We schrijven begin jaren tachtig: in Amerika is Ronald Reagan aan de macht en
in Groot-Brittannië zwaait Margaret Thatcher de scepter. Moralisme viert
hoogtij, terwijl tegelijkertijd horrorfilms een opmars kennen vanwege de lage
financiële kosten en de grote afzetmarkt. De twee wereld botsen uiteraard. Het
meest tekenende voorbeeld van het conflict is de publicatie van de lijst met
zogenaamde 'video nasties'.
Het begint allemaal met de
conservatief-christelijke organisatie National Viewers' and Listeners'
Association, die een mediahetze op touw zet tegen een groep bloederige
horrorfilms, die immoreel gedrag in de hand zouden helpen. Drijvende kracht
achter de organisatie is Mary Whitehouse, een moraalridder die strijdt tegen '
een losbandige maatschappij' en sociaal-liberale waarden en normen. Eén van haar
paradepaardjes is de videomarkt, die destijds grossierde in pulphorror.
Terwijl films in de bioscopen beoordeeld werden door het censuurorgaan
British Board of Film Classification, waren er op de videomarkt geen strikte
regels. Onder mediadruk van Mary Whitehouse en de NVALA begonnen lokale
politieke partijen zich in het debat te mengen, die politie-invallen lieten doen
bij videotheken om te controleren of die obscene films in huis hadden. Niet
altijd had de politie het bij het rechte eind: Dolly Parton-musical The Best
Little Whorehouse in Texas werd ooit ook geconfisqueerd.
Omdat de
politie tijdens hun acties niet altijd volgens de wet handelden, vroegen
videotheken, gesteund door de Video Retailers Association, aan de politiek om
een lijst met gewraakte titels: films die boetes zouden kunnen opleveren vanwege
hun inhoud en die je dus beter niet in de schappen kon hebben. Al snel ontstond
er een lijst waar de officieuze naam 'video nasties' op werd geplakt. Ook
Whitehouse en de NVALA bezigden deze naam. Van de lijst van 72 titels waren er
uiteindelijk 39 waarvan de producenten strafrechtelijk werden vervolgd op grond
van vermeende obsceniteit. De overige titels werden alleen in de ban gedaan:
bezit van deze films op video was verboden, en verkoop al helemaal.
Voor doorgewinterde griezelfanaten geldt de lijst als een horrorbijbel, maar de zogenaamde 'video nasties' werden ooit geselecteerd door moraalridders die het argeloze filmpubliek wilde beschermen tegen smerigheid. Het Bredase BUT Film Festival, dat plaatsvindt van 2 t/m 6 september, besteedt er dit jaar aandacht aan.
Saillant detail is dat de hetze waarschijnlijk begon door een marketingcampagne
van distributeur Go Video: die probeerde een hype te creëren rondom het
controversiële Cannibal Holocaust (waarin echte dierenmoorden te zien zijn) door
Mary Whitehouse een anonieme brief te sturen waarin zij werd gewaarschuwd voor
deze obscene film. Ze hoopten op gratis publiciteit. Whitehouse, die bij de
media een flinke vinger in de pap had, deed haar werk echter iets te goed.
Achteraf gezien was het keurmerk 'video nasty' de perfecte
reclamecampagne: in de loop der jaren werden de regels minder strikt en werd een
groot deel van de titels ongecensureerd verkrijgbaar in Groot-Brittanië en
daarbuiten. Veel films die anders vergeten zouden zijn (Anthropophagous, The
Toolbox Murders, Island of Death) hebben een langere adem vanwege hun status als
video nasty. Dat is mede te danken aan het grote aantal klassieke horrortitels
dat ook op deze lijst te vinden is, zoals Dario Argento's Inferno, Sam Raimi's
Evil Dead en wijlen Wes Craven's The Last House on the Left – dankzij zulke
films kregen de mindere titels vanzelf een zekere glans. Dat niet elke film
bestaat uit ranzige bloedfestijnen bewijzen ook sfeervolle en kunstzinnige
titels als Possession en Dead & Buried.
Tegenwoordig geldt 'video
nasty' als een geuzennaam. De kwaliteit is vaak niet om over naar huis te
schrijven, maar over het algemeen weet je wat je ervan kunt verwachten:
sensationeel low-budget hak- en slachtwerk met hier en daar wat niet-functioneel
naakt. En daar is altijd wel een markt voor te vinden – op het BUT Film
Festival bijvoorbeeld.
In het themaprogramma The Forbidden
vertoont het BUT Film Festival onder meer op 5 september de documentaire Video
Nasties: Moral Panic, Censorship & Videotape. Meer informatie op
de festivalsite.