Het is zomer: pretpark Nederland is weer geopend. We hoeven ons geen moment
te vervelen met alle festivals, evenementen en sportwedstrijden om ons heen. Bij
al dat vermaak hoort ook de openluchtbioscoop. Als de duisternis in augustus
weer iets eerder valt, genieten we graag van een zwoele zomeravond door buiten
een film te kijken.
Precieze cijfers zijn niet bekend, omdat de
brancheorganisatie van bioscopen geen zicht heeft op alle particulier
georganiseerde openluchtbioscopen. Maar Henny Jansen van schermverhuurbedrijf
Mobiloscoop schat dat hij en zijn collega-verhuurders in de drukke tijden
maandelijks zo’n 125 schermen opzetten door heel Nederland. ‘We doen dit werk nu
twaalf jaar en het aantal openluchtvoorstellingen blijft groeien. Overal waar
een beetje ruimte is, kunnen wij een scherm opzetten, en dat gebeurt dan ook.
Het leuke is het picknick-idee: flesje wijn erbij. Dan maakt de film eigenlijk
niet veel meer uit.’
Een van de grootste buitenbioscopen en al bijna
dertig jaar een begrip, is de
Pleinbioscoop in het centrum van Rotterdam. Daar is in augustus 19 dagen
achter elkaar een film te zien op een gigantisch scherm van 15x25 meter. Nikki
Kamps doet de marketing en vertelt: ‘Je ziet steeds meer buitenbioscopen. De
manier waarop mensen films kijken is ook veranderd. Je kunt iedere film die je
wilt zien op je computer bekijken, van een bioscoopervaring verwachten mensen
meer. Er is iets bijzonders aan een buitenfilm, omdat het zo’n openbare plek is
. Je kunt de mensen met wie je samen kijkt beter zien. Een openluchtbioscoop
heeft het zomerfestivalgevoel, maar je hoeft niets behalve relaxed zitten en van
de film genieten. Met zo veel mensen samen kijken versterkt ook de emoties.
Toen we de tragische film
Broken Circle Breakdown vertoonden, zat het halve plein te huilen. Bij een
iconisch moment in
Jaws gaat iedereen juichen. Dat heb je thuis op de bank niet. In een gewone
bioscoop krijgt een film het podium dat hij verdient. De buitenbioscoop geeft
nog een extra tintje, een kans om een film op een bijzondere plek te zien en een
zomers gevoel.’
Bijzondere avond
Apeldoorn
heeft ook al bijna 25 jaar een
openluchtfilmfestival, niet in de stad, maar juist midden in het bos. Remko
Schnitger organiseert het en ook hij heeft het graag over ‘beleving’. ‘Het gaat
goed met de bioscopen: vorig jaar hadden ze een recordaantal bezoekers. Die
komen niet alleen voor een avondje film, maar ook omdat bioscopen rond premières
ook vaak iets extra’s organiseren. Een buitenbioscoop biedt ook iets speciaals
bij de film. Vanaf de parkeerplaats moet je een kwartier het bos in lopen, voor
je op het veld komt waar onze bioscoop is. Dat maakt het meteen al een heel
bijzondere avond.’
Een stuk kleinschaliger is de
Brommerbios van Lotte Walrave en haar vriend Maarten Slot. Slot is
meubelmaker en bouwde een scherm op een Zundapp bakbrommer uit 1970. Walrave is
filmfan en verzorgt de programmering. In de zomermaanden tuft de Brommerbios elk
weekend wel ergens heen om korte films te vertonen. ‘Ik ben dol op film, maar
het bekijken is wel heel individueel en vaak ook binnen. En ik vind het leuk als
in een stad de mensen meer buiten leven,’ zegt Walrave. ‘In eerste instantie
hebben we de Brommerbios gebouwd om samen met vrienden buiten films te kunnen
kijken. Maar toen kregen we steeds meer berichten van organisatoren van
bijvoorbeeld festivals of we daar ook wilden komen staan. We hebben bij het
Nederlands Film Festival, op het terras van Eye Amsterdam en op
foodtruckfestivals films vertoond en er is maandelijks een voorstelling op een
molenerf. We gaan niet op alle uitnodigingen in, we doen iets alleen als we het
echt leuk vinden. We zijn ook een keer bij een bejaardenhuis geweest, dat was
heel grappig. Een oud mannetje herkende meteen het geluid van de Zundapp.’
Een film kijken in de buitenlucht, het kan deze zomer
weer overal. Ondanks het onvoorspelbare Nederlandse zomerweer is de openluchtbioscoop mateloos populair.
Verhuurder Jansen: ‘We installeren schermen op het strand, daken van gebouwen,
op terrassen en ook de drive-in bioscoop voor de auto wordt steeds populairder.
Zo kunnen we het seizoen wat verlengen. De raarste plek waar ik ooit een film
heb vertoond was op Pampus, midden op het IJsselmeer. Daar konden mensen vanuit
een boot naar de film kijken. De films hadden dan natuurlijk ook met water te
maken.’
Blockbusters
De beleving is namelijk
nog groter als de programmering bij de locatie past. Op films zit auteursrecht
en je mag niet zomaar een film in het openbaar vertonen. Premières en
blockbusters zijn veel duurder dan oudere films en filmhuisfilms. Wat er wordt
geprogrammeerd, hangt samen met de sfeer die de organisatie wil neerzetten. In
het Apeldoornse bos gaan ze bijvoorbeeld voor de echte blockbusters. Schnitger
: ‘We werken samen met een grote bioscoopketen. We proberen alle doelgroepen te
bereiken, dus draaien we de ene keer een familiefilm, dan een romantische, een
actiefilm, of iets spannends. Vorig jaar hadden we
The Hunger Games en
The Hobbit. Het is wel duur om die films te mogen vertonen, daarom vragen we
ook negen euro entree.’
De Rotterdamse Pleinbioscoop houdt het
liever laagdrempelig, zegt Kamps: ‘Je kunt altijd komen aanwaaien, je huurt voor
een euro een stoeltje en zet het neer. Qua programmering bieden we een mix van
de beste films van het afgelopen jaar en een aantal klassiekers. Het criterium
is dat je eigenlijk altijd naar de Pleinbioscoop kunt gaan zonder van tevoren
naar het programma te hoeven kijken. ‘
De Brommerbios laat juist
kleine studentenfilms zien. Walrave: ‘Ik houd van korte films, daar is in andere
bioscopen vaak geen ruimte voor. Het zijn vaak afstudeerfilms of films uit het
festivalcircuit, maar we selecteren streng. We zeggen van tevoren niet wat er op
het programma staat. Je komt voor de Brommerbios, niet voor een bepaalde titel
. De bezoekers staan open voor films, wat betekent dat we altijd leuk publiek
hebben. We vragen gewoon rechtstreeks aan de makers of we hun film mogen
vertonen en meestal vinden ze dat heel leuk.’
Regen
Jansen van Mobiloscoop helpt zijn klanten ook met het uitzoeken en afkopen van
de distributierechten van films. ‘We geven ook advies over welke film er
vertoond kan worden, want sommige mensen hebben echt geen idee. We kijken een
beetje wat de doelgroep en de cultuur ter plekke is. In Rotterdam draai je een
andere film dan in de Achterhoek. Het is ook leuk om een film te laten zien die
zich in de omgeving afspeelt. In België hebben we vorig jaar
Marina veel vertoond, over de Italiaanse zanger Adamo die in de buurt van
Hasselt opgroeit. Ook
Intouchables hebben we grijsgedraaid. Feelgood is altijd goed, je wilt geen
zware thriller, gezinnen moeten ook kunnen komen kijken.’
De opmars
van de buitenfilm lijkt niet gehinderd te worden door het onvoorspelbare
Nederlandse klimaat. ‘Op een zwoele zomeravond komen er meer dan 2000 bezoekers
, maar ook bij lastig weer komen er mensen kijken,’ zegt Nikki Kamps van de
Pleinbioscoop. In Apeldoorn hebben ze speciaal een overdekte tribune gebouwd
voor regenachtige avonden. En echt heel slecht weer is het ook niet zo vaak.
Jansen: ‘We hebben speciale schermen die heel veel wind aan kunnen en
waterdichte videosystemen. Natuurlijk houd ik de voorspellingen altijd goed in
de gaten. Weet je wat het is: als het in Nederland een keer slecht weer is,
praten ze er nog weken over, en als het mooi is, vergeet iedereen het meteen.
Van elke honderd voorstellingen worden er maar vijf geannuleerd.’