Een rabbi, een dominee en twee priesters (katholiek en oosters-orthodox)
zitten om de tafel met een Hollywoodproducent. Nee, dit is niet het begin van
een mop, maar van een komische scène uit
Hail, Caesar!, de laatste film van de Coen Brothers. Daarin werkt een
fictieve filmstudio zo halverwege de jaren vijftig aan een groot sandalenepos –
Hail, Caesar! A Tale of the Christ – waarin Jezus Christus een kleine maar
belangrijke rol speelt. Om te voorkomen dat gelovige kijkers zich gekwetst
zullen voelen, heeft de studio dit viertal geestelijken vast naar het script
laten kijken. Zit dat in theologisch opzicht een beetje degelijk in elkaar?
De rabbi protesteert als eerste: volgens de joodse traditie mag God überhaupt
niet worden afgebeeld. Maar, zo stelt hij de geschrokken producent gerust, de
joden erkennen Christus natuurlijk helemaal niet als God. Hoe dan ook zal Jezus
‘maar heel kort en uiterst smaakvol’ in beeld worden gebracht, benadrukt de
producent.
In een typische Coenfilm die tjokvol verwijzingen zit
naar klassieke Hollywoodproducties is het evident dat de besproken sandalenfilm
een variant is op
Ben-Hur, het met elf Oscars bekroonde epos uit 1959. De roman waarop die
klassieker is gebaseerd heeft zelfs dezelfde ondertitel: A Tale of the Christ.
En wat historisch gezien ook klopt, is de controverse rond de verbeelding van
Christus.
Lichtstraal
Want hoe zit het ook
alweer? Volgens de wet van Mozes is het inderdaad verboden het goddelijke af te
beelden. In de katholieke traditie is die regel van oudsher met een korrel zout
genomen, maar protestanten toonden zich – zie de Beeldenstorm – strenger in de
leer.
Schrijver Lew Wallace, wiens Ben-Hur verscheen in 1880, was
zelf opvallend genoeg geen kerkganger, maar wel protestants genoeg om te vinden
dat een gewone sterveling de Messias niet mocht naspelen. Toen men zijn
bestseller (in de VS decennialang het best verkochte boek na de Bijbel) tot
theaterstuk wilde bewerken, maakte hij daarom bezwaar.
Hollywood heeft er altijd veel belang bij gehad de kerk te vriend te houden. Zo is ook weer gebleken rond de remake van sandalenepos Ben-Hur.
Uiteindelijk werd een compromis bereikt: in het
Broadwayspektakel dat in 1899 in première ging, werd Christus verbeeld als een
felle lichtstraal. De verfilmingen die volgden na Wallace’ dood gingen in die
geest verder: de zwijgende versie uit 1925 toont alleen de hand van Jezus, en de
klassieker met Charlton Heston slechts de achterkant van zijn hoofd (naar goed
Amerikaans gebruik getooid met glanzende, halflange coupe).
Nu we
ruim een halve eeuw later toe zijn aan de derde verfilming van Ben-Hur (wat
korte films en tv-producties niet meegerekend) is er veel veranderd. Zelfs de
gevoeligste christen – murw gebeukt door omstreden films als
Life of Brian en
The Last Temptation of Christ – ligt tegenwoordig niet meer wakker van een
acteur die Jezus speelt. Is de kous daarmee dan af? Nee, integendeel: Hollywood
maakt zich drukker dan ooit over de rol van Christus in Ben-Hur.
Faith trailers
Goed, het niet-gelovige filmpubliek krijgt daar
weinig van mee. Daaraan wordt Ben-Hur gewoon gepresenteerd als de nieuwe
blockbuster van regisseur
Timur Bekmambetov (bekend van profaan vermaak als Abraham Lincoln: Vampire
Hunter), Oscarwinnend scenarist
John Ridley (12 Years a Slave) en acteurs als
Morgan Freeman,
Pilou Asbaek (Borgen) en ‘onze eigen’
Marwan Kenzari (Wolf, Penoza).
Religieuze kijkers wordt echter
een heel ander verhaal voorgeschoteld. Voor hen is Ben-Hur het nieuwste project
van prominent christelijk producentenechtpaar Mark Burnett en Roma Downey –
bekend van Amerikaanse televisiehits als The Voice en Survivor, maar ook van
succesvolle reliseries als Touched by an Angel en The Bible. Via een
alternatieve filmwebsite (sharebenhur.com
) en presentaties in kerken en op christelijke evenementen bestoken
distributeurs Paramount en MGM deze doelgroep al maanden met ‘faith trailers’ (
aangepaste voorstukjes waarin de rol van Jezus wordt benadrukt), suggesties voor
Ben-Hur-gerelateerde bijbelstudies en foto’s van Jezusacteur
Rodrigo Santoro die tijdens de opnames in Rome wordt gezegend door de paus.
Daarbij wordt steeds benadrukt dat de film heel traditioneel van toon is – in
tegenstelling tot recente bijbelfilms als Noah en Exodus: Gods and Kings, die
door evangelicals als te vrijzinnig werden ervaren.
Doodzonde
Wat dat betreft is er dus nauwelijks iets veranderd sinds de tijd waarin Hail,
Caesar! zich afspeelt. Want voor de duidelijkheid: die eerder beschreven scène
met de vier geestelijken is realistischer dan je misschien zou vermoeden. Van
meet af aan heeft de kerk in Hollywood een dikke vinger in de pap gehad. In de
jaren twintig huurde de industrie zelf de streng gelovige oud-politicus Will H.
Hays in om een lijst morele regels op te stellen waaraan filmmakers zich
voortaan moesten houden – de beruchte
Hays Code. Dit als directe reactie op de groeiende Hollywoodkritiek die ’s
zondags van vele preekstoelen werd gespuwd. En daarnaast werd elke nieuwe film
vanaf de jaren dertig ook nog beoordeeld door de
Catholic Legion of Decency (die weer was opgericht omdat de Hays Code te
protestants werd gevonden). De katholieke kerk was onverbiddelijk: leden die een
film bezochten die was afgekeurd, begingen een doodzonde.
Zo straf
is de situatie natuurlijk allang niet meer, maar voor Hollywood blijven
kerkgangers van groot belang. Vooral sinds het onverwachte succes van Mel
Gibsons
The Passion of the Christ (2004) zijn de studio’s weer doordrongen van het
enorme potentieel van de born again doelgroep.
Toen recette-experts
enkele weken voor de première van de nieuwe Ben-Hur voorspelden dat de film
mogelijk zal floppen, wisten insiders te melden dat alle pr-pijlen nu op de
christelijke markt zouden worden gericht. Die zal Ben-Hur kunnen maken of breken
.
Moeten reguliere bioscoopgangers daaruit opmaken dat Ben-Hur in
essentie een relifilm is? Dat valt wel mee: het is meer een typisch
Hollywoodproduct waarin zo min mogelijk aan het toeval is overgelaten. Voor het
testosteronpubliek is er puike actie, voor de romantisch ingestelde kijker
voldoende melodrama en voor christenen zijn er wat oneliners van Jezus.
Iedereen tevreden.