van het
jaar was toch deze bizarre 'western in het riet'. Vanwege de vileine dialogen en
het kunstmatige sfeertje.
20.
Dope
(USA, Rick Famuyiwa)
De zoveelste Amerikaanse
opgroeikomedie, maar dan wel boordevol volstrekt unieke personages. En het heeft
nog wat zinnigs te melden ook.