De Amerikaanse regisseur/scenarist Noah Baumbach voert graag personages op die maar niet volwassen willen worden – de studenten in Kicking and Screaming ( 1995), de egoïstische ouders in The Squid and the Whale (2005), de misantroop in Greenberg (2010), het kindmeisje in Frances Ha (2012). En nu is er het ingedutte stel uit While We’re Young: veertigers Josh (Ben Stiller) en Cornelia (Naomi Watts), die helemaal opleven wanneer ze bevriend raken met de twintig jaar jongere Jamie (Adam Driver) en Darby (Amanda Seyfried). Op den duur blijkt het leeftijdsverschil met deze hipsters echter toch groter dan gedacht.
Baumbach is zelf 45 jaar en heeft een relatie met de veertien jaar jongere actrice Greta Gerwig. Hij verwerkt wel vaker autobiografische elementen in zijn films; is die generatiekloof in While We’re Young op eigen ervaringen gebaseerd ? ‘Zo ben ik er niet op gekomen,’ vertelt de filmmaker tijdens een bezoek aan Amsterdam. ‘Ik wilde vooral een film maken over hoe het is om een veertiger te zijn en je opeens te realiseren dat je al best oud bent, dat er al een aanzienlijk deel van je leven voorbij is. Dat kan best even schrikken zijn. Om daar drama van te kunnen maken, lag het voor de hand om een veertiger in aanraking te laten komen met jongere mensen; dan wordt die leeftijd vanzelf geaccentueerd.’
Ik dacht dat de generatiekloof meer iets van vroeger was, maar deze film bewijst het tegendeel. Heeft u het gevoel dat de verschillen tussen twintigers en veertigers nu groter zijn dan toen u jong was?
‘ Nee, ten diepste niet. Daarom laat ik de film beginnen met een citaat uit het toneelstuk Bouwmeester Solness van Henrik Ibsen; dat is ruim een eeuw oud, maar behandelt precies diezelfde spanningen tussen jong en oud. Natuurlijk heeft elke tijd wel z’n unieke splijtzwammen, en momenteel is de techniek zoiets. Je ziet dat twintigers van nu heel natuurlijk met dingen als internet om kunnen gaan, omdat ze ermee zijn opgegroeid, terwijl mijn leeftijdgenoten vrijwel allemaal verslaafd zijn aan hun iPhones. Dat vind ik best zorgwekkend.’
Zulke observaties worden in de film humoristisch gebracht, maar ook scherp. Als Ben Stillers personage Josh bijvoorbeeld merkt dat de hipsters lang niet zo oprecht en origineel zijn als ze zich voordoen, windt hij zich daar enorm over op.
‘Ja, en ik vind zijn kritiek ook wel terecht, maar het is niet zo dat ik Josh heb opgevoerd om mijn eigen ideeën te ventileren. De thema’s waar de personages over discussiëren – authenticiteit, privacy, auteurschap – interesseren mij, maar ze vormen niet het hart van de film. Uiteindelijk gaat het verhaal vooral over relaties en gevoelens. Achter de intellectuele, morele houding van Josh schuilt persoonlijke pijn. Hij had hoge verwachtingen van zijn nieuwe vrienden en die stellen hem teleur.’