De fantastische en macabere verhalen van de Amerikaanse schrijver, dichter en
criticus Edgar Allan Poe (1809-1849) blijven ook nu nog filmmakers fascineren
en inspireren. Poe, die wordt beschouwd als de vader van het moderne
detectiveverhaal, schreef gedichten en verhalen die zijn doordrenkt met verlies
, rouw en de dood. Zijn vertellingen zijn zowel grimmig als absurd, soms
satirisch: de gebeurtenissen in ‘The Facts in the Case of M. Valdemar’, waarin
een stervende onder hypnose wordt gebracht, beschreef Poe als een feitelijk
medisch verslag zonder te vermelden dat dit fictie was. Volgens de legende namen
lezers de woorden voor waar aan.
Voor de Spaanse animator en
regisseur Raúl Garcia was de ontdekking van Poe’s verhalen een deur naar het
genre van gothic-horrorverhalen van schrijvers als Mary Shelley, Lord Byron en
het werk van Arthur Conan Doyle. ‘Edgar Allan Poe was een van de eerste
volwassen auteurs die ik als kind las, en de overgang naar zijn duistere sfeer
maakte grote indruk op me. Ik was een fervent lezer, en toen ik eenmaal dit rijk
betrad, kon ik niet stoppen met het lezen van horrorcomics of met het kijken
van fantasy- en sciencefictionfilms,’ vertelde de regisseur aan de site Cartoon
Brew.
Garcia werkte jarenlang als animator voor onder andere
Disney. Zijn werk is te zien in films als Aladdin, Pocahontas en Who Framed
Roger Rabbit. Extraordinary Tales is zijn regiedebuut. Nu zijn de verhalen van
Poe vaker verfilmd, maar die producties zijn niet altijd even trouw aan de bron
. Daarom wilde Garcia zo dicht mogelijk bij Poe blijven. Sommige teksten komen
woord voor woord terug in de film.
Stemmen uit het graf
De vijf verhalen worden verteld door een indrukwekkende sterrencast, bestaande
uit Christopher Lee (een van zijn laatste rollen), de Mexicaanse filmregisseur
Guillermo del Toro, de Britse horror- en fantasy-acteur Julian Sands en Bela
Lugosi. Koning van de B-film Roger Corman, die in de jaren zestig Poe-
verfilmingen regisseerde, sprak voor ‘The Masque of the Red Death’ de rol in van
Prins Prospero. Corman heeft maar liefst één zin dialoog. Alle mannen zijn op
de een of andere manier verbonden aan horrorcinema: Lee en Lugosi zullen voor
eeuwig verbonden zijn aan de rol van Dracula.
Om de opnamesessie
van ‘The Fall of the House of Usher’ voor de toen 89-jarige Lee zo makkelijk
mogelijk te maken, werd zijn keuken omgebouwd tot geluidsstudio. Twee dagen lang
acteerde hij in kamerjas en pantoffels achter de microfoon. Lugosi, overleden
in 1956, is letterlijk een stem uit het graf. Garcia vond op eBay een cassette
met daarop een oude opname van Lugosi die het verhaal ‘The Tell-Tale Heart’
voorleest. Na het oppoetsen van de opname en na toestemming van de zoon van de
acteur kon Garcia de soundtrack gebruiken als basis voor zijn animatie.
Raúl Garcia animeerde vijf macabere korte verhalen van Edgar Allan Poe: Extraordinary Tales. ‘Poe is niet dood. Vandaag de dag is hij meer levend dan ooit.’
Het hele filmproject begon met het maken van ‘The Tell-Tale
Heart’, waarin een verzorger een oude man vermoordt. Dit zou de perfect
uitgevoerde misdaad zijn geweest, ware het niet dat de moordenaar zodanig
geplaagd wordt door zijn geweten en de hartslag van zijn slachtoffer dat hij
uiteindelijk schuld bekent. Het segment is gemaakt in de tekenstijl van de
Argentijnse stripmaker Alberto Breccia en bestaat uit scherp contrasterende
zwart-wittekeningen.
Toen deze korte film op festivals overladen
werd met prijzen besloten Garcia en producent Stéphan Roelants een hele film met
verhalen te maken die elk een eigen stijl hebben. Zo liet Garcia zich voor ‘The
Facts in the Case of M. Valdemar’ inspireren door de tekenstijl en
druktechnieken uit de jaren vijftig zoals we die kennen uit de horrorstrips van
uitgeverij EC Comics. Een van de personages lijkt op Vincent Price, de acteur
die in menig Poe-verfilming en andere horrorfilms optrad. De stijl van ‘The
Masque of the Red Death’ is geïnspireerd op het werk van Egon Schiele en Pieter
Bruegel, terwijl ‘The Pit and the Pendulum’ als hommage aan het werk van
Francisco Goya en Giovanni Battista Piranesi gezien kan worden, en eveneens
verwijst naar het werk van fotopionier Joseph Nicéphore Niépce.
Raamvertelling
De segmenten zijn verbonden door een
raamvertelling waarin de Dood op het kerkhof een plagerige conversatie voert met
Poe die door een zwarte raaf vertolkt wordt. (Een verwijzing naar het gedicht ‘
The Raven’ waarmee Poe beroemd werd.) Terwijl Poe op aarde wil blijven om nieuwe
verhalen te kunnen creëren, wil de Dood zijn ziel. Ze vertellen elkaar verhalen
van Poe om hun argumenten te illustreren.
Over de reden dat Poe nog
steeds inspireert zei Garcia in een interview: ‘Ik denk dat de hedendaagse
aantrekkingskracht deels zijn romantische aura is. Zijn wilde, getormenteerde
ziel past goed bij de huidige tijdgeest. Poe is niet dood. Vandaag de dag is hij
meer levend dan ooit.’
Voor vertoningen van Extraordinary
Tales op het HAFF,
klik hier.