Mediumoverstijgende animatie uit Utrecht en omstreken. Vers werk van de
internationaal bekende Han Hoogerbrugge, postmodern absurdist uit de Maasstad.
Gevondenvoorwerpencinema door de experimenteerdriftige Brit Stuart Pound.
Ziehier drie uithoeken van het programmaonderdeel Expanding Animation, op
diverse locaties buiten het Louis Hartlooper Complex te beleven tijdens het HAFF
.
Te beleven inderdaad, want installaties tijdens eerdere edities
van het Utrechtse animatiefilmfestival leren dat met het werkwoord ‘zien’ de
bezoekerservaring ietwat krap omschreven is. In een expositieruimte staan,
zitten, liggen. Tegen een wand leunen, van het ene einde naar het andere
wandelen. Je in een tussenwereld bevinden, achter de spiegel van het
bedrieglijke hier en nu kijken. Meerdere installaties confronteren de HAFF-
bezoeker dit jaar met het permanente voorbijgaan der dingen door die bezoeker er
onderdeel van te laten zijn.
En wat toont de vergankelijkheid van
al het ondermaanse beter aan dan een boom waarvan de ringen de jaren vertellen?
Kleine en grotere takken, schors en nerf – symboliseren zij niet bij uitstek de
grilligheid en broosheid van leven? De Chinese kunstenaar Ding Shiwei nam een
dode boom uit zijn woonplaats als vertrekpunt voor een meditatieve installatie.
Zijn Meteor Sonata verbeeldt en verklankt de onbegrijpelijke veel(
kantig)heid van een tezelfdertijd levend en stervend wezen. Een duizendtal foto’
s van knoesten, takken, uitstulpingen, vergroeiingen, in plakken gezaagde
boomstam wordt geprojecteerd op één, dan wel meerdere vlakken.
Het
resultaat roept dat diffuse sentiment op waarin schoonheid in eindigheid
besloten ligt. Men kan het vergelijken met de Japanse traditie van het vieren
van het kersenbloesemseizoen, dat, slechts kort van duur, jaarlijks als een golf
van verwondering en reflectie door de archipel trekt.
Fotomateriaal
Een andere installatie heeft een soortgelijk effect
van ongrijpbare tijdelijkheid. Hoe onbetekenend de mens, dat wezen dat zichzelf
bij voortduring overschat, in feite is, toont Hand-coloured no. 1. In
1168 op rommelmarkten verzamelde zwart-witfoto’s construeert de Chinese
kunstenaar Lei Lei met Thomas Sauvin het leven van een fictief personage. De
kiekjes zijn weliswaar van veel verschillende bronnen afkomstig, maar scheppen
door hun rangschikking de illusie van één levensverhaal dat ‘waar’ zou kunnen
zijn. Alleman à la chinoise.
De diepere laag in dit werk is, dat bij
het ervaren ervan steeds een onderliggend besef meespeelt: we kijken hier naar
afgedankt fotomateriaal. Naar verweesde fragmenten uit anonieme, werkelijke
levens. We kijken ernaar en vragen ons af: waar zijn deze levens nu? En
onvermijdelijk: ‘eindigen’ wij ook aldus en daar, als wegwerppapier op een
vlooienmarkt?
In Expanding Animation treedt animatie in multimediale installatievorm buiten de bioscoopzaal. Kunstenaars uit China nemen een prominente positie in.
Pandemonium
En dan het pièce de
résistance. Archaïsche vertelkunst en esthetiek fuseren in de installatie van
beeldhouwster/keramiste Geng Xue. Aan de basis ervan staat haar korte film
Mr. Sea, die al op het vorige HAFF werd vertoond. Mr. Sea is een
novum in animatieland: de figuren en meeste decors zijn van porselein,
vervaardigd in de verfijnde stijl van de Qing-dynastie.
Het scenario
is dan ook gebaseerd op een fantastische vertelling van Pu Songling (1640-1715
), uit diens omvangrijke cyclus Zonderlinge verhalen uit een Chinese
studeerkamer. Jongere liefhebbers van Hongkong-genrecinema maakten kennis met Pu
Songlings wonderwereld dankzij de wervelende, inmiddels klassieke adaptatie
A Chinese Ghost Story uit 1987 van Tsui Hark en Ching Siu-tung. Daarin
wordt een argeloze student verliefd op een oogverblindend meisje uit de
geestenwereld, met alle pandemonium van dien.
In Mr. Sea
belandt een ontdekkingsreiziger op een spookachtig eiland, waar hij spoedig
gezelschap krijgt van een nachtvlinder en een reuzenslang. Het is Pu Songlings
universum ten voeten uit: erotica, geweld, gruwel en dood in fantastiekvorm.
Geng Xue vertaalde de scabreuze folkloregeschiedenis met een mythologisch
tintje naar hoogst originele stop-motionanimatie inclusief klassieke mario
nettentouwtjes. De ene ireëel belichte horrorsprookjesscène volgt op de andere.
In zijn HAFF 2016-installatievorm zal er, met Geng Xues porceleinsculpturen en
een alternatieve projectietechniek, een dimensie aan de film worden toegevoegd.
Het belooft, in de waarste zin des woords, expanding animation te worden.
Voor meer informatie over Expanding Animation,
klik hier.