26 juni
Luhrmann stelde zich voor hoe Shakespeare, volgens hem een ‘radicaal entertainer’, Romeo en Julia zou verfilmen. Onderkoeld komt niet voor in het handboek van de Australiër, die (weer) alles uit de kast trekt in deze film met Leonardo DiCaprio en Claire Danes (Homeland).
Bekijk hier het interview terug
Overzicht van de zes indrukwekkende doorbraakfilms die deel uitmaken van de VPRO Cinema Collectie. Plus interviews met de makers.
Baz Luhrmann: Romeo + Juliet (VS 1996)
Jacques Audiard: Un prophète (Frankrijk-Italië 2009)
3 juli
Malik (Tahar Rahim), crimineeltje van Algerijnse afkomst, vindt zijn weg in de gevangenishiërarchie waar Corsicanen en moslims de dienst uitmaken. Even rauwe als poëtische klassieker van de man die onlangs in Cannes de Gouden Palm won met Dheepan.
Bekijk hier het interview terug
Lukas Moodysson: Together (Zweden 2000)
10 juli
Malik (Tahar Rahim), crimineeltje van Algerijnse afkomst, vindt zijn weg in de gevangenishiërarchie waar Corsicanen en moslims de dienst uitmaken. Even rauwe als poëtische klassieker van de man die onlangs in Cannes de Gouden Palm won met Dheepan.
Bekijk hier het interview terug
Jim Sheridan: In the Name of the Father (Ierland, 1993)
17 juli
In 1974 pleegt de IRA een aanslag op een café in Guildford, waarbij vijf mensen omkomen. Lanterfanter Gerry Conlon (bezwerende rol van Daniel Day-Lewis) wordt beschuldigd van de misdaad, al weet de politie dat hij onschuldig is. Hij wordt opgesloten, net als zijn vader, een vriend en enkele familieleden.
Bekijk hier het interview terug
Thomas Vinterberg: Festen (Denemarken 1998)
24 juli
De zestigste verjaardag van Helge Klingenfeldt wordt met de hele familie gevierd in het familiehotel. De term feestspeech krijgt een bijzondere lading wanneer zoonlief het woord neemt tijdens het diner in deze Dogma-film waarin Vinterberg een kleine bijrol heeft als taxichauffeur.
Bekijk hier het interview terug
Marc Forster: Monster’s Ball (VS 2001)
31 juli
Over de liefde als toevluchtshaven. Als Hank (Billy Bob Thornton) en Laetitia (Halle Berry) elkaar leren kennen, weten ze niet dat ze met elkaar verbonden zijn: Laetitia’s ex zit gevangen in de dodencel waar Hank bewaker is. De titel, Monster’s Ball, verwijst naar de laatste nacht van een veroordeelde voordat de doodstraf wordt voltrokken.
Bekijk hier het interview terug