Aanvankelijk hadden de Britse regisseur Peter Strickland en zijn producer
Andrew Stark het plan een remake te maken van Jess Franco’s broeierige
horrorfilm Lorna, the Exorcist. ‘Dat plan lieten we weer snel varen, maar we
konden wel verder met elementen uit die film: de vrouwelijke geliefden en de
masochistische relatie,’ vertelt Strickland begin dit jaar op het filmfestival
van Rotterdam. ‘Wat interessant is bij zulk soort films, is dat het eigenlijk
seksuele fantasieën zijn. Je zit als het ware een film lang in het hoofd van
iemand die aan het masturberen is. Dat wilde ik voor deze film ook. Maar alleen
in het eerste kwartier. Daarna stappen we uit de fantasie en gaan we kijken hoe
het echte leven van de personages er uitziet. Dan wordt het voor mij pas echt
interessant.’
Strickland (1973) heeft het over The Duke of Burgundy
, een heerlijk eigenzinnige film over een sadomasochistische relatie tussen
Cynthia (Sidse Babett Knudsen) en Evelyn (Chiara D’Anna). Cynthia is de
dominante en Evelyn de slaaf. Of in dit geval vooral de sloof. Zij moet
voortdurend klusjes doen voor Cynthia, die altijd wel iets aan te merken heeft.
Waarna Evelyn – uiteraard – gestraft moet worden. Dat is het eerste kwartier.
Daarna blijkt dat hun relatie haarscheurtjes vertoont. Strickland: ‘Een van de
twee begint moeite te krijgen met de rolverdeling, en ik laat zien wat voor
effect dat heeft op de relatie. Als ze beiden gelukkig waren geweest in die
smrelatie, had ik deze film niet willen maken, want dan gaat het alleen maar
over het type relatie. Het interesseert me namelijk totaal niet hoe je iemand
precies vastbindt. Het gaat mij om de logica van de emotie. Het gaat mij om de
mensen.’
Had u, gezien het onderwerp, last van zelfcensuur?
‘Waarschijnlijk wel. Maar niet dat ik als man over twee vrouwen schrijf. Dat
hoort bij het genre. Daar zit dat vunzige al ingebakken. Maar stel dat ik van de
sadist een man had gemaakt. Dan had daar de verkeerde boodschap uit gehaald
kunnen worden. Dat een man nu eenmaal dominant is en een vrouw onderdanig. Dat
element heb ik eruit gehaald door het over twee vrouwen te hebben.’
Peter Strickland maakte The Duke of Burgundy, over een sadomasochistische relatie tussen de vrouwen Cynthia en Evelyn. ‘Op de set waren er bijna geen mannen. Dat was wel vreemd.’
U hebt zelfs alle mannen uit de film gehaald. Er spelen alleen vrouwen mee…
‘Dat klopt, en ook op de set waren er bijna geen mannen. Dat was wel
vreemd. Er waren gewoon te veel vrouwen. Met die paar mannen die er waren,
gingen we regelmatig een biertje drinken, waar dan geen vrouwen bij mochten zijn
. Voor het evenwicht.
Ik had in het begin trouwens wel wat mannen
in het verhaal geschreven, maar haalde ze op een gegeven moment weg en vond het
beter zo. Want het laatste wat ik wilde was dat The Duke of Burgundy het soort
mannenfantasie zou worden dat je ziet in Britse comedyseries als The Two Ronnies
, waar allemaal vrouwen met lange benen in korte broekjes rondlopen. Ik heb mijn
actrices niet geseksualiseerd. En zo werd hun wereld veel geloofwaardiger,
hoewel die wereld natuurlijk volstrekt kunstmatig is.’
Ja, want
de vrouwen gaan regelmatig naar lezingen over insecten, waar verder dus alleen
vrouwen zitten, maar ook een paar etalagepoppen. (glimlachend) ‘Echt waar
?’
Jazeker. En dan stappen we in het surreële gedeelte van uw
film. Snapt u zelf al die surreële elementen? ‘Nee, totaal niet.’
Hoe komen ze dan in de film terecht?
‘Dat is vooral een kwestie van
intuïtie. Ik schrijf ’s nachts. Het internet is uit en de muziek staat aan. In
die sfeer laat je je sneller meevoeren door je onderbewuste. Ik werk niet met
plotpunten die ik dan later met elkaar verbind. Ik volg mijn personages. En pas
achteraf vraag ik me af waarom. Veel betekenis moet je trouwens niet achter de
etalagepoppen zoeken. Ik kan er vast iets intelligents over verzinnen, maar het
simpele feit is dat ze er in zitten omdat ik het er prachtig vind uitzien.’
Dan de echte mensen. U werkte weer met Chiara D’Anna, met wie u ook al voor uw
vorige film The Berberian Sound Studio werkte. Hoe heeft u haar deze film
beschreven?
‘Ik ben daar altijd heel direct in. Ik heb meteen verteld
wat de heftigste scènes zouden zijn en daar had ze geen probleem mee. Misschien
van binnen wel, maar dat vertelde ze me niet.’
Chiara speelt
Evelyn, de Deense Sidse Babett Knudsen, die we kennen van Borgen, speelt de
dominante Cynthia. Waarom wilde u haar?
‘Ik kende haar maar vaag. Ik
had Borgen bijvoorbeeld nooit gezien. Mijn casting director heeft ons met elkaar
in contact gebracht en die ontmoeting verliep zo goed, dat ze uiteindelijk in
de film is beland. En daar heeft ze mijn woorden getransformeerd in iets wat
vele malen mooier is dan op papier stond.’
Wat voegde ze toe?
‘Haar kwetsbaarheid. Je ziet goed dat er zo verschrikkelijk veel in haar omgaat
. En het was best riskant voor haar. Haar eerste Engelstalige film. Waarin ze
gelijk op iemands gezicht moet gaan zitten. Dat is toch gewaagd. Ik hoop niet
dat ik haar carrière hiermee beschadigd heb.’