Ooit was de BBC hét bastion voor cinefielen met een voorliefde voor klassiekers uit Hollywood en het Verenigd Koninkrijk. Als tiener ontdekte ik er , veelal op kille en gure zondagmiddagen, talloze oude films die mij nog altijd zeer dierbaar zijn. Zoals een groot deel van het oeuvre van Alfred Hitchcock.
Anno 2015 richt de Britse staatsomroep zich rond de feestdagen echter vooral op blijmoedige en bontgekleurde tekenfilms uit de animatiefabrieken van Pixar en DreamWorks. Goede films, daar niet van, maar voor wie met kerst verlangt naar in nostalgisch zwart-wit en technicolor gedrenkte moordmysteries en melodrama's is het een droevige ontwikkeling. Er zit niets anders op dan de slaap enige uren uit te stellen: de aanvangstijd van het trio Hitchcock-films dat de BBC dit jaar uitzendt, ligt namelijk ruim na middernacht.
Zonde, want alle drie de films zijn aanraders: thriller Shadow of a Doubt (1943) was naar verluidt Hitchcocks lievelingsfilm binnen zijn oeuvre, psychologisch drama Marnie (1963) heeft een goddelijke Sean Connery in de gelederen en Dial M for Murder (1954) is briljant in al zijn eenvoud.
Dial M for Murder is misschien wel mijn lievelingsfilm van de Master of Suspense, samen met Rear Window. Net als in die voyeuristische klassieker speelt het verhaal zich grotendeels in één ruimte af: een klein appartement waar niemand ooit een plek lijkt te kunnen vinden om zijn jas op te hangen (een terugkerende grap).
In het huis valt al vroeg een dode, maar wie de moordenaar is, doet er voor de verandering eens niet toe . Het grootste plezier van de film schuilt erin om toe te kijken hoe een besnorde inspecteur op ingenieuze wijze het mysterie ontrafelt.
De befaamde moordscène mag er overigens ook zijn: let vooral op het glimmen van de schaar waarmee het slachtoffer wordt omgebracht. De meester zelf bemoeide zich met de exacte belichting ervan. Want, zo beweerde hij: 'Een moord zonder glinsterende scharen is als asperges zonder hollandaisesaus. Smakeloos.'
De redacteuren van de filmselectie schreven een column over de beste films binnen een bepaald thema die in de laatste weken van het jaar op tv worden uitgezonden. Vandaag: Jelle Schot over de oude meester Hitchcock.